«آیین برنامه‌سازی؛ قابلیت فیلم مستند برای انتقال مفاهیم دینی»

کد خبر: ۳۲۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 16January 2019

«آیین برنامه سازی: قابلیت فیلم مستند برای انتقال مفاهیم دینی»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آیین برنامه سازی؛ قابلیت فیلم مستند برای انتقال مفاهیم دینی» کتابی از «مهدی طاهری‌زاده» است که با موضوع محوری دین و جنبه‎های مذهبی در سینمای مستند به نگارش درآمده است.

این کتاب در پنج فصل شامل: مقدمه، کلیات، مبانی موضوع، محورهای فیلم سازی مستند و موضوع های پیرامونی، بررسی برخی نمونه فیلم های مستند موفق در ارائه و تبیین مفاهیم دینی و همراه با برنامه سازان تنظیم شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

هنر یکی از ابزارهاي اثرگذار در انتقال اندیشه است که در رویارویی با فرهنگ، دین و مکتب، هویت سیال خویش را از دست می دهد و ماهیتی ثابت به خود می گیرد و به وسیله اي براي ایجاد جذبه و شور و بیان آموزه هاي دینی تبدیل می شود. تصویر نیز جذاب ترین و اثرگذارترین عنصر است که در دنیاي هنر، رسانه اي به نام سینما و تلویزیون آن را در اختیار گرفته و مخاطبانی روزافزون یافته است.

سینما و تلویزیون در ایجاد تعامل میان هنر و باورهای ذهنی بشر توفیق چندانی نداشته است؛ هرچند در عصر حاضر، از آن به «معجزه قرن» تعبیر می شود. این ناکامی از آن روست که بر سینمای قصه گو که از ابزارهای اثرگذار در تبلیغ باورها و آیین ها به شمار می رود، جریان انسان گرایی حاکم است ویژگی برجسته آن، نبود محتوا و مضمون های معنوی و انسانی است. دست مایه آثار دراماتیک در این عرصه، مواد خامی متشکل از قصه های تخیلی و سرگرمی زا و مطابق با حس لذت جویی مخاطبان است. ازاین رو، مضمون پژوهی و محتواسازی برای اعتلای باورهای دینی و نشانه شناسی و کشف مؤلفه های آن برای رسیدن به جنبه های انسانی رسانه، امری ضروری به شمار می رود.کشف مؤلفه های آن برای رسیدن به جنبه های انسانی رسانه، امری ضروری به شمار می رود.

کتاب حاضر درباره قابلیت های فیلم های مستند برای انتقال مفاهیم دینی است؛ موضوعی که در سال های اخیر ذهن برخی از برنامه سازان را به خود مشغول کرده است. به همین دلیل، این پژوهش می کوشد نگاه دین را در این زمینه تبیین کند. بنابراین، آموزه های دینی را در کنار مؤلفه های هنری قرار می دهد و در پایان، راهکارهای عملی را پیشنهاد می کند.»

قسمتی از متن کتاب:

«اسلام و مسیحیت، جهان بی‌معناي یونانی را به فروپاشی کشاندند. در این دوره، خدایان مرده یونانی به حجاب دین کشیده شدند. ادیان جدیدي صورت توحیدي جهان و عالم ملکوت قدیم را احیا کردند. اگوستینوس، متفکر مسیحی که انسان را موجودي دو شهروندي می‌خواند که یک شهروندي‌اش در زمان باقی و ساحت فرشتگان و مدینه خداست و دیگر شهروندي اش در زمان فانی و ساحت حیوانی و مدینه شیطان است، زمان را یکی از مخلوقات خداوند می دانست. به عقیده وی، در یک زمان خاص حقیقت غیر قابل تجلی در زمان، در صورت انسانی تجلی کرده است و هنرمند مسیحی در حقیقت می باید چنین لحظه ای را ابداع نماید.

هنرمند و سالک مسلمان که از این تشبیه شرك آمیز یونان زده تفکر مسیحی گذشته با نگاه تنزیهی خود نظاره گر و ملاقی ملکوت و وجه الله و هم سخن با سروش عالم غیب است، واقعیت زمان و مکانش، رجوع به زمان و مکان باقی و بقیه الله دارد. این نحوه تلقی با رفع پرسپکتیو طبیعی صورت خیالی هنر یونانی در هنر اسلامی به نمایش در می‌آید.»

«آیین برنامه سازی؛ قابلیت فیلم مستند برای انتقال مفاهیم دینی» در 210 صفحه به قلم «مهدی طاهری‌زاده» تالیف شده و توسط «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های اسلامی» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار