آیت‌الله سعیدی:

مرکز فرهنگی دفاع مقدس باید منظومه حماسه ایثار و شهادت باشد

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان قم باید همچون منظومه‌ای کانون فرهنگ ایثار و شهادت باشد.
کد خبر: ۳۲۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ - 16January 2019

 مرکز فرهنگی دفاع مقدس باید منظومه حماسه ایثار و شهادت باشدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، «احمد حسینی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم به همراه اعضای کمیته محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان امروز در سالن محراب شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حرم مطهر دیدار کرد.

آیت‌الله سعیدی طی سخنانی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: ماه دی از روز‌های ارزشمند بصیرتی و تربیتی در نظام ما و برای کل مردم است و بخصوص حماسه ۱۹ دی افتخاری برای مردم قم است، زیرا حادثه عظیم آغاز انقلاب از این شهر مقدس کلید خورد.

وی با اشاره به روند احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان قم افزود: این مجموعه با تاثیرات و نتایجی که در بر خواهد داشت، بسیار درس آموز خواهد بود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) ادامه داد: انقلاب اسلامی برگرفته از آموزه‌های دینی است و موزه دفاع مقدس که محل معرفی برشی از لایه‌های حماسه و ایثار است، نباید مکانی برای سرگرمی و عبور باشد بلکه باید به گونه‌ای ساخته شود که فراتر از بازدید، به عبرت‌ها و فرازونشیب تاریخ انقلاب و حماسه سال‌های ایثار و شهادت هم توجه شود.

وی با تاکید بر این نکته که فضای موزه باید آموزشی و تربیتی بوده و تفریح و گردشگری در حاشیه آن قرار گیرد، ابراز کرد: اگر بنا و ساختمان و نوع کاربری آن با نمایه‌های انقلاب و دفاع مقدس گره بخورد و انسجام و پیوند مناسب داشته باشد، روی برداشت بازدیدکنندگان از موزه تاثیر می‌گذارد و بنابراین باید به نوع چینش و موزه آرایی و تعریف از موزه دقت کافی به عمل آید.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به بخش‌های مختلف فعال در حرم مطهر افزود: هر بخش به تناسب نیاز‌های مخاطبان، مراجعه کننده خاص خود را دارد لذا اثربخشی مجموعه روی سلیقه‌های مختلف گسترده‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ساخت موزه دفاع مقدس باید جامع و مانع باشد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که مزاحم انتقال پیام صحیح و دقیق موزه است، باید حذف شود و تا حد مقدور جذابیت موزه و در نهایت انتقال درست ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس به بهترین وجه ارتقا یابد.

آیت‌الله سعیدی حج را نمونه‌ای از معبد، تفرج، قدمت، معبر و عبرت آموزی خواند و تاکید کرد: خداوند به فکر بلند همت بلند می‌دهد و موزه دفاع مقدس باید همچون منظومه‌ای منسجم و وحدت بخش باشد که همه چیز حول آن به مثابه طواف، گردش کند.

وی تصریح کرد: منظومه‌ای چون موزه دفاع مقدس به سلسله خون شهیدانی، چون دوران انقلاب و دفاع مقدس، نهضت عاشورا تا حضرت ابراهیم (ع) و حضرت آدم (ع) می‌رسد.

احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از روند احداث موزه، از امام جمعه قم و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خواست تا بیش از پیش از ظرفیت دستگاه‌های فعال در این شورا به منظور تکمیل مباحث محتوایی موزه دفاع مقدس استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها