«نبیه بری» در اجلاس بیروت شرکت نمی‌کند

رئیس پارلمان لبنان در اعتراض به بی‌توجهی کشور‌های عربی به مسأله «امام موسی صدر» و بی‌توجهی به درخواستش برای تعویق اجلاس اقتصادی بیروت تا مشخص شدن وضعیت سوریه، در این اجلاس شرکت نمی‌کند.
کد خبر: ۳۲۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ - 19January 2019

«نبیه بری» در اجلاس بیروت شرکت نمی‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، در حالی که تنها یک روز به افتتاح اجلاس اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت باقی مانده و نشست‌های مقدماتی آن برگزار شده، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرده در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

بری هفته گذشته خواستار به تعویق افتادن این نشست تا مشخص شدن وضعیت عضویت سوریه در اتحادیه عرب شده بود، اما به آن توجهی نشد. علاوه اینکه وی به بی‌توجهی کشور‌های عربی در قبال مسأله «امام موسی صدر» و همراهان وی در لیبی معترض بود.

به دنبال دعوت هفته گذشته «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان از لیبی برای شرکت در اجلاس توسعه اقتصادی بیروت، برخی گروه‌ها در لبنان با اشاره به قضیه ربوده شدن امام موسی صدر، به دعوت از لیبی برای شرکت در این کنفرانس اعتراض کردند. معترضان لبنانی پرچم لیبی در محل برگزاری کنفرانس توسعه اقتصادی را به نشانه اعتراض پایین کشیده و علیه هیأت لیبی در صورت حضور در بیروت تهدید کردند.

در مقابل، افراد ناشناس به سفارت لبنان در پایتخت لیبی حمله کردند و در و پنجره‌های سفارت را شکسته‌اند. پس از آن لیبی اعلام کرد در اجلاس بیروت شرکت نمی‌کند.

وبگاه «النشره» در گزارشی در همین راستا نوشت: همانطور که انتظار می‌رفت و همانگونه که نبیه بری و ائتلاف «هشت مارس» خواستار تعویق اجلاس اقتصادی بیروت به پس از نشست تونس در مارس شده بودند تا سوریه به جایگاه طبیعی خود در اتحادیه عرب بازگردد؛ بدترین سناریو‌ها رخ داد و رؤسا و مقامات بزرگ کشور‌های عربی بویژه «صباح احمد جابر الصباح» امیر کویت و «تمیم بن حمد» امیر قطر در اجلاس بیروت شرکت نمی‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: پافشاری بری بر مواضع خود در مسأله امام موسی صدر و پیگیری آن در بالاترین سطح، مقامات جدید لیبی را به همکاری برای حل این مسأله واداشته است. علاوه اینکه نبیه بری و تیمش از مواضع خود برای حمایت از سوریه و رابطه با این کشور خجالت نمی‌کشند و حتی اگر برخی بخواهند تحریم اجلاس بیروت توسط بری را نوعی اعلام همبستگی وی با سوریه بدانند، برای او مهم نیست بلکه وی بار دیگر بر وفاداری به متحد خود تأکید کرده است.

امام موسی صدر بنیانگذار و رییس مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان و حزب «جنبش أمل» به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در نهم شهریور سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۸) در جریان دیدار رسمی از لیبی که به دعوت معمر القذافی، رئیس جمهور وقت این کشور صورت گرفته بود، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال 2011 و همزمان با آغاز ناآرامی‌های این کشور و فشار قطر، عربستان، امارات، و بحرین، به حالت تعلیق در آمد، اما اکنون پس از فروکش کردن بحران پس از هفت سال امارات و بحرین سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی کرده‌اند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار