معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا (ع) عنوان کرد؛

ایستادگی گروهان «علی‌اصغرها» در عملیات «والفجر3» و حفظ خط «فرخ­‌آباد»

معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا(ع) گفت: کمبود نیرو برای حفظ خط دفاعی «فرخ‌آباد» در عملیات «والفجر3»، دلیلی شد تا نیروهای گروهان «علی‌­اصغرها» را وارد عمل کنیم. با حضور نیروهای این گروهان، جلوی دشمنی که با تجهیزات زرهی، خود را تا روی خط دفاعی رسانده بودند سد و خط «فرخ‌­آباد» توسط نوجوانان این گروهان تثبیت شد.
کد خبر: ۳۲۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ - 20January 2019

یادواره شهید شریفی که امروز برگزار شد///ایستادگی گروهان «علی‌­اصغرها» در عملیات «والفجر3» و حفظ خط «فرخ­‌آباد»به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت سردار شهید «ابراهیم شریفی» معاون طرح و عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات «کربلای 5»، مراسم یادبودی با حضور «مهدی خویشاوندی» معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا(ع)، پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده شهدا امروز (یکشنبه) در مشهد برگزار شد.

«مهدی خویشاوندی» در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدا اظهار داشت: روزنامه فرانسوی «فیگارو» عکسی از یک رزمنده نوجوان چاپ کرده بود و به فرانسوی زیر آن تیتر زده بود که «ایران نوجوانان را به جنگ می­‌فرستد»؛ لذا حضرت امام خمینی(ره) دستور فرموده بودند که نوجوانان را جدا کنید و مانع حضورشان به خط مقدم بشوید.

تشکیل گروهان «علی‌اصغرها»

وی افزود: در زمان نام نویسی برای حضور در جبهه و یا زمان اعزام این نیروهای نوجوان، آنها را برنگرداندیم که دلشان بشکند. به جبهه اعزام شدند، اما فرماندهان نگذاشتند که در خط مقدم حضور پیدا کنند.

خویشاوندی ادامه داد: تابستان 1362 گروهانی به نام «علی اصغرها» متشکل از 50 یا 60 نوجوان در مقر شهید «حیدری» واقع در شهر «مهران» سازماندهی شد که فرماندهی آن را شهید «ابراهیم شریفی» بر عهده داشت. شهید «شریفی»در اوقات غرافتی که داشت این نیروها را آموزش می‌­داد و یا با اجرای برنامه‌های مختلف اوقات فراغت آنها را مدیریت می‌کرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: سه روز بعد از عملیات «والفجر3» که هنوز «کله قندی» سقوط نکرده بود، عراق فشار زیادی روی منطقه «فرخ‌­آباد» آورد به نحوی که هر کس در آن خط بود مجروح و یا شهید شد. خط از نیرو خالی شده بود. شهیدان «شریفی»، «اسداللهی» و «افشاریان» از جمله فرماندهانی بودند که تمام وقت در خط حضور داشتند و به علت کمبود نیرو، به صورت مستمر از مواضع مختلف آر پی جی شلیک می­‌کردند. این مقاومت تا ساعت 4 بعد از ظهر همان روز طول کشید.

توصیه شهید «شریفی»

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: در آن شرایط سخت، شهید «شریفی» آنقدر آرپی‌جی زده بود که از گوش‌­هایش خون جاری شده بود. بعد از مدتی به یک باره شهید شریفی بر زمین افتاد و از هوش رفت که آمبولانس آمد و این شهید والامقام را به عقب منتقل کرد. شهید «شریفی» قبل از اینکه از هوش برود وارد عمل شدن نیروهای گروهان «علی اصغرها» را در شرایطی که خط از نیرو خالی شده به ما یادآور متذکر شد.

وی افزود: با شرایطی که بر منطقه حاکم بود و نبود نیرو برای حفظ خط دفاعی دلیلی شد تا استفاده از نیروهای گردان «علی‌‍‌اصغرها» که پشت رودخانه «کنجانچم» مستقر بودند را به «محمدباقر قالیباف» فرمانده وقت تیپ 21 امام رضا (ع) پیشنهاد بدهیم، اتفاقی که فکرش را نمی‌­کردیم رخ داده بود و حفظ خط «فرخ­‌آباد» محتاج حضور نوجوانان گروهان «علی­‌اصغرها» شد.

خویشاوندی گفت: دم دمای غروب بود که گروهان «علی­‌اصغرها» به خط رسیدند و به محض پیاده شدن از ماشین­‌ها به سمت خط مقدم دویدند و جلوی دشمنی را که با تجهیزات زرهی خود تا روی خط دفاعی ما آمده بود را سد کردند و باعث تثبیت خط «فرخ‌­آباد» شدند.

شرط لازم برای عبور از نهر «خین»

«محمدعلی داوطلب» راوی دیگر این محفل با اشاره به این مطلب که وقتی راجع به شهدا صحبت می‌­کنیم به ضمیر درونی آنها نیز باید توجه داشته باشیم، بیان داشت: در عملیات «والفجر8» که شهید «ابراهیم شریفی» مسئول محور بود برای سرکشی به گردان «الحدید» آمد و با رزمندگان گفت‌وگو کرد.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: این شهید والامقام هنگام رفتن این نکته را متذکر شد که به باریکی نهر «خین» نگاه نکنید کسانی می‌­توانند از این نهر عبور کنند که به آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا » ایمان و یقین داشته باشند و در این آیه ذوب شده باشند.

در ابتدای این نشست صمیمی «علی تفقد» و «علی کاشانی» خاطراتی از دلاورمردی‌­های سردار شهید «ابراهیم شریفی» در عملیات­‌های «کربلای 4» و «والفجر 8» بیان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها