نشست خبری انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان؛

طالب‌زاده: مرضیه هاشمی پیروز شد/ خوش‌چشم: آمریکا ریاکاری خود را نشان داد

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در نشستی به بررسی و تحلیل دستگیری مجری شبکه خبری پرس تی‌وی پرداخت.
کد خبر: ۳۲۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲ - 23January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از فارس، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، روز چهارشنبه در نشستی با حضور «سید مصطفی خوش‌چشم»، «محمد مرندی» و «نادر طالب‌زاده» به بررسی دستگیری مرضیه هاشمی، مجری شبکه خبری پرس تی‌وی در آمریکا پرداخت. این نشست خبری به زبان انگلیسی برگزار شد.

نادر طالب‌زاده، مستندساز و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در این نشست خبری اظهار داشت: «بازداشت مرضیه هاشمی نشانه‌ای از استکبار آمریکاست و بهای آن را خواهد پرداخت.»

به گفته وی، بازداشت خانم هاشمی برای آمریکا خجالت آور است. هاشمی قربانی دفاع از انقلاب اسلامی، داشتن حجاب و کار در ایران به‌عنوان فردی دارای ملیت آمریکایی بود.

وی همچنین تصریح کرد بازداشت مجری شبکه خبری پرس تی‌وی نوعی پیروزی برای وی بوده است چرا که نه فقط ایرانی‌ها بلکه مردم آمریکا و روزنامه‌نگاران بین‌المللی به بازداشت او واکنش نشان داده‌اند.

سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیل‌گر حوزه بین‌الملل نیز از دیگر شرکت‌کنندگان در این بحث بود. وی تصریح کرد که مرضیه هاشمی به صورت غیر قانونی در بازداشت به سر می‌برد و این واقعیت که یک روزنامه‌نگاری آفریقایی – آمریکایی بدون هیچ‌گونه توضیحی در بازداشت به سر می‌برد، نشانه‌ای آشکار از نقض حقوق بشر و آزادی بیان توسط آمریکاست.

خوش‌چشم افزود: آمریکا بدون توضیح، برای بازداشت هاشمی به یک بند قانونی بسیار نادر پناه برده و هاشمی را یک «شاهد کلیدی» خوانده نه یک مظنون یا مجرم.

وی تاکید کرد که بازداشت مرضیه هاشمی نشان‌گر ریاکاری آمریکا در مواجهه با مفاهیمی، چون حقوق بشر و آزادی بیان است.

سید مصطفی خوش‌چشم در ادامه به ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اشاره و تصریح کرد که علی‌رغم همه سر و صدا‌هایی که پس از قتل او صورت گرفت، آمریکا برای مجازات سران عربستان سعودی از جمله، ولی عهد محمد بن سلمان که مسئول شکنجه و قتل خاشقچی بودند، هیچ کاری صورت نداده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که این دو موضوع بیان‌گر آن است که حمایت از حقوق بشر برای آمریکا به منافع این کشور بستگی دارد و بار دیگر نشان‌گر استاندارد دوگانه در رفتار و رویکرد آمریکا در خصوص ارزش‌های غربی است که بهانه حملات نظامی واشنگتن به برخی کشور‌ها بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل اضافه کرد که بازداشت مرضیه هاشمی نشانه‌ای از آن بود که علی‌رغم این ادعا که دولت ایران هدف فشار‌های آمریکاست، هدف اصلی مردم ایران هستند. اگر او به گفته آمریکایی‌ها یک شاهد کلیدی است، چرا باید در زندان و تحت فشار باشد؟

خوش‌چشم همچنین اظهار داشت: آمریکا به‌جای زندانی کردن هاشمی، می‌توانست گذرنامه او را ضبط کند تا نتواند از کشور خارج شود. آمریکا می‌تواند به‌جای ابهام‌سازی حول موضوع، با ارائه اطلاعات کافی در خصوص وضعیت هاشمی به خانواده‌اش و افکار عمومی شرایط را بهبود بخشد.

وی فشار شدید بر مجری بازداشت شده پرس تی‌وی را که به‌عنوان یک شاهد و نه مجرم دستگیر شده، مشکوک خوانده و هشدار داد که این می‌تواند نشانه آن باشد که یکی از توطئه‌های بولتون‌وار در راه است.

خوش‌چشم در ادامه گفت:: «با این حال، کل این ماجرا فی نفسه حرکتی تهاجمی علیه روزنامه نگار ایرانی - آمریکایی و مجری شبکه پرس تی وی است.»
وی افزود: «موج جدیدی از جنگ نرم علیه ایران و رسانه‌های ایران برپا شده است.»

او در ادامه با یادآوری رفتار‌های نامناسب واشنگتن با برخی از رسانه‌های دگراندیش در گذشته، هشدار داد که آن‌ها باید آمریکا را تحت فشار گذارند تا رویکرد خصمانه علیه رسانه‌های دگراندیش را متوقف سازد.
این تحلیلگر همچنین از رسانه‌های جایگزین دگراندیش خواست تا همچنان با پوشش وضعیت مرضیه هاشمی به آمریکا برای آزادی وی فشار بیاورند.

دیگر سخنران این نشست رسانه‌ای محمد مرندی، کارشناس مسائل سیاسی بود. او به موارد متعدد دستگیری غیرقانونی و قتل روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه، «سید محمود موسوی»، رئیس یک موسسه اسلامی در لس‌آنجلس، مدت‌ها در حبس مجرد به سر برد و سرطان گرفت و اندکی پس از آزادی جان باخت.

وی نیز از رسانه‌های بین‌المللی خواست تا برای آزادی مرضیه هاشمی، دولت آمریکا تحت فشار قرار دهند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها