به گزارش خبرنگار دفاع پرس از ارومیه، حجتالاسلام و المسلمین روحالله خراسانیکیا، کارشناس ارشد تعلیم و تربیت، در یادداشتی با اشاره به مقام علمی حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: حضرت فاطمه(س)، از فضایل و مقام معنوی و علمی بسیار بالایی برخوردارند و به لحاظ علمی در جایگاه والایی قرار داشتند که با سایر ائمه در یک سطح بودند و آن بانو همکفوی غیر از امیرالمومنین نداشت و این حقیقت بیانگر عظمت علمی حضرت زهرا(س) است.
خداوند متعال آن حضرت را بهقدری در علم، وسعت و ظرفیت داد که از علم بشری بینیاز نمود و هرگز نیازی به آموختن از دیگران نداشتند، زیرا پدر ایشان نبی مکرم اسلام، اولین معلم اسلام بودند و آخرین پیامبر است که خداوند او را با دین کامل و کتاب آسمانی خود به پیامبری بشریت برگزید.
در قسمت دیگری از این یادداشت آمده است: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ، که هدف از آفرینش، رسیدن انس و جن به مقام عبودیت است و منظور از عبودیت، صرفا عبادت ظاهری نماز و روزه نیست، بلکه عبارت است از مقام کمالی که انسان باید به آن برسد و از تمام اسارتها و بندگیها رها گردد و تنها بنده خداوند متعال باشد و تحقیق این مقام جز با هدایت پیامبر اکرم(ص) محقق نمی شود.
هدف و علت غایی آفرینش حضرت رسول(ص) هدایت و راهنمایی انسانهاست، این هدایت و راهنمائی استمرار پیدا نمیکند، مگر با ادامه ولایت و امامت بعد از وجود پیامبر (ص)، لذا خداوند متعال در ادامه این حدیث قدسی میفرماید «لولا علی لما خلقتک» همچنین اگرحضرت فاطمه (س) نبود، ولایت استمرار پیدا نمیکرد، زیرا او درخت نبوت و ولایت است و اگر او نبود درخت نبوت و ولایت، بدون میوه میماند.
سیوطی در اینباره میگوید: «ما عقیده داریم برترین زنان عالم، مریم و فاطمه (س)اند.» دو سوره دهر و کوثر به طور کامل در مورد حضرت فاطمه (س) نازل شده است.
دلیل نامگذاری حضرت فاطمه(س) به زهرا به نقل از حضرت صادق(ع) چنین بیان شده است، چون وقتی که در محراب عبادتش به نماز میایستاد، فروغ نورش برای ساکنان آسمان میدرخشید، همانگونه که نور ستارگان آسمان برای زمینیان میدرخشد.حضرت فاطمه (س) تندیس عبادت بودند، در میان امت اسلام، کسی خداپرستتر از حضرت فاطمه نیست، آنقدر در نماز میایستاد که قدمهایش ورم میکرد، در ارشادالقلوب آمده است که حضرت فاطمه(س) در نمازش از ترس خدا نفس نفس میزد و گریه در گلویش میشکست.
انتهای پیام/