معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مطرح کرد؛

رشد چشمگیر حوزه درمان یزد نسبت به پیش از انقلاب اسلامی

«محمدحسن لطفی» با اشاره به دستاورد‌های انقلاب در حوزه نظام سلامت، گفت: استان یزد در حوزه درمان نسبت به سال‌های قبل از انقلاب رشد چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۳۲۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ - 27January 2019

رشد چشمگیر حوزه درمان یزد نسبت به پیش از انقلاب اسلامیبه گزارش دفاع پرس از یزد، «محمدحسن لطفی» معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی «شهید صدوقی» یزد، امروز (یک‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه خیرین، سمن‌ها و بخش خصوصی نظام سلامت استان یزد، اظهار داشت: خوشبختانه نظام سلامت بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران با به دست آوردن شاخص‌های سلامت قابل‌تحسین، در سطح بین‌المللی در جایگاهی قرار گرفته که دارای شاخص‌های مطلوبی است.

وی افزود: به لحاظ تغییراتی که در عرصه‌های زندگی مردم و به‌تبع آن تغییر سیمای بیماری‌ها از واگیردار به غیر واگیردار و اینکه کنترل این بیماری‌ها نیز بسیار پیچیده و سخت است؛ لذا ما نیازمند مشارکت کامل و آگاهانه مردم و مسئولین سایر بخش‌های دولتی و اجتماعی برای تأمین نظام سلامت مردم هستیم.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: این معاونت از ابتدا تاکنون بیشترین تمرکز خود را به این سمت برده تا مردم را در این راستا آموزش و توانمند سازد تا مردم خود در راستای مسئولیت‌پذیری سلامت خود ورود کنند که در این صورت خانواده نیز به‌سلامت خود بها داده که در سایه این مهم نیز جامعه به سلامت خود نیز بها می‌دهد.

لطفی با بیان اینکه در حال حاضر کانون‌های سلامت محله در استان طراحی و راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر در استان یزد ۴۶ کانون راه‌اندازی و فعال هستند؛ همچنین درصددیم که در سال آینده این رقم را افزایش دهیم؛ چنانچه در مجموع در استان یزد بایستی بالغ‌بر ۴۰۰ کانون سلامت محله طراحی و راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در حال حاضر در راستای جلب مشارکت‌های بین بخشی خوشبختانه در ادارات دولتی پیام‌گذاران سلامت راه‌اندازی شده‌اند، اذعان کرد: در حال حاضر در استان یزد ۹۵ پیام‌گذار سلامت وجود دارند که بالغ‌بر ۵۰۰ نفر پیام‌گذار سلامت نیز در استان وجود دارند که مشارکت بین بخشی را در سطح استان انجام می‌دهند.

وی بیان داشت: با توجه به تغییراتی که در نوع بیماری‌ها وجود دارد، ما در نظام سلامت خود نیز بایستی تغییرات اساسی را ایجاد کنیم؛ چنانچه انتظار این است که ما در نظام سطح‌بندی خدمات و پرونده الکترونیک سلامت نیز بتوانیم خدمات خود کیفی‌تر سازیم که در این مهم منجر به کاهش مصرف دارو می‌شود و درنهایت پرداخت از جیب مردم نیز کاهش پیدا کند.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه اگر مردم، ادارات بین‌بخشی و نظام سلامت بتوانند با یکدیگر تغییراتی را در نظام سلامت ایجاد کنند، قطعاً در آینده بیماری‌های مزمن دیابت، فشارخون و غیره در جامعه کاهش می‌یابد، عنوان کرد: در واقع دستاوردی که در ۲ سال گذشته می‌توان به آن اشاره کرد، ارتقای سلامت مردم است، همچنین ما درصددیم تا برنامه اجتماعی شدن سلامت با مردم، مسئولین و نظام سلامت در استان به جایگاه اصلی خود برسد.

لطفی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه نظام سلامت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان یزد به دلیل مشارکت فعال خیرین و مردم در امر توسعه بخش‌های بهداشت و درمان، جزء استان‌هایی است که زیرساخت‌های درمانی آن از حیث پزشک، تخت بیمارستانی، پزشک و امکانات پزشکی دارای شرایط بسیار خوبی است؛ چنانچه این شرایط نسبت به قبل از انقلاب بسیار تفاوت یافته است.

این مقام مسئول از رشد هزار درصدی امروزه استان یزد در حوزه درمانی نسبت به دوره قبل از انقلاب خبر داد و یادآور شد: امروزه تعداد پزشکان استان یزد از عدد زیر ۲۰۰ به بیش از ۲ هزار نفر رسیده که با افزایش ۱۰ برابری روبه‌رو شده است؛ همچنین تعداد تخت‌های بیمارستانی شاخص بسیار خوبی را داریم.

وی ادامه داد: در واقع به برکت انقلاب اسلامی، استان یزد امروزه در راستای راه‌اندازی مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه و داروخانه از شرایط بسیار خوبی برخوردار شده است؛ چنانچه در این راستا هیچ کمبودی وجود ندارد و ۴۰ درصد از مراجعین به استان یزد از استان‌ها هم‌جوار هستند.

لطفی در پایان اضافه کرد: انتظار این است که با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم، افراد جامعه را در جریان بیماری‌ها قرار داده و با همکاری هم از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد،؛ژ چنانچه ضرورت دارد بتوانیم از ظرفیت‌های اجتماعی در راستای سلامت همگانی و اجتماعی استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها