افسر سابق موساد: ایرانی‌ها دشمنانی باهوش و زرنگ هستند

یکی از مقامات اسبق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی ضمن حمایت از تداوم حضور نظامی آمریکا در سوریه، ایران و سوریه را مهمترین چالش‌های تل‌آویو خواند.
کد خبر: ۳۲۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ - 28January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از فارس، «چاگای زوریل» افسر سابق موساد در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «تسایت» درباره چالش‌های این رژیم با سوریه و ایران موضع‌گیری کرد.

وی گفت که این رژیم فعالیت‌های ایران را در تمامی منطقه و حتی در اروپا زیر نظر دارد و مدعی شد که سرویس اطلاعات ایران در آلمان و فرانسه حملاتی را طرح ریزی کرده بود. او ایران را متهم کرد که به نمایندگان خود که به زعم وی حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و حماس و نیرو‌های جهاد اسلامی در مرز غزه هستند، موشک می‌دهد و می‌خواهد در سوریه از لحاظ نظامی، اجتماعی و فرهنگی حضور پایدار داشته باشد.

زوریل در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال جنگ میان تهران و تل‌آویو وجود دارد گفت: «اسرائیل هرگز قصد ندارد که جنگی را آغاز کند، اما ما قاطعانه بر روی خطوط قرمز خود تاکید داریم: ایران نباید در سوریه حضور نظامی داشته باشد و در لبنان هم نباید موشک‌های پیشرفته را در اختیار حزب‌الله قرار دهد. اگر این خطوط قرمز نقض شوند در این صورت خطر وقوع تنش زیاد است.»

وی در مورد خروج نظامی آمریکا از سوریه و سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این مورد هم گفت: «همانطور که شما می‌دانید وی بار‌ها در این مورد صحبت کرده است، اما اعضای برجسته دولت در ماه‌های اخیر چندین بار تاکید کرده‌اند که آمریکا در مدت زمان قابل پیش‌بینی در سوریه باقی خواهد ماند... من معتقدم که اینکه آمریکا در خاورمیانه بماند، مفهوم مهمی برای منطقه و جهانی دارد. به منظور توازن قدرت این موضوع مهم است که آمریکا در شکل دهی آینده سوریه نقش داشته باشد. سوریه جهان کوچکی است که تمامی قدرت‌های اصلی منطقه در آن در برابر هم هستند.»

زوریل افزود: «سوریه کشوری کلیدی در امور ژئوپلیتیک میان شرق و غرب محسوب می‌شود. کسی که مرز‌های میان عراق و سوریه را کنترل می‌کند، تصمیم می‌گیرد که آیا کریدور تهران در راه عراق و لبنان تا دریای مدیترانه ایجاد شود.»

افسر سابق موساد در ادامه این گفت‌وگو تصمیم آمریکا برای تغییر حکومت در ایران را رد کرد و گفت که برای تل‌آویو این مهم است که واشنگتن می‌کوشد تا با نفوذ ایران در منطقه مقابله کند و افزود: «تحریم‌های جدید آمریکا موثر بوده‌اند و برای ما هم اینکه آمریکایی‌ها در سوریه بمانند، عاملی تعیین کننده است. مرز‌ها میان سوریه وعراق برای تمامی خاورمیانه اهمیت دارد. هر کسی که کنترل آن‌ها را همواره در دست داشته باشد، خطوط کل منطقه را تعیین می‌کند. چرا که تعیین می‌کند که نفوذ ایران تا خاورمیانه وجود داشته باشد یا خیر.»

خبرنگاران روزنامه تسایت از زوریل درباره سوریه هم پرسیدند. وی گفت که هم‌پیمانان ایران یعنی اسد و روسیه متوجه شده‌اند که ماجراجویی در سوریه گران و پر خطر است و در ادامه مدعی شد که تلاش ایرانی‌ها برای ماندن در سوریه بهای سنگینی داشته است. روس‌ها می‌خواهند تا دستاورد‌های خود را در سوریه مستحکم کنند و می‌دانند که تحقق ثبات در سوریه پس از استفرار ایرانی‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

نظامیان رژیم‌صهیونیستی در مرز‌های سرزمین اشغالی

در بخش دیگری از این گفت‌وگو تسایت به مسایل مربوط به ایران و توافق هسته‌ای (برجام) پرداخت و از این افسر سابق موساد پرسید: «آیا اعمال فشار بیشتر، همبستگی هر چه بیشتر با دولت را رقم خواهد زد؟»

زوریل در پاسخ گفت: «اروپایی‌ها که روحانی را یک اصلاح‌طلب مذاکره‌کننده می‌دانند، در سیاست مربوط به ایران راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اند. من سال‌ها با ایران برخورد داشته‌ام. برای ایرانیان یک چیز مهم است و آن این است که شما به سمت آن‌ها بروید و نه به سمت دیگر و این برای آن‌ها بدین معنی است که قوی هستند و شما ضعیف هستید. این نماد برای آن‌ها بسیار مهم‌تر از هر چیزی است که در محتوا به آن پرداخته می‌شود. در مورد اسد هم همین مسئله صدق می‌کند.»

وی در ادامه در اشاره تلویحی به «زیگمار گابریل» وزیر خارجه پیشین آلمان که پیشتر به ایران سفر کرده بود، گفت: «من نمی‌خواهم هیچ کس را سرزنش کنم. من از وقایع سخت درس گرفته‌ام. اگر کسی به تهران سفر می‌کند، باید دست‌کم به این حقیقت آگاه باشد که ایرانی‌ها همه‌چیز را به عنوان قدرت در نظر می‌گیرند. آن‌ها دشمنانی باهوش و زرنگ هستند.»

این افسر سابق موساد درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «مسئله هسته‌ای بدون تردید مهمترین موضوع است و اگر به آن توجه نکنیم، در این صورت خدا به داد ما برسد (چون) برنامه هسته‌ای می‌تواند به تهدیدی برای اسرائیل تبدیل شود. اما من معتقدم که توافق هسته‌ای مبنایی برای تشدید وضعیت منطقه است. این توافق را غرب تصویب کرد و به اشتباه از آن به عنوان یک موفقیت یاد کرد، اما این را در نظر نگرفت که به اندازه کافی با رفتار تهاجمی ایران مقابله کند. زمانی که ما در مورد تهدید روزمره صحبت می‌کنیم، ایران و سوریه مهمترین چالش‌های ما هستند و آینده سوریه هم برای ما مهم است.»

زوریل در توضیح چنین موضع‌گیری درباره سوریه گفت: «در جهان کمتر کشوری وجود دارد که کشور‌های مختلف مانند آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران و دیگران در آن حضور داشته باشند و این یعنی یک جهان کوچک از دنیای سیاست. آنچه سوری‌ها صادر کرده‌اند شامل ترور و مهاجرت می‌شود که هم‌اکنون نیز شرایط بسیاری از کشور‌ها را تغییر داده است.»

وی در پایان این گفت‌وگو اذعان کرد که تل آویو و اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای با ایران دیدگاه‌های متفاوتی دارند و افزود: «متاسفانه واقعیت همین است من فکر می‌کنم که این وضعیت خوب نیست، اما الان ما باید تمرکز خود را بر آنچه در مورد آن توافق داریم مانند برنامه موشکی ایران که از دید ما خطرناک است، قرار دهیم. اگر به ایران اجازه داده شود که موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر بسازد این موضوع شاید به این معنی باشد که این موشک‌ها به اروپا نمی‌رسند، اما آخرین باری که من به نقشه نگاه کردم، (متوجه شدم) که آن‌ها به اسرائیل می‌رسند و چنین چیزی برای ما غیرقابل قبول است.»

انتهای‌پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها