سیدافقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شکستی دیگر در انتظار صهیونیست‌هاست/ «اسرائیل» در محاسبات خود تجدید نظر کند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: صهیونیست‌ها باید در محاسبات خود کاملاً تجدید نظر کنند؛ زیرا اگر بخواهند به حزب‌الله لبنان و یا به پایگاه‌های نظامی در سوریه حمله کنند، عاقبتی جز شکستی مفتضحانه در انتظارشان نخواهد بود.
کد خبر: ۳۲۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 29January 2019

شکستی دیگر در انتظار صهیونیست‌هاستبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «ایهود اولمرت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اخیراً در سخنانی خطاب به نخست وزیر فعلی این رژیم گفت: «نمی‌شود کشوری مانند ایران را تحریک کنیم و فکر کنیم که آن‌ها پاسخی نمی‌دهند. آن‌ها می‌دانند که بعد از این اقدامات تحریک‌آمیز، نمی‌شود از خود خویشتن‌داری نشان داد و به همین دلیل به سمت پاسخ دادن، گرایش پیدا می‌کنند. حمله به مواضع ایران در سوریه باید تا زمانی صورت گیرد که بتواند از تثبیت حضور نظامی آن‌ها در سوریه جلوگیری کند.»

پیرامون همین سخنان اولمرت، «سیدهادی سید افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: با توجه به تجربه تلخ و شکست خورده‌ای که خود ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در نتیجه برآورد‌ها و محاسبات غلطی که به او ارائه کردند، وی فرمان آغاز جنگ علیه حزب الله را صادر کرد.

وی افزود: قبل از آغاز جنگ 33 روزه، اتفاقات بسیاری در منطقه رخ داد. وزیر کشور وقت لبنان به رژیم صهیونیستی گرا می‌داد که مقر حزب الله کجاست و سید حسن نصرالله در کجا مخفی شده است. با این برآورد‌ها و قول‌های همکاری لبنان با رژیم صهیونیستی بسته شد، جنگ 33 روزه آغاز شد. آمریکایی‌ها خیلی از این جنگ دفاع کردند و حتی «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با استقبال «فؤاد سنیوره» نخست وزیر لبنان از بیروت دیدن کرد. در حاشیه این بازدید، خبرنگاری از رایس سوال کرد که «این جنگ علیه حزب الله چقدر به طول خواهید انجامید؟». وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: این‌ها درد‌های پیش از زایمان خاورمیانه جدید است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: حتی بعضی از دیگر مقامات رژیم صهیونیستی به این موضوع معتقد بودند که این جنگ تا نابودی کامل حزب الله ادامه خواهد پیدا کرد. در پی این جنگ، خیلی از مردم جنوب لبنان به بیروت مهاجرت کردند. صهیونیست‌ها یقین داشتند که در این نبرد کاملا حزب الله تسلیم خواهد شد و چیزی به نام حزب الله نخواهد ماند، ولی خوشبختانه با تاکتیک‌هایی که نیرو‌های حزب الله در جنوب لبنان به کار بردند، ضربات دردناکی بر پیکره نظامیان رژیم صهیونیستی وارد کردند. حتی صهیونیست‌ها مجبور شدند بعد از 33 روز نبرد، برای اولین بار در تاریخ جنگ‌های اعراب با رژیم صهیونیستی تقاضای آتش‌بس بکنند.

سیدافقهی بیان داشت: این شکست برای صهیونیست‌ها خیلی گران تمام شد. تانک مرکاوا که حاصل تکنولوژی غربی‌ها بود، برای آن‌ها از جایگاه بالایی برخوردار بود؛ نقاط ضعف این تانک را رزمندگان حزب الله شناسایی و تانک مرکاوا را تبدیل به آمبولانس کردند تا جایی که جنازه نظامیان صهیونیست‌ها را به عقب برمی‌گرداند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: مدتی بعد کمیته‌ای به دستور کنست رژیم صهیونیستی برگزار شد و در این مراسم اعتراف کردند که ما بی‌گدار به آب زدیم، در محاسباتمان کاملا اشتباه کردیم و در این جنگ ما شکست خوردیم. چندی بعد پرونده مالی و فساد «ایهود اولمرت» در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی مطرح شد و مدتی هم به زندان افتاد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ایهود اولمرت در آنجا تلخی محاسبات اشتباه رژیمش را به کام چشید؛ لذا اکنون به نتانیاهو نصیحت می‌کند که ما از عهده حزب الله برنیامدیم، شما می‌خواهید با ایران درگیر بشوید؟ ایران به مراتب از حزب الله لبنان قوی‌تر است. امکاناتش، تجهیزاتش، فرماندهانش، شیوه نبردش و تسلیحاتش چه در سوریه باشد و چه در ایران قادر نخواهند بود با ایران مقابله کند.

سیدافقهی با اشاره به صحبت‌های روز‌های گذشته دبیر کل حزب الله لبنان گفت: با مصاحبه‌ای که روز‌های گذشته سید حسن نصرالله انجام داد، صهیونیست‌ها باید در محاسبات خود کاملاً تجدید نظر کنند، زیرا اگر بخواهند به حزب الله لبنان و یا به پایگاه‌های نظامی در سوریه حمله کنند؛ عاقبتی جز شکستی مفتضحانه در انتظارشان نخواهد بود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار