گفت‌وگو با کارآفرین بسیجی نمونه کشور

بسیج سهم بزرگی در مردمی کردن اقتصاد کشور دارد

احمد باصبر، عضو نظام مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی و دانشجوی ارشد شیلات، ‌جوانی بسیجی است
کد خبر: ۳۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹ - 05November 2014

بسیج سهم بزرگی در مردمی کردن اقتصاد کشور دارد

به گزارش دفاع پرس، احمد باصبر، عضو نظام مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی و دانشجوی ارشد شیلات، جوانی بسیجی است که با لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در ورود به بحث اقتصاد مقاومتی، تمام تلاش خود در این مسیر به کار برده و با تمرکز بر پرورش و تولید ماهی قزلآلا پیشرفتهای چشمگیری نیز در این عرصه به دست آورده است. تا به آنجا که اخیراً به عنوان بسیجی کارآفرین نمونه کشوری انتخاب شده است. با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص بسط اقتصاد مقاومتی و نقش راهبردی و خطشکنی بسیج در این خصوص، به گفت وگو با این بسیجی نمونه کارآفرین پرداختهایم که تقدیم حضورتان میشود.

به نظر شما معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست؟

اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریمها علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده است. اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزههای فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بیاثرکردن آن تأثیرها است و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی فرصت به شمار میرود. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگیهای خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید زیادی شود. از ارکان اقتصادمقاومتی میتوان به مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیتهاى دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملى، مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف اشاره نمود.

جوانان کشورمان چطور میتوانند به شکل مؤثر در این عرصه ورود پیدا کرده و فعالیت کنند؟

اجازه بدهید مسیری که خودم دنبال کردم را پیشنهاد بدهم. با عضویت در بسیج و شرکت در جلساتی که هر هفته با نام حلقههای صالحین تشکیل میشود میتوان از ایدهها و نظرات دیگران استفاده کرد و در اجرای طرحی که میخواهیم اجرا کنیم از تجربه کسانی که پیش از ما در این زمینه فعالیت داشتهاند، استفاده کنیم.

بسیج در مردمی کردن اقتصاد که از اصول اقتصاد مقاومتی است چه کاری میتواند انجام دهد؟

بسیج و سپاه به واسطه مردمی بودن و حضور در بین آحاد جامعه، بالاترین نقش را در خصوص فرهنگسازی و فعال کردن ظرفیتهای مردمی دارا هستند.

بسیجیان به خصوص متخصصان بسیجی با تبیین و آموزش اقتصاد مقاومتی سهم بسزایی در خصوص مردمی کردن اقتصاد دارند. برای مثال اگر طرح ورمی کمپوست برای فعالان کشاورزی و کسانی که زمین کشاورزی یا باغات دارند توسط خود کشاورز تولید و اجرا شود باعث فعال شدن زمینهای کشاورزی از نظر موجودات ریز و پر بار شدن محصولات میشود و هر سال درصد کمی از کود شیمیایی در زمینهای کشاورزی مصرف میشود. اطلاعرسانی در این خصوص به خوبی از عهده بسیج و شبکه ارتباطی مردمیاش میسر میشود.

به طور کلی در بحث اقتصاد مقاومتی هدف کمک به امنیت غذایی کشور با فعال کردن ظرفیتهای پنهان موجود یا به عبارت دیگر بالفعل کردن ظرفیتهای بالقوه است که این موضوع با توجه به تحریمهایی که دولتهای مستکبر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وضع کردهاند و به منظور جلوگیری از وابستگی کشور بسیار ضروری است.

مایلیم از اهداف و برنامههای خودتان در عرصه اقتصاد مقاومتی با توجه به عرصه فعالیتتان که همان پرورش ماهی است، برایمان بیشتر توضیح دهید؟!

به طور کلی پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام میشود که شامل پرورش در استخرهای رو باز خاکی، پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانهای، در تانک یا در قفس است.

پرورش در قفس سامانهای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده میشود. در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار میگیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

پرورش در قفس فرصت مناسبی است تا مزرعهداران از آبی که برای سایر فعالیتها محدودیت استفاده دارند یا آنکه از آن
بهرهبرداری نمیشود استفاده نمایند.

صرفنظر از مسائل فرهنگی که میتوان گفت تأثیر غیرمستقیمی در عرصه اقتصادی کشوردارد، آیا حضور جهادگران، میتواند منشأ خدماتی در فضای اقتصادی کشور شود؟

حضور جهادگران در یک منطقه جهت انجام یک فعالیت در حوزههای مختلف از جمله فعالیتهای عمرانی، محرومیتزدایی یا اقتصاد مقاومتی در درجه اول روحیه کار و تلاش را هم در مردم و هم در مسئولان منطقه پررنگ میکند. در ضمن گروههای جهادی با به ثمر نشاندن طرحهای در دست اقدام در عرصههای مختلف با کمترین هزینه و زمان، الگوی مناسبی را در منطقه ارائه میدهند که خود تبلور عینی مدیریت جهادی است.

استفاده حداکثری از تمامی ظرفیتهای موجود یکی دیگر از اصول اقتصاد مقاومتی است، آیا حرکتهای جهادی باعث اشاعه چنین اصلی در اقتصاد کشور میشود؟

یکی از امتیازات گروههای جهادی از گذشته تا کنون، شناسایی و اقدام بر اساس ظرفیتهای بومی هر منطقه است و اکنون نیز با مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی این امر ادامه پیدا میکند و تجربه پیشین این گروهها در این موضوع نیز یقیناً مورد استفاده قرار میگیرد. ضمن اینکه بهرهگیری از گروههای جهادی هر منطقه در همان منطقه یا استان با توجه به آشنایی و تسلط بیشتر آنها به شرایط از راهکارهای تحقق این امر است.

با توجه به فعالیتهای گروههای جهادی مایلیم بدانیم این گروهها در عرصه اقتصاد مقاومتی چه نقشی داشتند، اصلاً توانستهاند در مناطق محروم فرصتهای شغلی ایجاد کنند؟

در اینجا به صحبتهای حضرت آقا اشاره میکنم که فرمودند:«ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معناش این است. » اقتصاد مقاومتی یک روند فعال و پویا دارد و از اصول طرحهای جهادی، استمرار و تداوم حرکت تا حصول نتیجه مطلوب است. جهادگران باید با این دید وارد مناطق محروم شوند.

گروههای جهادی باید در مسئله استفاده از کالاهای داخلی و ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی پیشرو باشند. گروههایی که بدون توجه به اصل توجیه و آموزش جهادگران، گروه را به منطقه محروم میبرند، سبب کاهش کارایی و هدر رفتن منابع میشوند. قطعاً امروزه مهمترین وظیفه گروههای جهادی توجه به اصل اقتصاد مقاومتی در تمامی فرآیندها و فعالیتهای طرح جهادی است که کارآفرینی و اشتغالزایی از جمله مصادیق آن میباشد.

به طور کل تأکید فراوان میشود که بسترهای اجرای اقتصاد مقاومتی باید ابتدا در سیستم مدیریتی و بدنه گروههای جهادی پیاده و تزریق شود. در واقع باید مدیریت حرکتهای جهادی فعال و بسترساز اقتصاد مقاومتی باشند، سپس طرحهای اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم اجرایی شود.

امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، فکر میکنید در این مدت گروههای جهادی چقدر توانستهاند در جهت این پیام حضرت آقا گام بردارند؟ در پایان هر نکته خاصی باقیمانده، بفرمایید.

مدیریت و روحیه جهادی، ماهیت اصلی گروههای جهادی از بدو شروع فعالیت این گروههاست؛ همانطور که از نام «گروه جهادی» پیداست در موضوعات فرهنگی و اقتصادی هر کجا که این گروهها وارد شدهاند به نسبت همکاری مسئولان منطقهای کار پیشرفت داشته است که مبین همان عزم ملی جهت پیشرفت کشور است. گروههای جهادی گروههایی داوطلب با دغدغه فرهنگی هستند که با حمایت مسئولان کارهای بزرگی انجام دادهاند.


منبع: جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار