فتاح در نشست خبری:

ارائه بیش از ۲۰ خدمت به مددجویان/ امسال ۶۲۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: طی تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان مدیریت بودجه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار و رفاه اجتماعی در پنج ماهه نخست امسال ۶۲۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۳۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ - 29January 2019

فتاحبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «پرویز فتاح» رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح سه‌شنبه در نشستی خبری که با موضوع «دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه رفع محرومیت‌ها و افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد» برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد و روند خدمات این کمیته پرداخت و اظهار داشت: در بودجه سال ۹۷ کمیته امداد، خوشبختانه تبصره ۱۴ به طور صد درصد اجرا شده است.

وی ادامه داد: هفت هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق تخصیص داده شده است.

فتاح با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی تعداد افراد تحت پوشش این کمیته نسبت به سال گذشته گفت: طی تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان مدیریت بودجه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار و رفاه اجتماعی در پنج ماهه نخست امسال ۶۲۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: در دو ماه گذشته در پرداختی‌ها مشکلی به وجود آمد که با رفع آن، پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت.

وی گفت: در سال ۹۷، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال سهم بانک‌ها بوده که تا پایان امسال همه این مبلغ دریافت خواهد شد.

فتاح در خصوص پرداخت وام اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی عنوان کرد: مجوز‌ها گرفته شد و سهم کمیته امداد صد هزار فقره وام ۲۵ میلیون تومانی بوده که خوشبختانه بخشی از این مبلغ دریافت و به مددجویان کمیته امداد پرداخت شد.

رئیس کمیته امداد در خصوص سبد کالا نیز گفت: مرحله اول آن دریافت و به همه مددجویان تحویل شده است. همچنین با دستور رئیس جمهور مقرر شد که تا پایان سال، دو نوبت سبد کالا به مددجویان تحویل شود.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماه گذشته کمک‌های مردمی ۳۵ درصد افزایش داده است که باید از مردم و خیّرین تشکر کرد.

فتاح در خصوص بودجه ۹۸ بیان کرد: در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده که ردیف اصلی بودجه کمیته امداد در سال آینده نسبت به سال ۹۷، ۱۲ درصد رشد داشته باشد. نظر ما بر این بود که تبصره ۱۴ ثابت بماند که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این موضوع به تصویب رسید.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه شرایط در ۱۰ ماه گذشته سخت بوده است، افزود: مراجعات به کمیته امداد افزایش پیدا کرد و مراقبت ما این بود که در جامعه هدف ما اتفاق ناهنجاری رخ ندهد که خوشبختانه این اتفاق رخ داد و توانستیم اوضاع را تاکنون به خوبی مدیریت کنیم.

وی اظهار داشت: سال گذشته جامعه مددجویان در حال کاهش بود، اما الان از آن عدول کردیم و ۶۲۰ هزار خانوار جدید تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین سال گذشته با کمک‌های موردی موافق نبودیم، اما امسال کمک‌ها موردی را بیشتر کردیم.

فتاح افزود: در خصوص وام ضروری، خوشبختانه ۹۵ هزار نفر که در صف بودند، وام درخواستی خود را دریافت کردند و الان صفی وجود ندارد. در خصوص جهیزیه هم به همین صورت عمل شده است و خوشبختانه با همکاری همه مسؤولان، الان وضعیت نسبتا مناسب است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه به دلیل فقری که در رژیم ستم‌شاهی وجود داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد تشکیل شد، گفت: این سازمان اولین سازمانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده و تنها سازمانی است که اسم امام خمینی (ره) را بر خود دارد.

وی عنوان کرد: امروز بیش از ۲۰ خدمت به مددجویان ارائه می دهیم که برخی از این خدمات در دنیا یک برند است. همچنین موضوع بیمه بسیار مهم است و همه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، از بیمه تکمیلی و بیمه حوادث برخوردار هستند.

فتاح گفت: نظام اسلامی توانسته جامعه هدف ما از نعمت برق، گاز و آب بهره‌مند کند، اما امروز نیاز‌ها افزایش یافته است و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته شش درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی تحت پوشش کمیته امداد بوده است، افزود: امروز با توجه به جمعیت کنونی، چهار درصد تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به افراد تحت پوشش کمیته امداد بیان کرد: ۴۵ درصد افراد به دلیل فوت سرپرست، ۳۵ درصد به دلیل ناتوانی سرپرست خانوار، ۹ درصد به دلیل طلاق و ۱۱ درصد نیز خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها زندانی شده‌اند و بیماران صعب‌العلاج هستند که تحت پوشش این کمیته قرار گرفته‌اند.

فتاح با بیان اینکه اگر امروز میزان اشتغال‌زایی بالا برود و تورم کاهش یابد، می‌توان مراجعات به کمیته امداد را کاهش داد، خاطرنشان کرد: کمیته امداد یک اورژانس موقت است و امام (ره) نهادی را بنا بهادند که در کنار مردم باشد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه گفته می‌شود «فقر عامل طلاق است»، گفت: من این را قبول ندارم؛ چرا که کمترین طلاق در جامعه هدف ما است؛ همچنین بالاترین نرخ ازدواج در جامعه هدف ما است و سال گذشته ۹۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد ازدواج کردند.

وی تصریح کرد: امام راحل هیچ‌گاه اشرافی زندگی نکرد. این خوب نیست که امروز وضع زندگی برخی مسؤولان فاصله زیادی با زندگی مردم داشته باشد؛ زیرا این بزرگترین آسیب را به مردم می‌زند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار