کارشناس لبنانی در گفت و گو با دفاع پرس :

فشار پنهان صهیونیست مانع از ورود هدایای تسلیحاتی ایران به لبنان است/ کمک های فرانسه و عربستان سیاسی و مشروط است

کارشناس لبنانی با اشاره به تردیدهایی که در لبنان برای پذیرش هدیه تسلیحاتی ایران وجود دارد گفت: فشار آمریکا و فشار پنهان اسراییل نمی گذارد تسلیحات اهدایی ایران به لبنان وارد شود.
کد خبر: ۳۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰ - 08November 2014

فشار پنهان صهیونیست مانع از ورود هدایای تسلیحاتی ایران به لبنان است/ کمک های فرانسه و عربستان سیاسی و مشروط است

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس ،  لبنانیها در طول یک سال گذشته از پیگیری موضوع کمک سه میلیارد دلاری عربستان سعودی برای تجهیز ارتش خسته شدهاند، این در حالی است که بعد از آن کمک یک میلیارد دلاری مطرح شد تا سرپوشی بر توقف کمک قبلی باشد، اما مدتی بعد مشخص شد که وعده کمک دوم نیز مانند کمک اول بود و همچنان انبارهای ارتش لبنان منتظر سلاحهایی است که به آن نرسیده است، به نظر میرسد که این وعدهها برای تجهیز ارتش جدی نیستند و نمیتوانند از سوی کسانی که مخالف قدرت گرفتن لبنان هستند، انبار ارتش را کامل کنند.

در این شرایط  پیشنهاد ایران به صورت واضح و فعال و فوری برای تجهیز ارتش لبنان مطرح شد، ایران اعلام کرد که سلاحهایی را در راستای کمک به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم به لبنان واگذار خواهد کرد.

 

حسن حیدر کارشناس لبنانی با اشاره به هدیه تسلیحاتی ایران به لبنان و تردید هایی که در این کشور برای تحویل این هبه وجود دارد به خبرنگار بین الملل دفاع پرس گفت: تردیدی که در لبنان برای تحویل هدیه تسلیحاتی ایران وجود دارد نا شی از دخالت آمریکا است.آمریکا نمی خواهد سلاح ایرانی به دست ارتش لبنان برسد. سید حسن نصرالله نیز درباره این تردید ها در لبنان سخن گفت.


وی با اشاره به اغراض عربستان از کمک به ارتش لبنان گفت: عربستان 3 میلیار دلار ظاهرا به لبنان اهدا کرده اما این کمک در قالب بنگاه سیاسی است و اهداف سیاسی را پیگیری می کند.این هدیه بیشتر در دست دلال ها می افتد.

کارشناس لبنانی گفت: چندی پیش ارتش لبنان یک هدیه از آمریکا دریافت کرد و این هدیه در راستای کمک به ارتش های منطقه صورت گرفت اما این تسلیحات بسیار ابتدایی بود و شامل اسلحه های ساده کلاشینکف ،توپخانه و مقادیری گلوله بود که به درد ارتش نمی خورد.

حیدر ادامه داد: در حال حاضر نیروی هوایی لبنان جنگنده ندارد و تنها چند بالگرد دارد که از فرانسه دیافت کرده که آنها نیز قابلیت زیادی ندارند و می توانند بشکه های انفجاری را پرتاب کنند.

 

وی با اشاره به دیدار وزیر دفاع لبنان از برخی از ادوات نظامی ایران گفت: سمیر مقبل در بازدید از تجهیزات نظامی ایران بسیار شگفت زده شده بود و در واقع شوکه شد چراکه اصلا انتظار نداشتند ایران در داخل کشور چنین تجهیزات پیشرفته ای را را ساخته باشد و در واقع این سلاح ها مورد نیاز لبنان است.

حیدر گفت: لبنان از سمت آمریکا تحت فشار است و این درحالی است که لبنان از لحاظ تجاری و اقتصادی ضعیف است .

در حال حاضر لبنان به تجهیزات نظامی پیشرفته مثل توپخانه قوی، موشک کروز بالگردهای تهاجمی و موشک های هدایت شونده و رادار نیاز دارد.اما کمک های کشورهای دیگر مثل فرانسه تجهیزات سبک و ابتدایی است و به درد لبنان نمی خورد.

کارشناس لبنانی اظهار داشت: فشار آمریکا و فشار پنهان اسراییل نمی گذارد تسلیحات اهدایی ایران به لبنان وارد شود چراکه انها می دانند در صورت تجهیز ارتش به سلاح این تسلیحات به پایگاه های جنوبی نیز ارسال می شود وارتش  با هرگونه تجاوز اعم از داعش و گروه های تروریستی و حتی اسراییل به خاک لبنان با آن مبارزه می کنند.

 

کارشناس شبکه المنار اظهار داشت: پس از سال 2006 درگیری میان ارتش اسراییل و لبنان بوجود آمد و ان به خاطر تجاوزصهیونیست ها در نقاط مرزی به خاک لبنان بود. از این رو اسراییل میداند تجهیزات اهدایی ایران جلوی تجاوزات احتمالی آنها را می گیرد.

حیدر گفت: هدیه تسلیحاتی ایران بر خلاف سایر کشورهای دیگر مشروط نیست در حالی که فرانسه برای اهدای سلاح های سبک و ساده خود کارشناس نیز اعزام می کند تا در تمام مراحل از فرودگاه تا نحوه به کارگیری که علیه اسراییل به کار گرفته نشود را زیر نظر دارند.

در لبنان گروه 14 مارس که تابع سیاست های امریکا و عربستان است مانع از ورود سلاح های اهدایی ایران می شوند و بهانه آن ها وجود تحریم تسلیحاتی است و این در حالی است که ورود اسلحه به ایران تحریم است و نه خروج تسلیحات.

در حال حاضر رایزنی میان ریاست جمهوری و نخست وزیری لبنان برای پذیرش هدیه ایران وجود دارد و سید حسن نصرالله نیز آنها را تشویق به پذیرش این هدیه کرده و آن را به صلاح لبنان می داند اما اختیار را به خود انها واگذار کرده است.

کارشناس لبنانی تصریح کرد: در لبنان برخی از سیاست مدارهای دورو وجود دارند و در حال یک بازی سیاسی هستند در صورت ورود تسلیحات از طریق فرانسه به لبنان شاید در یک موازنه سیاسی هدیه تسلیحاتی ایران نیز پذیرش شود اما به نظر من بعید است که به سرعت سلاح فرانسه وارد لبنان شود و سلاح ایران نیز پذیرش شود چراکه 14 مارس در کابینه و در ائتلاف ملی فشار زیادی به 8 مارسی ها وارد می کند و مانع از ورود تسلیحات اهدایی ایران می شوند.

حیدر اظهار داشت: در این شرایط وحشتناک پیشنهاد ایران به صورت واضح و فعال و فوری برای  تجهیز ارتش لبنان مطرح شد، ایران اعلام کرد که سلاحهایی را در راستای کمک به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم به لبنان واگذار خواهد کرد، این سلاح ها متشکل از سلاحهای سبک و نیمه سنگین و سنگین بود و سلاحهای منحنی زن و موشکهای ضد زره و موشک های متناسب با هدف قرار دادن تونلها و خندقها نیز در آن قرار داده شده بود.
 
گفت و گو از وجیهه سادات حسینی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار