از سوی نشر بین النهرین؛

نقش مشهد در انقلاب اسلامی کتاب می‎شود

«نقش مشهد در انقلاب اسلامی» به کوشش و زیر نظر غلامحسین نوعی، غلامرضا آذری خاکستر و مجتبی سلطانی احمدی به زودی کتاب می‌شود.
کد خبر: ۳۳۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ - 29January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مجتبی سلطانی احمدی، یکی از تدوین‌‎کنندگان کتاب در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کتاب «نقش مشهد در انقلاب اسلامی» در قالب شش فصل تحت عناوین؛ کلیات، دانشگاه و انقلاب اسلامی، اصناف و انقلاب اسلامی، روحانیت و انقلاب اسلامی، کانون‎ها و جریانات تأثیرگذار و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در مشهد در ۵۰۸ صفحه سامان یافته است و ۲۴ پژوهشگر حوزه مطالعات انقلاب اسلامی ۳۳ مقاله پژوهشی این کتاب را نوشتند.

این استاد دانشگاه گفت: حرکت اعتراضی مردم ایران در دهه‎های ۴۰ و ۵۰ که از هر طایفه و تیره و با هر لهجه و گویشی در آن حضور داشتند هر چه به جلوتر رسید ماهیت اسلامی آن پررنگ‎تر شد و مردم ایران از اقصا نقاط این سرزمین به آن پیوستند و در پیروزی آن نقش آفرینی کردند. شناخت قلمروی جغرافیایی که انقلاب اسلامی در آن به وقوع پیوست از موضوعات بسیار مهمی است که در مقایسه با مباحث عمومی انقلاب اسلامی چندان به آن توجه نشده است. به ویژه شهر مشهد که نقش و جایگاه بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است. در واقع از ویژگی‌های ممتاز و متمایز انقلاب اسلامی شکلِ سراسری و همگانی بودن آن است.

این فعال فرهنگی افزود: در هر صورت گفته‎ها و نوشته‎ها پیرامون کلیت انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ بسیار است و پژوهشگران و محققان طی سال‎های پس از این رخداد آن را در ابعاد گوناگون مورد بررسی و کاوش قرار داده‎اند. اما بررسی محلی نقش واحد‌های کوچک‎تر در قالب شهر‌ها در این میان چندان که باید مورد مداقه قرار نگرفته است و بیشترِ تمرکز در این‎باره به تهران محدود می‎شود؛ چرا که به هر حال پایتخت سیاسی و اقتصادی و مرکز حکومت خاندان پهلوی به شمار می‎رفت و توجه مورخان و مؤلفان معطوف به آن است. با این حال نقش سایر شهر‌های ایران به ویژه برخی از آن‎ها در جریان انقلاب و پیروزی آن اگر بیش از تهران نباشد حتما کمتر نیست. شهر‌هایی مثل قم، مشهد، تبریز، ورامین و... سهم عمده و به سزایی در روند تحولات منجر به موفقیت انقلاب اسلامی ایران داشتند. به ویژه شهر‌های مذهبی مانند شهر مشهد و قم که کانون حضور علما و مورد علاقه هم ایرانیان مسلمان بودند.

سلطانی احمدی در پایان گفت: ان شاءالله کتاب «نقش مشهد در انقلاب اسلامی» در ایام دهه فجر در شهر مشهد رونمایی و منتشر می‎شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها