نفوذ قطر در لبنان در سایه اشتباهات سعودی‌ها

قطر تلاش می‌کند اشتباهات پی در پی سعودی‌ها در لبنان را دستاویزی برای گسترش نفوذ خود در این کشور و همچنین در منطقه قرار دهد.
کد خبر: ۳۳۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ - 29January 2019

نفوذ قطر در لبنان در سایه اشتباهات سعودی‌هابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، لبنان از زمان پایان جنگ داخلی، همواره از بحران‌های اقتصادی رنج می‌برده که با وخیم شدن اوضاع منطقه، شدت این بحران‌ها نیز بیشتر شده و این کشور کوچک را وارد بحران‌های سیاسی داخلی کرده است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پس از حمله رژیم صهیونیستی در سال 2006 به لبنان و مقاومت لبنانی‌ها، این کشور وارد بحران‌های داخلی شد که تأثیر فراوانی بر روی اقتصاد این کشور که بر پایه خدمات مالی و بانکی و گردشگری می‌چرخید گذاشت.

با آغاز بحران سوریه نیز، اقتصاد لبنان ضربه سنگینی متحمل شد و وضعیت معیشتی و اقتصادی این کشور را بحرانی‌تر کرد. به خصوص نسبت ورود گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شدت کاهش یافت. علاوه بر این ورود وسیع آوارگان سوری و نقشی که در اقتصاد لبنان داشتند، بر وخامت اوضاع افزود.

ادامه دار شدن بحران‌های اقتصادی و ناتوانی دولت‌ها و فساد فراگیر موجب شد تا لبنان به سومین کشور بدهکار دنیا تبدیل شود.

کمک قطر به لبنان در ازای خطاهای عربستان

با گذشت هشت ماه از تشکیل دولت لبنان، قطر در خلال کنفرانس اقتصادی در بیروت اقدام به کمک 500 میلیون دلاری به لبنان کرده است. بدون شک کمک مالی قطر بیش از اینکه ارزش مالی داشته باشد، تأثیر روانی بر بازار لبنان دارد.

همچنین به نوشه پایگاه خبری «صوت لبنان»، امیر قطر تمامی هزینه‌های اجلاس توسعه اقتصادی را متقبل شده و قرار است یک میلیار دلار در بانک مرکزی (لبنان) سپرده‌گذاری کرده و مبالغی نیز به تعدادی از وزارتخانه‌ها اعطا کند.

اقدام قطر در سایه عدم حضور پادشاهان و رؤسای جمهور عربی در کنفرانس اقتصادی بیروت و حضور امیر قطر صورت گرفت و ناظران را متوجه این کرد که قطر گام‌هایی برای ورود به لبنان و حضور در کنار این کشور در شرایط بحرانی بر می‌دارد.

اقدام دیپلماتیک و اقتصادی قطر در لبنان با عقب‌نشینی عربستان سعودی از  لبنان همراه شده است. سعودی‌ها در سال 2016 کمک مالی سه میلیارد دلاری خود برای تجهیز ارتش لبنان را در اعتراض به نقش حزب‌الله در سوریه، متوقف کردند. آن‌ها دچار خطای بزرگ‌تری شدند و در سال 2017 «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان را بازداشت کردند که جو بسیار منفی در داخل لبنان علیه حکومت سعودی ایجاد کرد.

بحران‌ها و درگیری‌های جدید

اسپوتنیک در ادامه می‌نویسد: قطر گمشده خود را برای مقابله با سعودی‌ها در لبنان و نفوذ در این کشور یافته است. لبنانی که پیش از این دروازه نفوذ ریاض در غرب آسیا به شمار می‌رفت. قطر تلاش می‌کند حفره‌های ایجاد شده از سوی سعودی‌ها را پر کند و از طریق سرمایه‌گذاری در کشورهایی همچون لبنان، اردن، عراق و سودان بتواند عامل تأثیر در این کشورها نیز باشد. این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت سعودی به همراه امارات و بحرین و مصر در ژوئن 2017 قطر را محاصره اقتصادی کردند به امید اینکه این کشور را ضعیف کرده و از دایره تأثیرگذاری خارج سازند.

در پایان باید گفت که خطاها و اشتباهات پی در پی سعودی‌ها، فرصت‌های بسیاری را پیش روی قطر قرار داده است به طوریکه بیش از پیش دوحه به خود برای تأثیرگذاری و مانور در کشورهای منطقه اعتماد دارد، به خصوص در لبنان که به صحنه رقابت قطر با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار