پنج روایت از فعالیت‌­های سیاسی شهدای خراسان رضوی؛

شهیدی که یادگار دوران مبارزاتش گواه او در قیامت خواهد شد

زهرا آرمند همسر شهید «حسین سبحانی» در خاطرات خود آورده است: وقتی انقلاب پیروز شد، همسرم کفنی را که در راهپیمایی­‌ها می­‌پوشید، کنار گذاشت. آخرین باری که به جبهه می­‌رفت، گفت: «لیاقت شهادت ندارم؛ ولی اگر شهید شدم، همان کفن را موقع دفنم همراهم بگذار».
کد خبر: ۳۳۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ - 10February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی، ستون­‌های حکومت جائرانه محمدرضا پهلوی را که بر خون مردم مظلوم و ستمدیده کشورمان استوار شده بود به لرزه درآورد و باعث سقوط حکومت شاهنشاهی شد.

گروهی از مبارزین انقلابی که در روزهای پس از پیروزی انقلاب در برقراری امنیت در سطح شهرها از جان و مال خود گذاشتند تا تفکر اسلام ناب و ارزش‌­های اسلامی در این کشور حاکم شود به دست عمال و ایادی رژیم شاه و استکبار به شهادت رسیدند و تعدادی نیز در دفاع مقدس به خیل شهدا پیوستند.

به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره همه­ شهدایی که با بذل جان خود در تحقق و تثبیت انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند به خاطرات سیاسی پنج شهید استان خراسان رضوی اشاره خواهیم کرد.  

زندگی، مبارزه است

شهید «علی اسدالله­‌زاده هروی»

راوی دوست شهید: آن روزها، معمولاً هر لحظه برنامه سخنرانی و تظاهرات برقرار بود. یک مرتبه علی خانه ما آمد و گفت: «می­‌خوام برم بیمارستان امام رضا (ع)؛ شما هم می‌­آی؟»

گفتم: «بله، می­‌آم». با عده‌­ای دوستان به طرف بیمارستان حرت کردیم که متوجه شدم او پسرش صادق را همراه خود آورده است.

با تعجب گفتم: «علی­‌جان! شاید حین تظاهرات درگیری پیش بیاید و لازم باشه فرار کنیم؛ این بچه رو نباید می­‌آوردی».

گفت: «پسرم از همین بچگی باید با این جور مسائل آشنا بشه. این مطالب باید تو ذهنش حک بشه. زندگی همش مبارزه است.»

هر چه اصرار کردم تا شاید او را قانع کنم که صادق را به تظاهرات نیاورد، موفق نشدم. بالاخره همگی با هم به تظاهرات رفتیم.

دهه فجر///شهیدی که یادگار دوران مبارزاتش گواه او در قیامت خواهد شد

تبعیت از خدا

شهید «ابوالفضل روشنک»

راوی مریم بیات ترک (مادر شهید): ابوالفضل، عکس‌­ها و اعلامیه‌­های امام خمینی (ره) را به دیوارهای مدرسه روستای «معموری» چسباند. این کارش باعث شد تا خواهرش را از مدرسه اخراج کنند. اما او دست بردار نبود و باز هم هر کجا که می‌­توانست عکس امام را نصب می­‌کرد.

ابوالفضل همیشه می­‌گفت: «تبعیت از فرمان رهبری، تبعیت از امام معصوم است و تبعیت از امام معصوم، تبعیت از خداست.»

دهه فجر///شهیدی که یادگار دوران مبارزاتش گواه او در قیامت خواهد شد

پنکه سقفی

شهید «سیداحمد رحیمی»

راوی سلطانی (دوست شهید): هیچ کس فکر نمی­‌کرد که سیداحمد، در مراسم احیاء، اعلامیه و عکس امام را کجا پنهان کرده است! توی مسجد بر اثر ازدحام جمعیت، هوا گرم شد؛ آن وقت با به کار افتادن پنکه سقفی، اعلامیه­‌ها و عکس­‌های حضرت امام روی سر جمعیت پایین ریختند.

رئیس شهربانی با دیدن آن صحنه به تندی به طرف در رفت تا مأموران را خبر کند؛ اما یک نفر قبل از اجرای نقشه، کفش‌­های رئیس شهربانی را پوشید. از دست رئیس شهربانی کاری برنیامد.

مخفیگاه سیداحمد که بالای پره‌­های آهنی پنکه سقفی بود، کار خودش را کرده بود و عده­ بسیاری از مردم بیرجند برای اولین بار تصاویر امام را می­‌دیدند.

دهه فجر///شهیدی که یادگار دوران مبارزاتش گواه او در قیامت خواهد شد

تدبیر

شهید «ابوالقاسم عصاریان»

راوی محمدرضا محمدی: دستگاه کپی نداشتیم و کار تکثیر اعلامیه‌­ها با مشکل مواجه شده بود. باید اعلامیه­‌هایی را که حوزه علیمه و مراجع عالی مشهد می­‌دادند، بین مردم گناباد تقسیم می‌­کردیم.

ابوالقاسم یک دستگاه فتوکپی را که اوراق شده بود، از سمساری خرید. مانده بودم که دستگاه اوراق به چه کار می‌­آید؛ چون برخی قسمت­‌های دستگاه به کلی از بین رفته بود با تدبیر ابوالقاسم، قسمت­‌های خراب دستگاه را با چوب تعمییر و اعلامیه­‌ها را به وسیله آن تکثیر کردیم.

دهه فجر///شهیدی که یادگار دوران مبارزاتش گواه او در قیامت خواهد شد

کفن

شهید «حسین سبحانی کوهسرخی»

راوی زهرا آرمند (همسر شهید): وقتی انقلاب پیروز شد، همسرم کفنی را که در راهپیمایی­‌ها می­‌پوشید، کنار گذاشت و گفت: «این رو تو صندوق بذار!»

آخرین باری که حسین به جبهه می‌­رفت، پرسید: «زهرا! اگر چیزی بگم، ناراحت نمی­‌شی؟»

جواب دادم: «نه؛ چرا ناراحت بشم؟!»

گفت: «لیاقت شهادت ندارم؛ ولی اگر شهید شدم، همون کفن رو موقع دفنم همراهم بذار».

نمی­‌دانم آن روز با حال پریشان چگونه سفارش حسین را به یاد آوردم و کفن را همراهش میان تابوت گذاشتم.

دهه فجر///شهیدی که یادگار دوران مبارزاتش گواه او در قیامت خواهد شد

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها