آیا کانال مالی اروپا بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارد؟

دو عضو اتاق بازرگانی تهران اثرات ثبت سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران را بررسی کردند.
کد خبر: ۳۳۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 02February 2019

آیا کانال مالی اروپا بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارد؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از انتخاب، «رضا حمزه لو»، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: هنوز فعالیت‌هایی که قرار است در spv انجام شود، به طور شفاف مشخص نشده. با این صورت مسئله مشخص است؛ به این معنا که یک نظام شبه تهاتر در spv طراحی شده است.

وی افزود: در این نظام شبه تهاتر، اگر ما صادرات خود را به شرکتی در اروپا انجام دهیم آن شرکت به جای اینکه پول را به ما بدهد پول را به spv واریز می‌کند. از طرفی، وقتی ما می‌خواهیم از اروپا کالایی بخریم spv به نیابت از ما پول را به شرکت فروشنده کالا واریز می‌کند.

حمزه لو گفت: به طور خلاصه ما به کسانی که از ما کالا می‌خواهند کالا می‌دهیم و از کسانی که به ما کالا می‌فروشند، کالا می‌گیریم. این، یقینا در گردش ارزی کشور اثر می‌گذارد و شکی نیست که باعث بهبود می‌شود.

او در عین حال تصریح کرد: مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که نوع کالا ها و عمق این قضیه هنوز شفاف نیست. اگر در این مسئله نفت و کالاهای نفتی هم گنجانده شود و شرکت های اروپایی نفت ما را هم بخرند، حجم گردشی که در spv اتفاق می‌افتد، حجم بالایی است و در نتیجه در کنترل و کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است و درآمد ارزی کشور را بسیار افزایش می‌دهد. ولی اگر قرار باشد که صرفا سراغ مواد غذایی یا دارویی برویم حجم معاملات در spv عدد کمتری است و تاثیراتش هم کمتر است. در نتیجه، باید منتظر ماند تا دید این spv در دلش چه چیزهایی را دارد. چون فعلا ساختارش ثبت شده است.

هم‌چنین، سید رضی حاجی آقامیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه این گفت‌و‌گو، اظهار داشت: ثبت سازوکار مالی اروپا و ایران، مسکنی بود بر التهابی که در ایران به وجود آمده بود.

آقامیری افزود: پس از تهدیدهای ایران درمورد خروج از برجام و در عین حال مسئله عدم تصویب FATF، باید راه حلی برای برون رفت از این بن بست پیدا می‌شد. در این شرایط، اروپایی‌ها این فکر را پیش کشیدند و این سیستم را تاسیس کردند تا نشان دهند که در این موضوع حسن نیت دارند.

وی گفت: در قبال ثبت این سازوکار، از طرف اروپایی‌ها الزام تصویب FATF خاطرنشان شده است. یعنی تا زمانی که این اتفاق رخ نداده، این سازوکار هم نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد. یعنی داد ستد با اروپا حتی اگر با یورو و خارج از سیطره آمریکا باشد، باید موضوع شفافیت پولشویی در آن لحاظ شده باشد.

آقامیری افزود: بنابراین اتفاقی که افتاده این است که اروپایی‌ها قدم ابتدایی را برداشته‌اند که ثابت کنند ما می‌خواهییم این کار را انجام دهیم. این سازوکار می‌تواند با فعالیت‌های ابتدایی در مورد داد ستدهای ایران و اروپا شروع شود ولی این که تا کجا پیش برود و قدرتش تا کجاست و این محدودیت‌ها چقدر می‌تواند به سمت نامحدود بودن پیش برود، چیزی است که باید ما منتظر بمانیم تا در آینده شاهدش باشیم.

او همچنین تاکید کرد: در حال حاضر قرار است سیستمی مشابه هم در ایران به وجود بیاید و این دو با هم دیگر کار کنند که هنوز صحبتی از این موضوع نشده.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار