اعتراف کشور میزبان Instex به ناکارآمدی این سازوکار؛

رادیو فرانسه: اینستِکس فقط به درد شرکت‌های کوچک می‌خورد

وبسایت رادیو دولتی فرانسه نوشت: بعید به نظر می‌رسد «اینستِکس» در مبادلات تجاری ایران و اروپا تأثیر چشمگیری داشته باشد و گشایش این کانال جدید بیشتر به درد شرکت‌های کوچک خواهد خورد.
کد خبر: ۳۳۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷ - 03February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، از ساز و کار تجارت ایران و اروپا با اعلام رسمی سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان پرده‌برداری شد. اقدامی که مقامات دولت آن را گام ابتدایی برای مقابله اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا می‌خوانند. سه کشور اروپایی عضو برجام در قبال اجرای این ساز و کار از ایران خواسته‌اند به تمامی تعهدات یکطرفه خود در برجام عمل کند و همچنین اجرای الزامات FATF توسط ایران را هم از انتظارات درخواستی خود قرار داده‌اند!

سوالی که مطرح است این است که این ساز و کار چه مزایایی می‌تواند داشته باشد که غربی‌ها این شروط را ما به ازا آن مطرح کرده‌اند؟ پاسخ را شاید بتوان در گزارشی که وبسایت رادیو فرانسه در این راستا نوشته است جستجو کرد.

این رادیو دولتی فرانسه می‌نویسد: «اینستِکس» یا «ابزار حمایت از مبادلات بازرگانی» (INSTEX: Instrument in Support of Trade Exchanges) به صورت یک شرکت در فرانسه ثبت خواهد شد و مدیریت آن مدیریت آلمانی خواهد بود. به نوشتۀ مطبوعات آلمانی، آقای پِر فیشر، مدیر سابق «کومرس بانک» این مسئولیت را به عهده خواهد گرفت. سرمایۀ اولیۀ شرکت توسط سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا تأمین خواهد گردید.

رادیو فرانسه در توضیح بیشتری می‌افزاید: به طور خلاصه، در چارچوب «اینستکس»، ایران کالا‌هایی را به اروپایی‌ها خواهد داد، اما بر خلاف معمول، معادل پولی آن را از طریق بانکی دریافت نخواهد کرد. بلکه این پول در اختیار شرکت‌های اروپایی قرار خواهد گرفت که آن‌ها به نوبۀ خود کالاهایشان را (دارو، مواد غذایی، ...) به ایران تحویل خواهند داد.

رادیو دولتی فرانسه که کشورش میزبان این ساز و کار مالی است در بیانی روشن و معنادار معترف می‌شود: بعید به نظر می‌رسد که اینستِکس در مبادلات تجاری ایران و اروپا تأثیر چشمگیری داشته باشد. در آغاز گفته می‌شد که "ساز و کار ویژه" برای صادرات نفت به کار خواهد آمد، اما با توجه به اینکه اروپاییان دیگر تقریباً هیچ نفتی از ایران نمی‌خرند، گشایش این کانال جدید بیشتر به درد شرکت‌های کوچک خواهد خورد. تحویل مواد غذایی به ایران و همچنین دارو و هر آنچه مربوط به کمک‌های انسانی است می‌تواند از این راه انجام گیرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها