هانیبال قذافی: از سرنوشت امام موسی صدر اطلاع ندارم

پسر دیکتاتور مخلوع لیبی با طرح ادعا‌هایی در زمینه بازداشت و انتقال خود به لبنان، مدعی شد که از سرنوشت امام موسی صدر اطلاعی ندارد.
کد خبر: ۳۳۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴ - 04February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «هانیبال قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور مخلوع لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانوستی» مدعی شد که در سوریه ربوده و به لبنان منتقل شده است. وی همچنین بار دیگر اظهارات خود درباره ناپدید شدن «امام موسی صدر» روحانی نامدار ایرانی و رهبر معنوی و سیاسی و فرهنگی شیعیان در لبنان را تکرار کرد.

وی در زمینه بازداشت خود در سوریه گفت که گروهی نظامی او را روز ششم دسامبر ۲۰۱۵ ربودند و به صورت غیرقانونی از سوریه به بقاع در لبنان منتقل شد.. وی مدعی شد که او را شکنجه دادند تا اطلاعاتی را درباره ناپدید شدن امام موسی صدر و دو نفر از همراهان وی یعنی «شیخ محمد یعقوب»، که پسرش ترتیب ربایش من را داد و «عباس بدرالدین» را افشا کند.

قذافی در پاسخ به اینکه آیا مورد بازرسی رسمی قرار گرفته و یا دادگاهی شده است و آیا او اطلاعاتی درباره ناپدید شدن امام موسی صدر و دو نفر از نزدیکان وی دارد یا خیر، گفت: «من در زندان امنیتی دولتی لبنان نگه داشته شدم. از زمانی که من به آنجا رسیدم با قاضی که در زمینه ناپدید شدن امام موسی صدر کار می‌کند، ملاقات کردم. خلاصه موضوع این است: در سال ۱۹۷۸، امام موسی‌صدر با دو نفر از همراهانش یعنی محمد یعقوب و خبرنگاری به نام عباس بدرالدین در جریان سفر به لبنان گم شده‌اند.»

وی افزود: «در سال ۱۹۸۲ این موضوع برای شورای قضایی لبنان فرستاده شد در سال ۲۰۰۸ پدرم متهم به ربودن امام موسی صدر و همراهانش شد. با این حال از سال ۱۹۸۱، من هرگز بخشی از این ماجرا نبوده‌ام نه به عنوان مظنون، نه شاهد و نه فردی که متهم شناخته می‌شود. به همین دلیل بازداشت من هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد. من به این دلیل ساده بازداشت شدم که پسر معمر قذافی هستم و پس از اینکه به قاضی گفتم که هیچ اطلاعاتی درباره ناپدید شدن امام موسی‌صدر ندارم، من را متهم کردند که اطلاعات مربوط به این پرونده را مخفی کرده‌ام. موضوع این است که وقتی این وقایع در سال ۱۹۷۸ رخ داد، من فقط دو سالم بود.»

قذافی در ادامه افزود، تاکنون همسر و فرزندان او نتوانسته‌اند با او دیدار کنند. او همچنین از وضعیت فیزیکی خود و شرایط زندان ابراز نارضایتی کرد و گفت که در زندان به او اجازه نمی‌دهند تا با رسانه‌ها ارتباط داشته باشد و هر کسی که با او دیدار می‌کند، مجاز نیست در آینده بار دیگر به لبنان سفر کند.
هانیبال قذافی در ادامه گفت که هنوز خیلی زود است که درباره مشارکت سیاسی در آینده اعلام موضع کند و گفت: «ما روی نقش پررنگ‌تر روسیه به عنوان قدرتی بزرگ در رسیدگی به بی‌عدالتی حساب می‌کنیم. من از نقش روسیه به منظور تسهیل آزادی‌ام سپاسگزارم.»

چندی پیش روزنامه لبنانی «الاخبار» نوشت که بازداشت هانیبال قذافی، از سه سال پیش در لبنان می‌بایست روند تحقیق درباره سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش را با پیشرفت‌هایی همراه می‌کرد، اما وی مصرانه ارائه هر گونه اطلاعاتی را منوط به تضمین آزادی وی کرده است.

به نوشته الاخبار، هانیبال در جریان بازجویی‌ها اظهارات ضد و نقیضی به زبان رانده است، گاهی از پرونده امام موسی صدر اظهار بی اطلاعی می‌کند، چون می‌گوید در زمان ربوده شدن امام موسی صدر، دو سال بیشتر سن نداشته و برخی اوقات هم می‌گوید اگر آزادم کنید اطلاعات مربوط به آن را فاش می‌کنم. از همین رو قاضی «حسن الشامی»، گزارشگر کمیته رسمی تحقیق درباره امام موسی صدر و دو همراهش از هانیبال پس از زندانی شدنش بیشتر از یک بار بازجویی نکرده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها