پروژه جدید سعودی در مواجهه با سوریه

پس از شکست سلسله اهداف رژیم سعودی در سوریه طی سال‌های گذشته، این رژیم برای مواجهه با محور مقاومت در این کشور به پروژه «نا امن جلوه دادن دمشق» متوسل شده است.
کد خبر: ۳۳۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ - 05February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس به نقل از مهر، رامین حسین آبادیان در یاداشتی نوشت: اخیرا برخی رسانه‌های وابسته به محور غربی ـ. عربی با اتکاء به قدرت رسانه‌ای ـ. تبلیغاتی خود در شکل دهی به افکار عمومی و همچنین از طریق رسانه‌های ارتباط جمعیِ تابع خود پروژه «نا امن جلوه دادن» دمشق، پایتخت سوریه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در همین ارتباط، وزارت کشور سوریه با صدور بیانیه‌ای ضمن هرگونه نا امنی در دمشق، پایتخت این کشور تأکید کرد که تمامی اخبار منتشر شده در این زمینه بی پایه و اساس بوده و صحت ندارند. این وزارتخانه همچنین اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر ربایش غیرنظامیان در داخل شهر دمشق را تکذیب و اعلام کرد که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر عملا هیچ گزارشی در این خصوص را دریافت نکرده است.

اما سؤال اینجاست که چه کسانی و با چه اهدافی اقدام به دروغ‌سازی رسانه‌ای با هدف فرافکنی افکار عمومی از طریق وارونه جلوه دادن واقعیت‌های میدانی سوریه به ویژه در دمشق، پایتخت این کشور، می‌کنند؟ آن هم در این برهه زمانی بسیار حساس که نیرو‌های مقاومت سوری دستاورد‌های سیاسی و میدانی بزرگی را در نبرد با تروریسم و حامیان آن در عرصه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دست آورده‌اند.

ایجاد رعب و وحشت در صفوف مردم

به نظر می‌رسد که حربه اخیر «نا امن جلوه دادن پایتخت سوریه» حربه‌ای است که مقامات عربستان سعودی و برخی کشور‌های غربی پشت آن ایستاده‌اند. یکی از اهداف اصلی و اساسی بانیان این پروژه جدید علیه دولت قانونی دمشق، حکمفرما کردن نوعی ترس و وحشت بر صفوف غیرنظامیان و مردم سوریه در نقاط مختلف این کشور است.

در واقع، سعودی‌ها و متحدان آن‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند دستاورد‌های مختلف نیرو‌های مقاومت سوری را تحت الشعاع قرار داده و به افکار عمومی اینگونه القاء کنند که علیرغم اعلام پیروزی مقاومت در سوریه، اما پایتخت این کشور همچنان از نا امنی‌های مختلفی رنج می‌برد که گریبان ساکنان آن را نیز گرفته است.

مد نظر قرار دادن این خط مشی در شکل دادن افکار عمومی از طریق وارونه جلوه دادن واقعیت‌های میدانی از آنجاست که دشمن سعودی و هم‌پیاله‌های آن به خوبی می‌دانند یکی از مهمترین عوامل باقی ماندن «بشار اسد» در رأس هرم قدرت سوریه، حمایت‌های مردمی بوده است؛ لذا سعودی و متحدانش برای خدشه وارد کردن به پایگاه اجتماعی اسد در نقاط مختلف سوریه به دروغ پردازی و شایعه پراکنی پیرامون اوضاع امنیتی این کشور، مبادرت می‌ورزند.

دستاورد‌های میدانی که خواب را از چشم آل‌سعود ربود

اما یکی از عوامل مهمی که سعودی‌ها و متحدان آن‌ها را بر آن داشته تا علیه دمشق اقدام به لجن پراکنی کنند، دستاورد‌های میدانی گسترده‌ای است که نیرو‌های مقاومت سوری آن را محقق ساخته‌اند. درحال حاضر ده‌ها هزار تَن از آوارگان سوری به دنبال تحقق همین دستاوردها، به خانه و کاشانه خود در مناطق مختلف سوریه بازگشته‌اند و مرکز روسی نظارت بر آشتی سوریه به صورت روزانه گزارش‌های متعددی را در این خصوص منتشر می‌کند.

این درحالی است که طبق اعلام رسانه‌های سوری، وضعیت زندگی در بسیاری از نقاط سوریه به تدریج در حال بازگشت به حال و هوایی اولیه و طبیعی خود است. به عنوان نمونه می‌توان گزارش اخیر خبرگزاری سانا در خصوص برخی مناطق واقع در اطراف حمص اشاره کرد. این خبرگزاری سوری تأکید کرده بود که با اتمام مراحل پاکسازی شماری از مناطق واقع در حومه شرقی حمص، زندگی مردم در این مناطق به حالت اولیه بازگشته است.

برهمین اساس، پر واضح است که دستاورد‌های میدانی در سوریه که در واقع، در بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود نمود پیدا کرده، خواب را از چشمان مقامات سعودی و هم پیاله‌های آن‌ها ربوده است؛ به گونه‌ای که خط مشی جدیدی را برای مقابله با دولت قانونی دمشق به ریاست بشار اسد در پیش گرفته‌اند.

ناراحتی از بازگشت سفارت‌خانه‌ها به دمشق

اما این تمام ماجرا نیست. عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن از مسأله دیگری نیز به شدت آزرده خاطر هستند به گونه‌ای که نمی‌توانند در قبال آن سکوت پیشه کنند. آن مسأله، بازگشت تدریجی سفارت خانه‌ها به دمشق است؛ مسأله‌ای که به هیچ وجه به مذاق مقامات آل سعود خوش نیامده و آن‌ها را به واکنش واداشته است.

طی هفته‌های اخیر سفارتخانه‌های مختلف عربی به دمشق پایتخت سوریه بازگشتند. امارات سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد و اردن نیز سطح روابط خود با دمشق را به سطح کاردار ارتقاء بخشید و آخرین اخبار حاکی از آن است که کویت نیز به زودی سفارت خود در دمشق را بازگشایی می‌کند. طبیعی است که در این شرایط، عربستان سعودی از بازگشایی سفارتخانه‌ها در دمشق به شدت آزرده خاطر شده و برای متوقف ساختن این روند، دست به کار شود.

دستاورد سیاسی تدوین قانون اساسی

اما عصبانیت سعودی‌ها از وقایع سوریه تنها به آنچه که پیشتر گفته شد، محدود و محصور نمی‌شود. یکی از مهمترین علل و عوامل دیگری که موجبات عصبانیت شدید مقامات ریاض را به دنبال داشته، نهایی شدن کار تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه است که می‌تواند سرمنشأ حل و فصل نهایی بحران هشت ساله این کشور باشد.

درهمین ارتباط، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کار تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در حال نهایی شدن است و مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه و رایزنی‌های آن‌ها با یکدیگر در این خصوص همچنان ادامه دارد. سعودی‌ها خود نیک می‌دانند که تشکیل این کمیته می‌تواند سنگ بنای حل و فصل نهایی بحران سوریه باشد.

در هر صورت، سلسله علل و عوامل یاد شده، مقامات عربستان سعودی را از سِیر تحولات سیاسی و میدانی سوریه به شدت نگران ساخته است و موجب شده تا آن‌ها برای مقابله با دولت سوریه به پروژه «نا امن جلوه دادن دمشق» متوسل شوند؛ پروژه‌ای که البته همچون دیگر پروژه‌های سال‌های گذشته مقامات ریاض در سوریه با در‌های بسته مواجه خواهد شد و کاری از پیش نخواهد برد. ناگفته پیداست که این بار نیز مقامات ریاض دست خالی از سوریه باز می‌گردند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها