بخش نخست/ شاکری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مؤلفه‌های پیروزی انقلاب برای استکبار جهانی قابل درک نیست/ آمریکا درصدد کم‌رنگ نشان دادن دستاورد‌های انقلاب است

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: آمریکا پس از پیروزی انقلاب مدعی بود که «این انقلاب در دو سه ماه اول سرنگون می‌شود» و هر سال این موضوع را تکرار می‌کند. سال گذشته سران آمریکا می‌گفتند ما کریسمس را امسال در تهران جشن می‌گیریم، به این اندازه به سرنگونی انقلاب ایمان داشتند؛ اما باز هم همانند سال‌های قبل حرف‌شان عملی نشد.
کد خبر: ۳۳۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 06February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: پای سخنان «مجتبی شاکری» که می‌نشینی متوجه می‌شوی که از جان و دل برای پیروزی و رشد انقلاب اسلامی مایه گذاشته است. گویا و رسا حرف می‌زند. شمرده شمرده سخن می‌گوید. او حرف‌های ناگفته زیادی از روزهای پیروزی انقلاب و پس از آن در سینه دارد. او در گروه توحیدی صف و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حضور داشته و در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی نیز جز تیم حفاظتی مدرسه علوی و رفاه بوده است. حتی جانبازی نتوانست او را از تلاش بازنگه دارد و مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده داشته و دارد. به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگار ما به گفت‌وگو با مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: به نظر شما چه مولفه‌هایی در کنار هم منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد؟

شاکری: انقلاب ما بر مبنای تفکر دینی، قرآن و ولایت فقیه شکل گرفت، لذا تفاوت ماهیتی دارد با انقلاب‌های دیگری که اتفاق افتاد. انقلاب ما کاملا حرکت مردمی بود. انقلاب اسلامی به شکل کودتا، مبارزه مسلحانه و اشغال نبود، بلکه مردم به پشتوانه امام راحل به پا خواستند و در کشور انقلاب کردند. هویت انقلاب ما هویت حزبی نبود. جوان گرایی یکی از نکات بسیار مهم در پیروزی انقلاب اسلامی ما بود.

مؤلفه‌های پیروزی انقلاب برای استکبار جهانی قابل درک نیست/ آمریکا درصدد کم‌رنگ نشان دادن دستاورد‌های انقلاب است
در کنار فعالیت‌های انقلابی مردم، جریان‌ها و احزابی همچون ملی‌گرایی، نهضت آزادی، توده‌ای‌ها، چریک‌های فدایی، مجاهدین خلق، وابستگان به نظام سلطنت، متهجرین و ... هم فعالیت می کردند اما نتوانستند مردم را گرد خود جمع کنند.

در راهپیمایی‌های سال 57، جمعیتی میلیونی از میدان امام حسین امروز تا انقلاب حضور داشتند. مارکسیست‌ها در کنار پارک دانشجو تجمع کرده بودند و شعار می‌دادند. آن‌ها دست‌هایشان را به نشانه اتحاد در هم گره زده و بالا می‌گرفتند. جمعیت این گروه به نسبت حاضران در راهپیمایی، بسیار کم بود.

حتی مخالفین اندیشه امام هم با وجود اینکه تعداد احزابشان قابل توجه بود اما توان این که جمعیتی از مردم را گرد خود بیاورند نداشتند.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه طی ۴۰ سال گذشته انقلاب ما دستاورد‌های بزرگی داشت، شما این دستاورد‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاکری: اگر مبنای داوری را درست انتخاب نکنیم، ممکن است به نتایج غلطی برسیم. اگر بخواهیم کارآمدی یک معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بررسی کنیم، نسبت پیشرفت دانش آموزان را در مقایسه با سال قبل مورد بررسی قرار می‌دهیم. شاید آن‌ها نمره 20 نگرفته باشند اما رشد داشتند. در داوری اگر پیشرفت را در نظر بگیریم، رشد دانش آموزان را تایید می‌کنیم ولی اگر به نمره 13 تنها نگاه کنیم و عقبه آن را بررسی نکنیم، و نسبت به نمره 20بسنجیم پیشرفت را رد می‌کنیم. بنابراین مبنای داوری بسیار مهم است.
در خصوص انقلاب اسلامی هم همین‌گونه است. اگر مولفه‌هایی همچون وضعیت راه‌ها، روستاها، کشاورزی، صنعت، استقلال و ... را در دوران پهلوی و پس از پیروزی انقلاب بررسی کنیم، آن وقت دستاوردهای انقلاب را بی بدیل میابیم .

اگر مبنای داوری را درست بگذاریم، در عمران، شهرسازی، علم نانو، بیوتکنولوژی، هسته ای، فناوری ساخت موشک وپهباد و ... پیشرفت‌های شگرفی داشتیم. استکبار جهانی قصد دارد که بگوید «انقلاب اسلامی هیچ پیشرفتی نداشته است» در حالی که ما معتقدیم ما پیشرفت‌هایی داشتیم اما نسبت به چشم انداز آینده و شرایط آرمانی که در نظر داشتیم، عقب هستیم. آمریکا پس از پیروزی انقلاب می‌گفت: «این انقلاب در دو سه ماه اول سرنگون می‌شود» و حتی قبل از معرفی دولت موقت اتاق جنگی در ستاد مشترک ارتش تشکیل داده بودند تا به شیوه کشتار وسیع کودتاهی علیه انقلاب را رقم بزنند. هر سال این موضوع را تکرار می‌کند. در سال گذشته سران آمریکا می‌گفتند که ما کریسمس را امسال در تهران جشن می‌گیریم، به این اندازه به سرنگونی انقلاب به محاسباتشان مطمئن بودند اما باز هم همچون پروژه های براندازی قبل محاسباتشان غلط از کار درآمد.

ترامپ در مصاحبه‌ اش گفت که ما هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردیم تا جلوی نفوذ ایران را در منطقه و جهان بگیریم اما نتوانستیم. اگر کشوری انقلابش ضعیف است و توان ایستادگی ندارد و همچنین اگر کشوری چشم اندازی برای آینده ندارد، چرا آمریکا باید چنین مبلغی را خرج کند تا مقابل ایران بایستد.

طی 40 سال گذشته فراز و فرودها و ریزش ها و رویش هایی داشتیم. دشمنان داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مقابل ایران ایستادند اما ما همچنان مقتدر و مقاوم هستیم و پیشرفت می‌کنیم.

دفاع‌پرس: فرهنگ ایثار و شهادت را چقدر در تثبیت آرمان‌های انقلاب موثر می‌دانید؟

شاکری: سرالاسرار انقلاب اسلامی؛ فرهنگ، روحیه، منش انقلابی، منش دینی و منش جهادی و ایثارگری است که در مردم ما وجود دارد. کارشناسان  آمریکایی در طی 40 سال‌ گذشته سعی کردند که راه نفوذ بر انقلاب و سرنگونی آن را بیابند اما شکست خورند. همه موضوعات انقلاب ما برای آن ها قابل درک نیست. یکی از این موضوعات واکنش مردم در برابر سختی‌ها است. ما در شرایط دشوار واکنش‌هایی از خود نشان دادیم که آموزه‌هایی از فرهنگ ایثار و شهادت است.

امام راحل در مقابل رژیمی ایستاد که رسانه، ارتش، ساواک، نیروی انتظامی داشت اما امام (ره) فقط با پشتوانه کلام وحی و همراهی مردم به پا خواست و انقلاب کرد.

امام خمینی (ره) با نگاه دینی و عاشورایی مردم را وارد صحنه کرد. هشدارهایی که از سوی رژیم پهلوی انجام می‌شد منجر به چله‌هایی در تجلیل از مقام شهدا شد که مردم تمام شهرها را پای میدان آورد.

مؤلفه‌های پیروزی انقلاب برای استکبار جهانی قابل درک نیست/ آمریکا درصدد کم‌رنگ نشان دادن دستاورد‌های انقلاب است
روش و سبک مبارزات انقلاب برای رژیم تا دندان مسلح شاه که همه کشورها از آن حمایت می‌کردند، شیوه‌ای شد که مردم را در صحنه نگه داشت. شاه پهلوی تمام تلاشش را کرد تا مقابل مردم ایستادگی کند، دولت‌هایش را عوض کرد اما نتوانست در مقابل لشکر بی‌نظیر مردم بایستد. حتی مردم در مقابل گروهک‌ها هم ایستادگی کردند. آن‌ها خانه‌های تیمی را متلاشی کردند و کردستان را از چنگال کومله و دموکرات نجات دادند.

طی 40 سال گذشته، فتنه‌های هزار چهره ای رخ داد که پیچیده ترین آن فتنه سال 88 بود. حرکت مردمی بار دیگر مقابل این جریان فتنه ایستاد. هشت ماه بعد از شروع فتنه در روز نهم دی ماه ، مردم به صحنه آمدند و فتنه را جمع کردند. تجربه فرهنگ ایثار و شهادت در سوریه، عراق، افغانستان و یمن تکرار شد و این عمق این فرهنگ برای استکبار جهانی قابل فهم نیست.

از آنجایی که ما اهداف دینی و عدالت‌خواهانه داریم، وقتی نیروهای ما به سوریه رفتند، مردم سوریه به رزمندگان ما به عنوان نیروی مقدس نگاه می‌کردند. آن‌ها می‌دانند که اهداف نیروهای ما، کشور گشایی نیست زیرا ما معدن، نفت و اورانیوم داریم و نیازی به معادن آن‌ها نداریم. ملت ما منش دینی و جهادی را درک کردند و توانستند فراد یَا لَلْمُسْلِمِینَ ملتهای مظلوم منطقه را پاسخ بگویند.


انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار