بخش دوم/ «اسماعیل کوثری» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

توجه به منافع شخصی حل مشکلات را طولانی می‌کند/ جوان‌های فداکار پای کار نباشند مصرف کننده می‌مانیم

جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله با بیان اینکه نگاه به منافع شخصی و گروهی تنها روند حل مشکل را طولانی می‌کند، گفت: اگر جوان‌های فداکار و ایثارگر در جامعه نباشند کشور تنها مصرف کننده می‌شود.
کد خبر: ۳۳۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 07February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: سردار «محمد اسماعیل کوثری» جانشین فرمانده قرارگاه امنیتی ثارالله و از فرمانده دوران دفاع مقدس است که در کارنامه خود فعالیت علیه رژیم پهلوی، فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله، مسوولیت عملیات سپاه 11 قدر در دفاع مقدس، جانشینی تیپ 20 زرهی رمضان، جانشینی سپاه یکم ثارالله، فرماندهی بسیج استان تهران و ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح را دارد.

او در مصاحبه یک ساعته خود با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس از دستاوردهای انقلاب اسلامی و راه های برون رفت از مشکلات امروز کشور گفت و گریزی به دوران دفاع مقدس زد. در بخش اول این مصاحبه که پیش از این منتشر شده است و می توانید آن را در اینجا بخوانید وی به نگاه امیدوارنه کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی ایران و دلایل کینه توزی آمریکا نسبت به ایران اشاره کرد. حال بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را می خوانید.

تاکید بر منافع شخصی و گروهی روند حل مشکلات را طولانی می‌کند/ جوان‌های فداکار پای کار نباشند مصرف کننده می‌مانیم

دشمن از استقلال و اراده ما ناراحت است

دفاع‌پرس: اگر انقلاب نمی کردیم به این پیشرفت هایی که امروز از آن ها یاد می شود نمی رسیدم؟

کوثری: نه، چون برای شاه افراد دیگری تصمیم می گرفتند. ما قبل از انقلاب مجموعا در کشور 13 سد داشتیم که الان این عدد به بالای 200 سد رسید که اکثر آن ها را خود ایرانی ها ساختند. یکی از این سدها که سپاه مسوول ساخت آن را برعهده داشت سد کرخه بود، این سد یازدهمین سد بزرگ در دنیا است و 19 برابر سد امیرکبیر امکان ذخیره آب دارد، زمانی که در حال ساخت سد بودیم دائم بر علیه سپاه صحبت می شد که کار نشست و ترک دارد، برخی هم در داخل باورشان می شد. ما که در لشکر 27 محمد رسول الله بودیم دائم در منطقه کارگاهی ساخت سد رفت و آمد داشتیم، می گفتیم هنوز سد را آبگیری نکردیم که بخواهد اشکالات خودش را نشان دهد. دشمن قبل از آبگیری عملیات روانی می کرد. اتفاقا به جای مدت زمان 10 ساله برای تحویل سد ما آن را 9 ساله تحویل دادیم و امروز سد کرخه یکی از سدهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.

هدف آمریکا این است که همه چیز را در قبضه خود بگیرد. ما قبل انقلاب موشک نداشتیم اما زمان جنگ بچه ها جرات کردند و کسانی مثل حاج حسن طهرانی مقدم کار ساخت موشک را انجام دادند. طهرانی مقدم اهل محله سرچشمه بود. در عملیات خیبر سال 62 چون لشکر برای تهران بود و ایشان هم به قرارگاه می آمد و از وضعیت حملات عراقی ها باخبر بود یک روز اطلاع داد که می خواهد موشک بیاورد و دژ عراقی ها را بزند. چند روز بعد جسارتش را نشان داد، روی تویوتا 2تا ریل با تیرآهن قرار داده و موشکی روی آن گذاشته بود اما توپ به فاصله چهار متری از تویوتا به زمین آمد و ماشین را هم خراب کرد، گفتیم تو که می خواستی موشک بزنی، تویوتا را هم خراب کردی، با قاطعیت گفت من موشک می سازم و این کار را کرد.

دشمن از این موضوع که تا دیروز همه کار ما را انجام می داد و حالا روی پای خودمان ایستاده ایم ناراضی است. امام آمد که بگوید ما می توانیم، مقام معظم رهبری بارها گفته است که ما می توانیم. دشمن ضربات پی در پی از ما خورد. هم قبل جنگ، هم بعد جنگ و هم در دفاع مقدس خواستند کار ما را یکسره کنند اما فکر نمی کردند جلویشان را بگیریم وگرنه هیچگاه جلو نمی آمدند، گمان می کردند ارتش از هم پاشیده شده و توانی ندارد، اما ارتش و 2 عاملی که در ابتدا گفتم تمام طرح های دشمن را بر باد داد. 200 سال پیش در زمان قاجار و پهلوی مساحت زیادی از خاک کشور از دست رفت اما ما یک وجب از خاک کشور را به دست دشمن ندادیم.

جنگ امروز در حوزه اقتصاد، رسانه و فرهنگ است/ توجه به منافع شخصی و گروهی حل مشکلات را طولانی می کند

دفاع‌پرس: در حقیقت همان صحبت رهبری است که می فرمایند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و ما این کار را در دفاع مقدس انجام دادیم.

کوثری: بله. هنر نظام جمهوری اسلامی و هنر رهبری همین است که تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند، قطعا در آینده نزدیک تهدیدهای اقتصادی به فرصت تبدیل خواهد شد. من با تجربه 40 ساله انقلاب می گویم.

دفاع‌پرس: با وجود اینکه شکل دشمنی دشمن تغییر کرده آیا ما باز هم می توانیم پیروز شویم؟

کوثری: ما در سال اول جنگ تنها جلوی پیشروی دشمن را گرفتیم، اما در سال بعد برنامه ریزی کردیم و جلو رفتیم، در بحث اقتصاد هم همین است، البته که کار امروز مشکل تر است، آدم هایی که در قرارگاه فرماندهی اقتصاد هستند باید ایثارگر و فداکاری باشند. کسی که منافع خودش، گروه و سازمانش را می بیند تنها روند حل مشکل را طولانی می کند وگرنه مسیرهای سخت طی می شود.

دفاع‌پرس: پس شما جنگ امروز را اقتصادی می دانید؟

کوثری: هم اقتصادی هم رسانه و فرهنگ. آدم های مطمئن و محکم با تفکر انقلابی و جهادی در این وادی کمتر وارد شدند و باید ورود پیدا کنند.

عده ای به دنبال پر کردن جیب خود در بحث خودرو هستند/ مسوولان حرف می زنند اما عمل نمی کنند

دفاع‌پرس: چطور می توانیم مشکلات کشور با توجه به فرهنگ ایثار حل کنیم؟

کوثری: با عمل به فرمایشات رهبری. نمی خواهم به خاطر تعریف و تمجید از مقام معظم رهبری این حرف را بزنم، ایشان واقعیت ها را بیان می کنند، ما توانمندی هایی در داخل کشور داریم که باید از این توانمندی ها خوب استفاده کنیم. دولت و مجلس آنچه از یارانه به خارجی ها می دهند را اگر در داخل کشور هزینه کنند و به افراد توانمند داخلی بدهند مشکلات حل می شود. اگر به تولیدکنندگان دلسوز ما که امتحان خود را پس داده اند امتیاز داده شود مشکلات حل خواهد شد. شرایط خیلی پیچیده نیست، چطور توانستیم اکثر تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را تولید و حتی صادر کنیم اما نمی توانیم خودرو تولید کنیم؟! فناوری هسته ای پیچیده تر است یا خودرو؟ در بحث تجهیزات نظامی رانت وجود ندارد اما در بحث خودرو کسانی سر کار هستند که دلسوز ملت نیستند و تنها به دنبال پر کردن جیب خود هستند. یک روزی هم ملت به حساب این ها خواهد رسید و اینطور نیست که تا ابد به راه خود ادامه دهند.

ما توانمندی داریم، در عمل آن را نشان دادیم و دشمن هم تایید کرده است، زمانی که موشک نقطه زن تولید می کنیم دشمن متوجه پیشرفت های ما می شود، یا وقتی به اورانیوم 20 درصد غنی شده دسترسی پیدا می کنیم آن ها می فهمند در چه جایگاهی قرار داریم برعکس برخی در داخل نمی فهمند. کسانی که مسوولیت می گیرند باید برابر خواسته های رهبری و ملت جلو بروند. اما متاسفانه حرف می زنند اما عمل نمی کنند.

تاکید بر منافع شخصی و گروهی حل مشکلات را طولانی می‌کند/ جوان‌های فداکار پای کار نباشند مصرف کننده می‌مانیم

دفاع‌پرس: اگر فرماندهان شهید امروز حضور داشتند در کدام بخش فعالیت بیشتری می کردند؟

کوثری: فرماندهان اولیه سپاه اول سیاسی بودند. قبل از انقلاب نیز مبارزه سیاسی می کردند و در مسائل سیاسی و اجتماعی در سخت ترین شرایط فضا را مدیریت کردند. مهدی باکری اوایل انقلاب شهردار ارومیه بود اما تنها پشت میز نمی نشست در میان مردم می رفت و همین باعث موفقیتش بود. هرکس در هر جایگاهی باید خوب فکر و برنامه ریزی کند و در صحنه بین مردم باشد.

شهید همت یک معلم بود و در کنارش تعهد نیز داشت با اینکه می توانست تنها معلم باشد اما فعالیت های دیگری می کرد. و یا شهید شوشتری که برای برقراری امنیت مردم به نقاط مرزی رفت در یک نقطه نماند و کار فرهنگی کرد که نشان دهنده مدیریت چند بعدی اش است. هر کدام از ما تنها برای داشتن شغل به سپاه نرفتیم. رهبری در خاطراتش فرمود وقتی جنگ شروع شد فکر می کردیم امام جلوی ما را بگیرد که به جنگ نرویم حتی به سید احمد سفارش کردم طوری به امام بگوید که جلوی ما را نگیرد. وقتی محضر امام رسیدیم شهید چمران را دیدیم، بحث رفتن به جنوب را مطرح کردیم که امام فرمودند هرچه سریع تر بروید. ایشان مثل برخی ها اطراف خانه امام نماندند، امام به خوبی می دانست جنگ کجاست و کجا نیاز است صحنه را پر کرد. الان نیز باید دید کجا شرایط سخت تری وجود دارد، به آنجا رفت و برای کم شدن مشکلات کار کرد.

رزمنده ها در سخت ترین شرایط جنگ برای خودشان جایگاهی نساختند. شهید «علیرضا نوری» جانشین ما در لشکر 27 قبل از انقلاب تکنسین راه آهن بود. سال 65 از دفتر فرماندهی کل با ما تماس گرفتند و گفتند وزیر راه آقای سعیدی کیا حکمی را امضا کرده و خواسته به دست علیرضا نوری برساند، حکم مربوط به سمتی می شد که در راه آهن به او داده و خواسته بودند جبهه را ترک کند. قبل عملیات کربلای 5 حکم را در دوکوهه آوردند و من هم آن را به نوری دادم. نوری که در والفجر مقدماتی یک دستش قطع شده بود ابتدا عذرخواهی کرد بعد با یک دست و دندانش حکم را پاره کرد. عذرخواهی از این جهت کرد که نمی خواست بی احترامی کند بلکه می خواست بگوید من به تهران برنمی گردم. کدام مسوول الان اینطور فداکاری می کند؟ نمی گویم امروز مسوول این چنینی دیگر نیست، هست، ولی همه مسوولان جمهوری اسلامی باید اینطور باشند، نه اینکه به دنبال منافع گروهی و حزبی بروند.

پیامبر بعد جنگ تبوک از رزمنده ها تقدیر و تشکر کرد و گفت شما جهاد اصغر را پشت سر گذاشتید و جهاد اکبر را در پیش رو دارید. ما نمی گوییم مسوولین عینا شبیه زمان جنگ باشند ولی در وضعیت اقتصادی امروز با استدلال قوی جلوی دشمن بایستند و به دنبال حرف آن ها نباشند. امام در مورد امریکا از لفظ شیطان بزرگ استفاده کرد، ما نباید به حرف دشمن اعتماد کنیم.

دفاع‌پرس: آیا از آرمان ها و اهداف انقلاب فاصله گرفتیم؟

این فاصله گرفتن ها در قبل هم بود. از همان اولین دولت موقت که تفکر لیبرالی داشت تا به الان این موضوع وجود دارد. ما می توانیم دنیای بهتری از غرب بسازیم که هم دنیا و هم آخرت را داشته باشیم. برخی می خواهند همیشه شاگرد خارجی ها باشند

دفاع‌پرس: چه نمره ای به عملکرد مسوولان در 40 سال گذشته می دهید؟

کوثری: مسوولان کار کرده اند چون اگر نکرده بودند مردم جواب آن ها را می دادند. اینجا نگاه افراد مهم است که آیا این نگاه به داخل است یا به بیرون کشور. نمی گوییم از بیرون کمک نگیریم، اخیرا مقام معظم رهبری خطاب به نخبگان علمی اعلام کردند که من نمی گوییم علم را از خارج نگیریم و شاگردی نکنیم بلکه می گوییم همیشه شاگرد نباشید، باید بعد از مدتی خودتان معلم باشید. برخی می خواهند همیشه شاگرد باشند چون فکر و عقلشان کوچک و محدود است، می خواهند همه چیز را وارد کنند، اگر جسارت داشته باشند خودمان بسیاری از کارها را می توانیم انجام دهیم.

جوان های فداکار پای کار نباشند تنها مصرف کننده می شویم

دفاع‌پرس: چقدر فرهنگ ایثار و شهادت و سبک زندگی شهدا در جامعه اولویت دارد؟

کوثری: نه این مقطع که در همه مقاطع ملتی که بخواهد به جلو پیش برود اگر جوان های فداکار و ایثارگر نداشته باشد تنها مصرف کننده می شود و پویایی خود را از دست می دهد. محسن وزوایی دانشجوی دانشگاه شریف بود و از نظر مالی هم در وضعیت خوبی قرار داشت اما همه چیز را رها کرد و به سپاه آمد. در کوتاهترین زمان فرمانده گردان و فرمانده تیپ شد و در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید. این یک الگوی فردی است که در شرایط سخت مسوولیت قبول می کند و نمی ترسد امثال این ها زیاد داریم که بخواهیم مثال بزنیم. شهید رضا چراغی دانش آموز 16 ساله بود. زمانی که می خواست به جبهه برود شناسنامه اش را دستکاری کرد. بعد 20 روز از شهادتش به من خبر دادند فردی به نام چراغی مرا کار دارد من فکر کردم برادر رضا است. وقتی رفتم، عموی شهید به نام حاج علی را دیدم، گفت از تهران آمدم و اطلاع دادند برادرزاده ام شهید شده مراسم سوم و هفتم گرفتیم و چون رفت و آمد زیاد بود پدرش من را فرستاد که 2 تا کار انجام دهم، اول اینکه جنازه شهید را ببرم که من همانجا گفتم در خاک عراق شهید شده و نمی توانیم بیاوریم و 13 سال بعد پیکرش بازگشت، دوم اینکه در وصیت نامه شهید ذکر شده بود که خانواده اش حسینیه ای در دوکوهه بسازند. این تفکر یک بچه 16 ساله بود که دقیقا به آیه های قرآن عمل می کرد، هم اموال و هم جانش را در راه خدا قرار می داد. این افراد از سختی و دشمن نمی ترسند و هرچه را دارند می دهند. البته نگذاشتیم حسینیه را بسازند چون دوکوهه 2 حسینه داشت و بارها محل چندین بار بمباران شده بود، به ذهنم آمد دستش را در دست فرمانده گردان حاج جعفر محتشم بگذارم و خواستم به اردوگاه کرخه که برای آمادگی رزم تهیه شده بود بروند، آنجا به اندازه 500 نفر حسینیه ای ساختند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار