حیدر مصلحی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس؛

نباید از مطالبه گری به حق دست برداریم/ پای برخی مسوولان در عمل به فرهنگ ایثار می‌لنگد!

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با اشاره به اهداف دشمن برای ایجاد فضای دوقطبی در کشور گفت: نباید از مطالبه گری درست دست برداریم چرا که خواسته مقام معظم رهبری نیز مطالبه از مسوولان است.
کد خبر: ۳۳۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 09February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «حیدر مصلحی» را بیش از همه با سمت وزیری او در دولت دهم می شناسند، کسی که در سال های 88 تا 91 سکان دار وزارت اطلاعات بود و هم اکنون ریاست سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس را برعهده دارد. او متولد سال 1336 در شهررضاست و پیش از انقلاب اسلامی در فعالیت های ضد رژیم حکومت پهلوی در این شهر با شهید «حاج ابراهیم همت» همکاری داشت. به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشست که ماحصل آن در دو بخش منتشر خواهد شد. در ادامه بخش اول این مصاحبه را می خوانید.

نباید از مطالبه گری درست دست برداریم/ هدف دشمن ایجاد فضای دوقطبی در کشور است

امام روحیه جهاد و شهادت را در مردم به فعلیت رساند/ پای برخی مسوولان در عمل به فرهنگ ایثار می لنگد

دفاع‌پرس: فرهنگ ایثار و جهاد به عنوان یکی از مقوله هایی که توانسته کشور را در 40 سال گذشته از مخاطرات بسیاری برهاند آیا ثمره انقلاب اسلامی بوده یا از بستر این فرهنگ انقلاب اسلامی به وجود آمد؟

مصلحی: از موضوعاتی که امام خمینی (ره) در معماری انقلاب بر آن تاکید داشته و آن را دنبال می کردند این بود، فرزندانی که بنا دارند انقلاب را جلو ببرند براساس آموزه های دینی پرورش یافته و تربیت شوند. در حقیقت کسانی که با امام (ره) همراه بودند و راه امام (ره) را دنبال می کردند سعی و تلاش داشتند فرهنگ دینی را در نسل جوان پرورش دهند، این اقدامات از سال 42 به عنوان مبدا حرکت امام (ره) و آغاز فعالیت های انقلابی مجموعه ها کلید خورد. با اقدامات شاگردان و دست پرورده های امام (ره) و کسانی که در مسیر معماری ایشان در حرکت بودند، افرادی پرورش یافتند که با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شدند.

برای کسی که در زمان انقلاب در تهران و شهرهای مختلف جلوی گارد نظامی شاه سینه سپر می کرد و می گفت: «تیر بزن ما نمی ترسیم» شهادت مسئله ای حل شده بود و می دانست این مسیر اگر بخواهد به نتیجه برسد با فداکاری و ایثار است. مسیر انقلاب تا به امروز جلو آمده و قرار است استمرار پیدا کند و در حال توسعه است. فرهنگ حماسه و ایثار تنها مربوط به ایران نیست امروز این فرهنگ در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین در حال فتح عرصه های مختلف است.

دفاع‌پرس: این فرهنگ در نهان مردم وجود داشت و امام (ره) بارورش کرد آیا وجود امام (ره) بود که آن را پدید آورد؟

مصلحی: هر دو بود. فرهنگ جهاد و شهادت مقوله فطری بشر است مثل اینکه معتقدیم اسلام یک مکتب فطری و از فطرت بشر نشات گرفته، امام (ره) این فطرت را شکوفا کرد و استعدادها را به فعلیت و ظهور رساند.

دفاع پرس: امروز چقدر این فرهنگ در اولویت زندگی مسوولین و مردم قرار دارد؟

مصلحی: عرصه های این فرهنگ و مشخص شدن اولویت آن باید در زندگی مردم به وجود بیاید تا خودش را نشان دهد. برخی مواقع نمی توانیم دقیق قضاوت کنیم، مثلا بچه حزب اللهی را می بینیم که دنبال حل مشکل خانه و ازدواجش است اما به محض اینکه عرصه ای پیش می آید که جهاد و شهادت معنا پیدا می کند و نیاز به دفاع و از جان گذشتن می شود دفاع مقدس دوباره ای شکل می گیرد.

بعد از پذیرش قطعنامه که دوران دفاع مقدس به نوعی تمام شد برخی برادرانی که در جنگ بودند به دنبال وامی برای گرفتن خانه و امورات زندگی رفتند، بعضی در قضاوت ها می گفتند اگر جنگ بشود این ها دیگر پای کار نیستند اما یکباره دیدیم در بحث مدافعان حرم همین افراد خودشان را نشان دادند. عده ای از شهدای مدافع حرم در سن بازنشستگی یا بازنشسته های سپاه بودند که وقتی این میدان پیش رویشان باز شد در آن حاضر شدند.

نباید از مطالبه گری درست دست برداریم/ هدف دشمن ایجاد فضای دوقطبی در کشور است

دفاع‎پرس: در مسوولین همین روحیه وجود دارد؟

مصلحی: در بحث مسوولین کمی تامل دارم آن هم نه به صورت عام چون عرصه ها و موقعیت ها مختلف است ولی اینجا برخی پایشان می لنگد.

ریزش افراد انقلابی از صدر اسلام وجود داشت/ انقلاب ایران اسلام ناب را به جهان عرضه کرد

دفاع‌پرس: به نظر شما آیا از آرمان های اول انقلاب فاصله گرفته ایم؟

مصلحی: ممکن است در بخشی هایی از جامعه فاصله باشد ولی در بخش هایی که از همان اول پای کار نظام و انقلاب بوده اند اینطور نیست. نیروهای حزب اللهی ما در دوره های مختلف حضور داشتند، به گفته رهبری در هر مقطع ریزش و رویش وجود داشته و دارد. در نیروهای ارزشی هم ریزش داشتیم که طبیعی است و زندگی بشر همین است، خداوند بشر را خلق کرده تا او را در این آزمون ها بسنجد و ببیند چه کار می کند و کار را به جلو می برد. در صدر اسلام شخصیتی به نام «زبیر» داریم که در جنگ ها همراه پیامبر بود و بدنش پاره پاره شده بود اما زبیر انقلابی و خط مقدمی وقتی مقداری از بیت المال را در گلویش ریختند کم آورد و رو به روی حضرت علی (ع) ایستاد که جنگ جمل پدید آمد. امروز هم همینطور است. هم ریزش و هم رویش داریم. عده ای در مسیر می مانند و عده ای کم می آورند ماهم باید از خدا بخواهیم در مسیر بمانیم و عاقبت بخیر باشیم.

دفاع‌پرس: بزرگترین دستاورد انقلاب را چه می دانید؟

مصلحی: این که ندای اسلام و به تعبیر امام (ره) اسلام ناب محمدی به دنیای بشری عرضه شده است. اسلام دین و مکتبی نیست که برای قوم و قبیله ای خاص باشد. خطاب قرآن به مردم یا (ایها الناس) است و پیام خود را به بشریت می دهد، انقلاب اسلامی پیام اسلام را به دنیای بشری رساند. امروز اگر داخل کشور مشکلاتی را داریم به این معنا نیست انقلاب اسلامی متوقف شده است، داخل و خارج می دانند اگر ایراداتی وجود دارد مبنای آن اسلام نیست بلکه ایرادات افراد است، این افراد هستند که مشکل دارند نه اینکه معیارها و الگوهایی که اسلام داده دچار مشکل است.

استکبار حرکت های سنگینی برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی انجام داده. داعش به وجود آورد و مجموعه شهرک سینمایی هالیوود فیلم های سنگین بر علیه اسلام ساخته و می سازد. این مجموعه در 40 سال انقلاب اسلامی مجموعه فیلم هایی را با هدف مقابله با اسلام ساخته اما نتوانسته است نتیجه بگیرد.

نظام لیبرالی رو به افول است/ یکی از برنامه های دشمن ایجاد نارضایتی عمومی است

یکی از دوستان در مرکز اسلامی نیویورک خاطره ای تعریف کرد که گاهی چنان هجمه شبکه های ماهواره ای بر علیه اسلام سنگین می شود که ما مسلمان ها در خیابان ها به زحمت تردد می کنیم و با نگاه های خاص مردم مواجه می شویم. ایشان در خاطره ای گفت: بعد یک هجمه سنگین رسانه ای علیه مسلمانان روزی در محل کار نشسته بودیم که فردی به ما مراجعه کرد، این فرد استاد دانشگاه بود و گفت 2 هفته ای را مرخصی گرفته تا به یکی از جزایر برود، این استاد دانشگاه می خواست بداند حرف مسلمان ها چیست و چه می گویند، از ما کتابی خواست تا طی این 2 هفته بخواند و حرف مسلمانان را بفهمد، یکی از دوستان قرآنی با ترجمه روان و روشن انگلیسی به وی داد. 2 هفته بعد این آقا آمد و گفت بگویید چه جوری مسلمان شوم؟ وقتی از او پرسیدیم چه اتفاقی افتاده است. پاسخ قابل توجهی داد و گفت که کتاب اسلام راه های خروج از بن بست را به ما نشان می دهد. نظام لیبرال سرمایه داری به بن بست رسیده. اینکه رهبری می گوید امریکا در حال افول است شوخی نیست بلکه ایشان با مطالعه دقیق می گویند به بن ست رسیده اند. امروز اگر هجمه های سنگین شکل می گیرد به این دلیل است که اسلام اهداف استکباری و لیبرالی را از بین می برد و حرفی برای گفتن دارد.

دفاع‌پرس: با این هجمه ها چطور می توان مقابله کرد؟

مصلحی: راه مقابله با این هجمه ها صبر و مقاومت است و مقام معظم رهبری در فرمایشات مختلف به این موضوع اشاره کردند وقتی رهبری فرمان آتش به اختیار می دهند و از افراد ارزشی می خواهند پای کار بیایند به همین دلیل است. اینکه اگر دستگاه ها ونهادهای مسوول و آن ها که وظیفه ای دارند کاری انجام نمی دهد نیروهای ارزشی و انقلابی پای کار بیایند و با اقدام و حرکت هاشان راه را به پیش ببرند.

نباید از مطالبه گری درست دست برداریم/ هدف دشمن ایجاد فضای دوقطبی در کشور است

دفاع‌پرس: اقدام عملی چه باید باشد؟

مصلحی: اقدام امروز کار تبیینی و تشریحی است، اینکه باید دید دشمن چه می کند، برنامه های و طراحی اش چیست. سی آی ای امریکا، انگلیس و صهیونیست ها سه ضلعی هستند که طراحی کردند برای توقف انقلاب چه کنند. یکی از برنامه های آنان این است که نارضایتی عمومی در کشور به وجود آورند. نیروی ارزشی امروز باید متوجه شود نارضایتی عمومی از کجا به وجود می آید، باید جهت صحیحی از مطالبه گری را پیدا کنیم. مقام معظم رهبری ضمن اینکه می گویند نباید فضای دو قطبی در کشور ایجاد شود توصیه به مطالبه گری می کند و می گویند به هیچ وجه نباید از مطالبه گری آن هم مطالبه گری صحیح دست برداریم.

ماه مبارک رمضان امسال در افطاری کارگزاران نظام، ابتدا آقای روحانی صحبت کرد و در حرف هایش اشاره کرد که ما در برجام توانستیم به دنیا بگوییم امریکا قابل اعتماد نیست. بعد از آقای روحانی، مقام معظم رهبری در سخنرانی خود گفتند اینکه آقای رئیس جمهور گفت ما در برجام توانستیم به دنیا بگوییم امریکا قابل اعتماد نیست هدف ما از برجام نبود، بلکه دنبال این بودیم که تحریم ها را برداریم، امریکا همیشه غیر قابل اعتماد بود. مقام معظم رهبری این درس را می دهند که حتی به رئیس جمهور انتقاد کنید ولی نباید اجازه دهیم فضای دو قطبی در کشور ایجاد شود.

اینجا نیروی ارزشی در عین حالی که مطالبه گری اش را باید دقیق و صحیح جلو ببرد حتما نیز مراقب اهداف دشمن باشد که می خواهد با دوقطبی گری به نظام ضربه بزند.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار