معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

«سجام» امر به معروف الکترونیکی است

«محمدباقر الفت» سامانه مردمی سجام را امر به معروف و نهی از منکری دانست که به روشی متفاوت و الکترونیک انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۳۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱ - 06February 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدباقر الفت در نشست با دیده بانان مردمی این استان افزود: سجام دستگاه‌های مختلف را به پیگیری گزارش‌های مردمی و اقدام به موقع موظف می‌کند.

وی با بیان اینکه دیده­ بان پیشگیری به دنبال به صحنه آوردن مردم است، اظهار داشت: هرچه تعداد دیده بانان بیشتر باشد گزارش‌­های بیشتری ثبت شده و نسبت به زمانی که به دلیل عدم دخالت‌های مردمی و بالتبع سازمانی، وقایع به جرم و آسیب تبدیل می‌شد وضعیت بهتری بوجود خواهد آورد.

الفت خاطرنشان کرد: باید در مقابل رخداد‌ها عکس العمل نشان داد، زمانی که از پیشگیری صحبت می‌شود باید زمان پیش از وقوع جرم را دید و در مقابل پس از وقوع جرم دستگاه‌های ذیربط باید جرم را شناسایی و اقدام کنند.

معاون رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: وقتی جرم واقع شد، آسیب‌ها به مردم تحمیل می‌شود که جبران آن در سطوح مختلف بسیار کار مشکلی است. همچنین خسارت‌های آن هیچوقت به نحو تام جبران نمی‌شود، پس بهتر است از رفتار‌های غیرقانونی پیش از وقوع جلوگیری شود. رفتار‌های غیرقانونی انحرافات را در جامعه پدید آورده و جامعه نیز متضرر می‌شود.

این مقام قضایی تصریح کرد: قبل از به نتیجه رسیدن رفتار‌های ناهنجار باید جلوی آن را بگیریم، اگر به دنبال رشد و توسعه کشور هستیم باید امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه و روش‌های انجام این کار را به روز کنیم.

الفت با تاکید بر تلاش برای حفظ دریا و جنگل اظهارکرد: حاکمیت برای حفظ دریا و جنگل و مواردی از این دست، سازمان محیط زیست را ایجاد کرد. برای جلوگیری از هرج و مرج در کشور نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی و بازوی قوه قضاییه فعال است؛ نیروی انتظامی در زمان وقوع جرایم، با دستگیری افراد ایجاد کننده ناامنی و ناهنجاری، آنان را به دستگاه قضا می‌سپارد. اما پیشگیری از جرم و آسیب باید قبل از وقوع ناهنجاری وارد عمل شود، به همین منظور بایستی افراد را وارد عرصه کرده و آن‌ها را در مقابل افرادی که سوء نیت دارند قرار دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در حال حاضر کشور‌های مختلف از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، سامانه سجام هم از همین سیستم‌ها است در این روش محدودیت شب یا روز وجود نداشته و دریافت گزارشات در هر لحظه از شبانه روز ممکن است.

به گفته وی، سجام وظیفه پیشگیری را به مردم منتقل می‌کند هرکسی نیز حق امر به معروف و نهی از منکر نداشته و این امر مطابق شرایط و صلاحیت‌هایی انجام می‌شود. به همین دلیل باید از داوطلبان عضویت در این سامانه گزینش شوند.

الفت گفت: اگر درباره دیده بان پیشگیری دقت لازم را نداشته باشیم ممکن است گزارش‌های نادرست و خلاف واقع دریافت کنیم به همین دلیل بررسی صلاحیت افراد از لحاظ اخلاقی و... از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که روی گزارش‌های ثبت شده کار می‌کنند باید مستندات لازم را برای پیگیری و رسیدگی در اختیارداشته باشند گفت: گزارش‌های اولیه حتما باید مستند و به همراه دلایل ثبت شوند تا زمان بیهوده تلف نشود. برای این کار بهتر است به دیده بانان درخصوص نحوه گزارش نویسی صحیح آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند موارد و وقایع را به درستی در سامانه ثبت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: ایجاد هسته‌ها و تشکل‌های اجتماعی نیازمند فضای واقعی نیست و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و سیستم‌های الکترونیکی می‌توان اقدام کرد و همچنین گزارش‌ها ثبت و پس از تایید مسئول هسته به مرکز ارسال شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به همراه مدیران کل این معاونت درسفر 2 روزه به استان هرمزگان از نتایج اجرای برنامه‌ها و اقدامات استان مطلع و با مدیران استانی نشست‌های تخصصی برگزار کردند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها