مسئول مشارکت بانوان حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

زنان همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب به شمار آمده‌اند

«روح انگیز جهان افروز» گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب به شمار آمده‌اند ونقش عظیمی در تداوم و استحکام انقلاب برعهده داشتند.
کد خبر: ۳۳۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ - 07February 2019

زنان همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب به شمار آمده اندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، روح انگیز جهان افروز مسئول مشارکت بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان عصر امروز (پنج شنبه) درهمایش الگوی سوم زن طراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که پایگاه مقاومت بخش ویسیان برگزار شد، اظهار داشت:  نقش زنان ایرانی در چهار دوره اساسی ایران قبل از اسلام، دوران اسلام تا پهلوی، دوره پهلوی، دوره بعد از پهلوی قابل بررسی است.

وی گفت: قبل از اسلام زنان نقشی در تاریخ و جامعه ندارند فقط در اواخر دوره ساسانی به دلیل ضعف حکومت ساسانی شاهد پادشاهی چند زن هستیم.

مسئول مشارکت بانوان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان افزود: دوران اسلام تا زمان جنبش مشروطه و نهضت تنباکو، زنان ایران چه در دوران حکومت های غیر ایرانی اموی و عباسی و چه در دوران حکومت های وابسته ایرانی که حاکمانشان تبار مغولی یا تاتاری داشتند نقش تعیین کننده ای  در سرنوشت خود و جامعه نداشتند.

جهان افروز عنوان کرد: در دوره پهلوی به لحاظ سلطه فرهنگ بیگانه هر گونه تحرک و فعالیت سیاسی از زنان سلب شده بود و در واقع زن در صحنه اجتماع آن روز، الهه دل‌فریبی بود که تنها نقش دلبری خویش را خوب می دانست و موجودی بود تاب هیچ مقاومتی در مقابل طوفان حوادث را نداشت.

وی با اشاره به اینکه در زمان طاغوت نگاه ابزاری و مادی به زنان به اوج رسیده بود، بیان کرد:  مصاحبه مطبوعاتی  محمد رضا شاه ملعون دریک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که درک من از زن آن است که زن باید زیبا و فریبا باشد.

مسئول مشارکت بانوان  اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس  لرستان تصریح کرد: مسئله ای که باعث شد زن مسلمان ایرانی علی رغم آزادی ظاهری مانند حق رأی و حضور در جامعه، در مقابل رژیم ستم شاهی بایستد، بحران هویت بود چرا که هویت و اصالت زنان در عصر پهلوی به کلی از بین رفت.

جهان افروز با بیان اینکه رژیم پهلوی دریافته بود که زن در جامعه نقش انتقال فرهنگ را برعهده دارد و فرهنگ ساز است، اضافه کرد:  در دوران طاغوت کم کم زن به مثابه یک شی تلقی شد که هم خودش قابل فروش بود و هم عکسش روی کالا به فروش آن کالا کمک می کرد، به همین دلیل روز 17 دی‌ماه 1314 رضا خان فرمان کشف حجاب را صادر کرد.

مسئول مشارکت بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان با بیان اینکه عظمت روحانی و ارزش انسانی زن به قدری بالاست که نویسندگان، شاعران، گویندگان، نقاشان، هنرپپشگان عارفان فیلسوفان و فقیهان نمی توانند بیان یا ترسیم کنند، گفت: از سال 61 تا 90 در مجموع 58 قانون در حمایت از زن و خانواده در ایران به چاپ رسیده است.

مسئول مشارکت بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: از نظر اسلام هنر انقلاب اسلامی این بود که تحول فکری و روحی  در زنان ایجاد کرد و او را از بی هویتی و ابتذال به عزت خواهی و کمال جویی هدایت کرد.

وی با بیان اینکه آن طور که نقل می کنند در حادثه هفده شهریور(جمعه سیاه) تعدا زنهایی که شهید شدند از مردان شهید بیشتر بودند، اظهار داشت: زنان از سال 55 تا 57 در تظاهرات خیابانی حضور گسترده ای داشتند و زنان بعد ازانقلاب اسلامی ایران همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب به شمار آمده اند و نقش عظیمی در تداوم و استحکام انقلاب بر عهده داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار