در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

ایران امن‌ترین آسمان جهان را دارد/ «باور ۳۷۳» از «اس ۳۰۰» پیشرفته‌تر است

«خسرو خطیب قوامی» با بیان اینکه بر اساس اعلام ایکائو، ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های جهان را دارد، گفت: با همکاری متخصصان فنی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و جوانان نخبه در دانشگاه‌ها موفق به تولید تجهیزات پدافند هوایی شده‌ایم.
کد خبر: ۳۳۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ - 11February 2019

تولید سامانه پیشرفته‌تر از S۳۰۰ تحت عنوان «باور ۳۷۳»/ جزو آسمان‌های امن جهان هستیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «خسرو خطیب‌قوامی» مسئول غرفه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) ارتش در نمایشگاه ملی دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با اشاره به پیشرفت‌های پدافند هوایی ایران در ۴۰ سالگی انقلاب، اظهار داشت: امروز ما رادار‌های مورد نیاز خود و همچنین سامانه‌های موشکی زمین به هوا نظیر موشک «هاگ» را تحت عنوان موشک‌های «صیاد» و «شلمچه» به صورت کامل خودمان تولید می‌کنیم که این حاصل ارتباط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با دانشگاه‌ها و نخبگان علمی است.

وی افزود: امروز ما نیاز‌های عملیاتی، تجهیزاتی و تعمیر و نگه‌داری خود را برای دانشگاه‌ها تعریف کرده‌ایم و با همکاری متخصصان فنی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و جوانان نخبه در دانشگاه‌ها توانسته‌ایم به مرحله تولید و ساخت تجهیزات پدافند هوایی برسیم.

فرمانده کنترل پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه امروز بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی جهانی (ایکائو)، ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های جهان را دارد، بیان کرد: اکنون ما در حال طراحی سامانه جدیدی با نام «باور ۳۷۳» هستیم که از سامانه S300 پیشرفته‌تر است و در آینده‌ای نزدیک خبر رونمایی این سامانه را به مردم خواهیم داد.

خطیب‌قوامی با اشاره به موشک «هاگ» گفت: این موشک در دوران دفاع مقدس نقش به‌سزایی خصوصا در عملیات‌هایی نظیر بیت المقدس، والفجر ۸ و کربلای ۵ داشت و بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما را مورد اصابت قرار داد که امروز مدل پیشرفته تر این موشک را خودمان تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به رادار‌های موجود در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، گفت: رادار «آرش» یک رادار آرایه فازی است که در شناسایی هدف‌ها در محور‌های X، Y و Z به ما کمک می‌کند؛ همچنین رادار «کیهان» یک رادار برد راه دور OTH و جزو رادار‌های قدرمند و نادر دنیاست.

خطیب‌قوامی با اشاره به سامانه‌های قدیمی پدافند هوایی نظیر ضدهوایی ۳۵ میلی‌متری، تصریح کرد: این سامانه‌ها نیز هنوز کاربردی بسیار مهمی دارند و وقتی هواپیما‌های دشمن ارتفاع زیر ۵۰۰ هزار پا می‌رسند، این سامانه‌ها عمل می‌کنند.

فرمانده کنترل پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه یگان پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس عملیات پوشش پدافندی یگان‌های عملیاتی را برعهده داشت، تأکید کرد: به طور کلی در این دوران ما وظیفه داشتیم تا فضای کشور و نیز عبور و مرور بین المللی را کنترل کنیم که آسمان کشور را علی‌رغم آلوده بودن به واسطه حضور هواپیما‌های عراقی که هر روز مدل‌های جدیدتری از کشور‌های غربی می‌گرفتند، به خوبی کنترل کردیم.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات و واردات، کشتی‌های تجاری که نیاز‌های اولیه مردم را به کشور وارد می‌کردند و در زمینه نفت نیز که بودجه و اقتصاد کشور بستگی به آن داشت، ما توانستیم با کمک نیروی هوایی قهرمان و نیروی دریایی راهبردی، امنیت عبور کشتی‌های تجاری را با پدافندی که بر روی آن‌ها داشتیم و همچنین امنیت خلیج فارس از بندر امام خمینی (ره) تا جزیره خارگ، پایانه‌های نفتی «سیری» و «لاوان» را تامین کنیم.

خطیب‌قوامی با اشاره به عملکرد پدافند هوایی برای تامین امنیت خطوط ریلی کشور در دوران دفاع مقدس گفت: ما در زمینه تردد راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اروپا نگذاشتیم که پل‌های ریلی مورد تجاوز قرار بگیرد و رفت و آمد ریلی ما با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار