آخرین سلفی؛ بحران در رابطه مراکش و عربستان سعودی

با اعلام خروج مراکش از ائتلاف عربی حمله کننده به یمن به رهبری عربستان سعودی، روابط رباط و ریاض بحرانی شده است.
کد خبر: ۳۳۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 11February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از آخرین خبر، با اعلام خروج مراکش از ائتلاف عربی حمله کننده به یمن به رهبری عربستان سعودی، روابط رباط و ریاض بحرانی شده است. تنش بین مراکش و عربستان از آنجا بالا گرفت که وزیر خارجه مراکش در گفت‌وگو با «الجزیره» از تجدید نظر کشورش درباره حضور در ائتلاف عربی به رهبری سعودی سخن گفت. پس از این گفت‌وگو شبکه تلویزیونی العربیه گزارشی درباره پرونده صحرای غربی پخش کرد که مراکش آن‌ها را نقض حاکمیت سرزمینی این کشور برشمرد.

اما این آغاز تنش در روابط 2 کشور نبود. جرقه آن به آغاز بحران خلیجی باز می‌گردد، زمانی که پس از محاصره قطر توسط عربستان و متحدانش، مراکش هواپیمایی حامل کمک‌های این کشور را به قطر اعزام کرد. این اقدام را تحلیلگران خروج مراکش از دایره متحدان عربستان برشمردند. شدت تنش پس از عدم رای عربستان به نفع پرونده میزبانی مراکش در جام جهانی 2026 بیشتر شد. عربستان نه تنها از میزبانی مشترک آمریکای شمالی در برابر مراکش حمایت کرد که ترکی آل الشیخ رییس وقت سازمان ورزش عربستان در توییتی به مراکش حمله کرد.

سه ماه بعد از این جریان، وزیر فرهنگ مراکش از حضور در نشست وزرای اطلاع رسانی دولت‌های ائتلاف عربی عذرخواهی کرد که بیشتر رسانه‌ها آن را تحریم این نشست توسط مراکش توصیف کردند.

ولیعهد عربستان نیز چندی پیش مراکش را از میان کشور‌هایی که در شمال آفریقا به آن سفر نمود حذف کرد. برخی رسانه‌ها خودداری بن سلمان از سفر به مراکش را مطرح کردند و برخی دیگر از امتناع پادشاه مراکش از به حضور پذیرفتن ولیعهد عربستان خبر دادند.

به این ترتیب سلفی که سعد حریری از محمد ششم پادشاه مراکش و محمد بن سلمان گرفته، آخرین تصویر مشترکی است که از این دو گرفته شده و در آن روابط دو طرف عادی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها