خبرگزاری دفاع مقدس: سینمای دفاع مقدس در طول سی سال گذشته در چنبره چند طرح و مضمون کلیشه ای گرفتار بوده است. برخی از این طرح ها و کلیشه ها به شرح زیر است:
فیلمسازان دفاع مقدس همین طرح های ابتدایی و کلیشه ای را برای ایجاد کشش روایی و داستانی کافی دیده و عموما از ایجاد تضاد و دیالکتیک و حوادث موازی و طرح مسائل غیرانسانی در فیلم هایشان پرهیز داشته اند.
آنچه طرح های فیلم های دفاع مقدس را تاکنون پرکرده است معنویت و خلوص رزمندگان ایرانی بوده و فیلمسازان این عرصه نشان داده اند که علاقه ای به خارج شدن از این وادی را ندارند.
باید توجه داشت که صرف نمایش معنویت یا یک ایده انسانی برای رساندن یک اثر به سطح آثارهنری- سینمایی کافی نیست. هنرسینما محصول بازنمایی ایده ها و باورها در شکلی حس پذیر و قالبی زیبا است.
آنچه امروزه بیش از محتوی، یک اثر را به آثار هنری با کیفیت نزدیک می کند برخورداری آن اثر از فنون و شیوه های تجربه شده در بیان است.
سینمای دفاع مقدس بیش از آنکه قوت و قدرت خویش را از تلاش های شخصی کارگردان های این عرصه در حوزه شناخت تکنیک و بیانهای سینمایی گرفته باشد مدیون ایثارگری های یک نسل از جوانان ارزشی این مملکت و حمایت های مالی و تجهیزاتی مسئولین سیاسی و نظامی کشور است.
حمایت شرط لازم وجود سینمای دفاع مقدس است، ولی کافی نیست. شرط کافی برای این سینما بهره گیری از تمهیدات و تکنیک های بیانی سینما است.
علت توجه منتقدان و مردم به آثار واقع گرایانه و مستند گونه دفاع مقدس این است که واقعیات موجود در فیلم ضعف های تکنیکی آن را پوشش می دهد و فیلم را به سطح قابل قبولی می رساند.