امیر سرتیپ دوم خلبان «محمدزاده» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

امروز صنایع دفاعی ما به خودکفایی رسیده است/ هوانیروز در تمام عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش در دفاع مقدس حضور داشت

امیر «ابراهیم محمدزاده» می‌گوید: قبل از انقلاب اگر هلی‌کوپتر‌های ما قطعه‌ای لازم داشت، باید آن قطعه را درخواست می‌کردیم تا از خارج از کشور تأمین شود، ولی امروز صنایع دفاعی این قطعات را تولید و در اختیار ما قرار می‌دهد.
کد خبر: ۳۳۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ - 15February 2019

گروه دفاعی و امنیتی دفاع‌پرس، تمام ارتش‌های مدرن و بزرگ دنیا معمولا در نیروی زمینی خود، نیروی هواپیمایی دارند که عمده آن را هلی‌کوپتر‌ها به همراه تعدادی هواپیمای سبک ترابری تشکیل می‌دهند. این یگان در ارتش جمهوری اسلامی ایران «هوانیروز» نامیده می‌شود که قبل از انقلاب اسلامی تشکیل شد و بعد از انقلاب نیز نقش به‌سزایی در حراست از امنیت و دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته است؛ مثلا زمانی که عراق حمله کرد، هوانیروز جزو اولین یگان‌هایی بود که خود را به صحنه‌های نبرد رساند.

هوانیروز از روز شروع تا پایان جنگ تحمیلی در صحنه‌های جنگ حضور داشت و در تمام عملیات‌هایی که به صورت مشترک توسط ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شده بود یا پشتیبانی عملیات‌های سپاه پاسداران، مانند عملیات‌های «بیت المقدس»، «فتح المبین»، «طریق القدس»، «بدر»، «خیبر» و... شرکت کرد و تقریبا هیچ عملیات بزرگ و کوچکی نبود که هوانیروز در آن نقش نداشته باشد. بعد از دوران دفاع مقدس نیز هوانیروز هنوز در مرز و پایگاه‌های مختلف خود همچنان حضور دارد؛ بنابراین یک پشتیبانی محکم برای یگان‌های مختلف زمینی است، مثلا در منطقه شرق با اشرار و باند‌های بزرگ قاچاقچی روبه‌رو است و به نیروی انتظامی در پاکسازی منطقه کمک می‌کنند. همچنین هوانیروز بعد از جنگ نیز در مسائلی مانند امدادرسانی در سیل، زلزله، آتش‌سوزی و نیز همه مواردی که نیاز باشد حضور پیدا کرده و خواهد کرد.

امیر سرتیپ دوم خلبان «ابراهیم محمدزاده» فرمانده هوانیروز در دوران دفاع مقدس، حدود ۲ سال جانشین فرماندهی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است و مسئولیت‌هایی نظیر فرماندهی پایگاه هوانیروز مشهد، فرمانده گروهان هلی‌کوپتر پایگاه «قلعه مرغی» تهران، فرماندهی پایگاه هوانیروز مسجد سلیمان، فرماندهی گردان تک پایگاه هوانیروز کرمانشاه و فرماندهی گردان تک پایگاه هوانیروز کرمان را نیز بر عهده داشته است.

در راستای آشنایی بیشتر با نیروی راهبردی و مهم هوانیروز، خبرنگار دفاعی و امنیتی دفاع پرس به گفت‌وگو با این فرمانده دوران دفاع مقدس پرداخته است.

دفاع پرس: درمورد وظایف کلی هوانیروز توضیح بفرمایید؟

هوانیروز به معنای هواپیمایی نیروی زمینی است، معمولا تمام ارتش‌های مدرن و بزرگ دنیا در نیروی زمینی، نیروی هواپیمایی دارند که عمده آن را هلیکوپتر‌ها به همراه تعدادی هواپیمای سبک ترابری تشکیل می‌دهند.

با توجه به این که نیروی زمینی کار تصرف و حفظ زمین‌ها را در جنگ برعهده دارد، ممکن است منطقه‌ای کوهستانی باشد و نیاز باشد که سربازان بر روی ارتفاعات هلی برن شوند و یا این که در آن مکان‌ها نیاز است مهمات رسانی شود و توپ‌های سنگین و ادوات پدافندی بر روی قله‌ها چیدمان شوند؛ بنابراین همه این کار‌ها نیاز به استفاده از هلی کوپتر دارند؛ چراکه خیلی از مناطق عملیاتی جاده ندارند و برای همین است که هلی کوپتر‌ها در اختیار نیروی زمینی هستند، تا هر موقعی که در این شرایط قرار گرفت، بتواند از آن‌ها استفاده کند.

از طرفی دیگر وقتی نیرو‌ها بر روی زمین حرکت می‌کنند، نیاز دارند که هلی‌کوپتر‌های جنگی هم بالای سر آن‌ها باشند تا جناحین عملیات را پوشش دهند و اگر هم دشمن دارد به طرف آن‌ها حمله کرد، هلی کوپتر‌ها با پشتیبانی آتش، به یگان‌های زمینی کمک کنند.

امیر سرتیپ دوم خلبان «ابراهیم محمد زاده»

دفاع پرس: نقش هوانیروز ارتش در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می کنید؟

هوانیروز بعد از انقلاب کارایی بسیار زیادی برای کشور داشت و خدمات شایسته‌ای به حفظ امنیت و دستاورد‌های انقلاب کرد. مثلا زمانی که عراق حمله کرد، جزو اولین یگان‌هایی بود که خود را به صحنه‌های نبرد رساند.

یکی از ویژگی‌های هوانیروز این است که در همه نقاط کشور پایگاه داشت و امروز هم دارد، پایگاه‌هایی با آشیانه‌ها و زاغه‌های مهمات بسیار خوب و منظم و نیز رمپ‌های پروازی مناسب؛ لذا ما در این پایگاه‌ها مستقر شدیم و برحسب نیاز به طرف آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و... می‌رفتیم و می‌جنگیدیم و عراق وقتی به دشت خوزستان حمله کرد هلی کوپتر‌های هوانیروز خصوصا هلی کوپتر‌های «کبری» با بارگیری موشک «تاو»، راکت و توپ ۲۰ میلی متری به جنگ با عراق رفتند و توانستند در پشتیبانی از نیرو‌های زمینی، از پیشروی نیرو‌های عراقی جلوگیری کنند. در واقع این هلی کوپتر‌های «کبری» بودند که با خلبان‌های شجاع در مناطق جنگیدند و تعداد زیادی از تانک هلا و نیروی‌های عراقی را از بین بردند و نگذاشتند که عراق‌ها به خواسته خود که تصرف شهر‌هایی نظیر سرپل ذهاب، گیلانغرب، ایلام و... بود برسد.

امیر سرتیپ دوم خلبان «ابراهیم محمد زاده»

 

دفاع پرس: هوانیروز بعد از انقلاب چه نقشی در حفظ امنیت کشور داشته است؟

بعد از دوران دفاع مقدس یگان‌های ما هنوز در مرز و پایگاه‌های مسجد سلیمان، خوزستان، کرمانشاه، کرمان و زاهدان حضور دارند و هلیکوپتر‌های ما آماده پرواز هستند؛ بنابراین یک پشتیبانی محکم برای یگان‌های مختلف زمینی قرار دارند. مثلا ما در منطقه شرق با اشرار و باند‌های بزرگ قاچاقچی روبه رو هستیم؛ لذا هلیکوپتر‌های ما به نیروی انتظامی در پاکسازی منطقه کمک می‌کنند، یا اینکه در منطقه غرب کشور برخی از گروهک‌های معاند اقداماتی را انجام می‌دهند که هلیکوپتر‌های ما از یگان‌های زمینی پشتیبانی می‌کنند.

همچنین هوانیروز در مسائلی مانند امدادرسانی در سیل، زلزله، آتش سوزی و نیز همه مواردی که نیاز باشد حضور پیدا خواهد کرد؛ مثلا در زلزله‌های کرمانشاه، کرمان و بم حضور داشتیم.

در موضوع انتخابات نیز هوانیروز در مناطق کوهستانی و روستا‌هایی که دسترسی مناسبی ندارند، با هماهنگی استانداری و مسئولین انتخاباتی استان، هلی کوپتر‌های هوانیروز در آن مناطق حضور پیدا کرده و صندوق‌های رای را به آن مناطق می‌برند.

دفاع پرس: درباره نقش هوانیروز در دفاع مقدس بیشتر توضیح دهید.

هوانیروز از روز شروع جنگ در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ تا پایان جنگ تحمیلی در جنگ حضور داشت و در تمام عملیات‌هایی که به صورت مشترک توسط ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شده بود، مانند عملیات‌های «بیت المقدس»، «فتح المبین»، «طریق القدس»، «بدر»، «خیبر» و... شرکت کرد و تقریبا هیچ عملیات بزرگ و کوچکی نبود که هوانیروز در آن نقش نداشته باشد؛ و اگر عملیاتی نیز برگزار نمی‌شد، یاز هم هوانیروز در منطقه برای انقلال مجروحان و مهمات رسانی، آذوقه رسانی و جابجایی فرماندهان حضور داشت.

دفاع پرس: قبل از انقلاب هوانیروز چه وضعیتی داشت و امروز در ۴۰ سالگی انقلاب چه پیشرفتی داشته است؟

قبل از انقلاب تمام قطعات تجهیزات ما مانند هلی‌کوپتر‌ها از بلوک غرب، شرق یا اروپا تأمین می‌شد، ولی بعد از انقلاب با توجه به تحریم‌ها، دیگر این قطعات را به ما نمی‌دهند و یا اگر هم می‌دهند با هزاران شرط و قیمت‌های بالاست؛ لذا این موضوع موجب شد که ما بیشتر به خودمان اتکا کنیم و به خودکفایی برسیم؛ بنابراین عمده این قطعات را امروز خودمان تولید و تأمین می‌کنیم، امروز هلی‌کوپتر‌های نیروی هوایی، هوانیروز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز توسط رزمندگان انقلاب اسلامی، تأمین و تعمیر می‌شوند و دیگر چیزی به نام مستشار و معلم خلبان شرقی، غربی و اروپایی نداریم.

امیر سرتیپ دوم خلبان «ابراهیم محمد زاده»

قبل از انقلاب اگر هلی‌کوپترهای ما قطعه‌ای لازم داشت، باید آن قطعه را درخواست می‌کردیم تا از خارج از کشور تأمین شود، ولی امروز صنایع دفاعی این قطعات را تولید و در اختیار ما قرار می‌دهد.

دفاع پرس: چرا قبل از انقلاب این تجهیزات را به ما می‌دادند، اما امروز نمی‌دهند؟

امروز کشور و آمریکا رو به روی هم قرار دارند، در حالی که در دوران پهلوی ما یکی از یاران یا حتی ایالت‌های آمریکا به شمار می‌رفتیم؛ چرا که در آن زمان ۲ بلوک غرب و شرق وجود داشت، یک عده غربی و یک عده هم شرقی بودند. ولی چون امروز ما درکنار آمریکا نیستیم این تجهیزات را به ما نمی‌دهد.

دفاع پرس: آیا بر اساس مهندسی معکوس یا تکنولوژی اختصاصی، هلی‌کوپتر تولید کرده‌ایم؟

این موارد از وظایف وزارت دفاع است و امروز صنایع هوایی وزارت دفاع کار‌های زیادی را در بهینه سازی هلیکوپتر‌های ما خصوصا در سیستم‌های هدایت آتش و ناوبری آن‌ها انجام داده است و یا در مجموع در زمینه نوآوری فعالیت می‌کند.

هلی‌کوپتر‌هایی که ما امروز در اختیار داریم، همان هلیکوپتر‌های قدیمی است و یک بخشی هم وزارت دفاع تولید کرده و در اختیار ما قرار داده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها