صراط مستقیم انقلاب (۴)؛

امام خمینی (ره): دانشگاه را عقب نگه داشتند تا جوانان ضداستعمار نشوند

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران فرمودند: دانشگاه‌ها را با هر قدرتی که داشتند‏‎ ‎‏عقب نگه می‌داشتند و نمی‌گذاشتند که اساتید ما درست بچه‌های ما را تعلیم کنند، ‏‎نمی‌گذاشتند که بچه‌ها تعلیمات‌شان درست بشود. این هم یک نقشه‌ای بود که آن‌ها (اجنبی‌ها) کشیده بودند.
کد خبر: ۳۳۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ - 16February 2019

دانشگاه را عقب نگه داشتند تا جوانان ضداستعمار نشوندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امام خمینی (ره) ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۵۷، در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه ها، با ابراز تأسف از اقدامات حکومت پهلوی در ایجاد جدایی بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها، فرمودند: در دوران گذشته بین ما‏‎ ‎‏و دانشگاه‌ها جدایی انداخته بودند و در این مدت‌های طولانی، ما با‏‎ ‎‏این وجوه کریمه [شما] مواجه نشده بودیم و حالا تقریباً اول امر است و من امیدوارم که تا آخر‏‎ ‎‏رابطه بین روحانیت و دانشگاه برقرار باشد.

ایشان افزودند: اجانب با مطالعات خود به این نتیجه‏‎ ‎‏رسیده بودند، باید جا‌هایی که می‌تواند انسان را تربیت کند را هدف قرار دهند.

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به‏‎ ‎‏مطالعات اجانب در زمینه مادیات، معنویات و انسان‌های ما، تأکید کردند: کارشناس‌های آن‌ها شاید از ۲۰۰ سال قبل مشغول به این مطالعات بودند‏‎ ‎‏و همه مناطق ایران را طی کرده و هر چه بوده است را نقشه برداری کرده‌اند‏‎ ‎‏و راجع به وضع فرهنگ مملکت‌هایی که می‌خواهند از آن‌ها بهره بردارند، ‎‏وضعیت دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های دینی ما مطالعات زیادی کرده‌اند.

اجانب به این نتیجه ‎‏رسیدند که «اسلام» مانع آن‌هاست

ایشان ادامه دادند: اجانب به این نتیجه ‎‏رسیدند، یکی از چند چیزی که مانع آن‌هاست، «اسلام» است؛ آن‌ها فهمیدند که اگر‏‎ ‎‏اسلام با آن تعلیمات واقعی که دارد، در این ممالک پیاده شود‏‎، ‎‏برای آن‌ها هیچ حظی و بهره‌ای نخواهد بود و دستشان را از این ممالک قطع می‌کند. برای همین افرادی را چه از داخل و چه از خودشان، وادار کردند که اسلام را وارونه نمایش بدهند. ‏‎اسلامی که از اول قیام کرده است بر ضد طاغوت، آن‌ها می‌گویند اسلام در خدمت‏‎ ‎‏طاغوت است!

امام خمینی (ره) خاطرنشان کردند: وقتی که شما تاریخ را می‌بینید، ملاحظه می‌کنید که رسول اکرم (ص) ‎‏نیز با همین مردم فقیر و مستضعف در مقابل آن قلدرها،‏‎ ‎‏زورگوها، باغدارها، مُکنَت‌دارها و قافله‌دارها که در آن وقت مظهر طاغوت‏‎ ‎‏بودند، قیام کردند و بعد هم اسلام و ائمه ما تمام عمر در مقابل طاغوت همیشه ایستاده‏‎ ‎‏بودند.

‏‏ایشان افزودند: این معنا که گفته بشود که اسلام در خدمت طاغوت است، اسلام افیون است، این‏‎ ‎‏چیزی است که آن‌ها (اجانب) القا کردند؛ و کسانی که [در داخل] دنباله‌رو و خُدام آن‌ها بودند نیز [این کار را] در ایران تعقیب کردند، اما کسی که قرآن که سند اسلام است را مطالعه کند، شارع اسلام را، رسول اکرم را ملاحظه کند و تاریخ و وضع‏‎ ‎‏زندگی او را ببیند، می‌داند که قرآن در مقاتله با قلدرها آیات زیادی دارد و رسول اکرم (ص) نیز‏‎ ‎‏سیره‌اش این بود که از اول با این اشخاصی که می خواستند مردم را استثمار ‏‎و استخدام کنند، مقاتله می‌کرد؛ بنابراین یک رشته‏‎ ‎‏تبلیغات آن‌ها این بوده است. و شما دانشمندان باید در کتاب‌ها و در رسایلی که می‌نویسید،‏‎ ‎‏این مسائل را طرح کنید و نقاط ضعف را بگویید.‏

روحانیت در هر‏‎ ‎‏عصری بر ضد طاغوت قیام کرده است

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که وقتی می‌دیدند روحانیون اشخاص مؤثری‏‎ ‎‏هستند و در تاریخ دیده بودند که در مقابل قدرت‌ها روحانیون هستند که قیام می‌کنند، خواستند این‌ها را پیش‏ ملت بشکنند، فرمودند: گفتند که روحانیون درباری و عمال دربار هستند! این‌ها‏‎ ‎‏اشخاصی هستند که می‌خواهند مردم را خواب کنند تا دیگران مردم ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ استثمار‏‎ ‎‏کنند و حال آن‌که کسی که تاریخ را دیده است، می‌بیند که در هر‏‎ ‎‏عصری، آنکه بر ضد طاغوت قیام کرده است، روحانیون بودند؛ در زمان مشروطه روحانیون‏‎ ‎‏قیام کردند، زمان تحریم تنباکو روحانیون قیام کردند، در این زمان هم که شما مشاهده‏‎ ‎‏می‌کنید قشر روحانی قیام کرد. هم خون داد، هم حبس رفت، هم زجر کشید، هم تبعیدی‏‎ ‎‏کشید، همه این‌ها را ‏‏[‏‏تحمل کرد‏‏]‏‏؛ لکن قیام کرد.‏

دانشگاه را عقب نگه داشتند تا جوانان ضداستعمار نشوند

‏‏ایشان با بیان این‌که یکی دیگر از مواردی که اجنبی‌ها دیدند که اگر قدرت پیدا کند نمی‌گذارد آن‌ها‏‎ ‎‏کارهای خودشان را بکنند، دانشگاه‌های ما بود، تصریح کردند: این‌ها دانشگاه‌ها را با هر قدرتی که داشتند‏‎ ‎‏عقب نگه می‌داشتند و نمی‌گذاشتند که اساتید ما درست بچه‌های ما را تعلیم کنند،‏‎ ‎‏نمی‌گذاشتند که بچه‌ها تعلیمات‌شان درست بشود. این هم برای این بود که می‌دیدند که اگر‏‎ ‎‏دانشگاه به طور صحیح عمل کند، مستقل باشد، بعد که این جوان‌ها از دانشگاه بیرون بیایند‏‎ ‎‏ضداستعمار بیرون می‌آیند. این هم یک نقشه‌ای بود که آن‌ها (اجنبی‌ها) کشیده بودند.

امام خمینی (ره) ادامه دادند: (اجنبی‌ها) روی هم رفته‏‎ ‎‏برای رسیدن به آمال خودشان، دانشگاه را در مقابل دین و دین را در مقابل‏‎ ‎‏دانشگاه قرار دادند؛ یعنی علما را مقابل دانشگاهی‌ها قرار دادند، دانشگاهی‌ها را مقابل‏‎ ‎‏علما، لذا سال‌های طولانی می‌گذرد که روابط مابین ما و شما نیست. و این برای این است که‏‎ ‎‏تعلیمات آن‌ها از اول این‌طور بوده است که این جور وضع را موجود کنند که ما و شما را از‏‎ ‎‏هم جدا کنند.‏

ایشان در ادامه با اشاره به آیه «وَاذْکرُوا نِعْمَةَ الله ِ عَلَیْکمْ اِذْ کنْتُمْ...» بیان داشتند: خداوند به ما منت گذاشت که ما همه با هم برادر شدیم،‏‎ ‎‏الآن باید این برادری را حفظ کنیم. شما به ما نظر سالم داشته باشید، ما به شما نظر سالم‏‎ ‎‏داشته باشیم. همه ما برادر هستیم، همه ما اهل یک دین، یک کتاب و‏‎ یک ملت هستیم.‏

ایران را خراب کردند و رفتند

‏‏بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر این‌که وضع ایران آشفته است، فرمودند: ایران را خراب کردند و رفتند. وضع‏‎ ‎‏کشاورزی ما را به‌کلی از بین بردند، وضع فرهنگ ما را عقب نگه داشتند، وضع ارتش ما‏‎ ‎‏آن بود که دیدید. و همه چیزهای ما الآن تقریباً آشفته و به هم ریخته است و باید همه‏‎ ‎‏اقشار ملت، از دانشمندان که در درجه اول هستند و از سایر اقشار، همدست و هم قوه‏‎ ‎‏با هم برای ساختن یک مملکتی که به واسطه این سلطنت پنجاه و چند ساله رو به‏‎ ‎‏خرابی رفت، ‏‏[‏‏اقدام کنند‏‏]‏‏.

ایشان ادامه دادند: هی در بوق کردند که «تمدن بزرگ» و هی خراب کردند ‏‏[‏‏و‏‏]‏‎ ‎‏الآن ما تقریباً باید گفت که هیچ نداریم، ما یک مملکت خراب ـ عرض می‌کنم که‏‎ ‎"زلزله‌زده " هر چه اسمش را می‌خواهید بگذارید ـ داریم که هر جای آن دست‏‎ ‎‏می‌گذارند می‌بینند خرابی هست، و ما الآن همه مان با هم موظفیم که دست به دست هم‏‎ ‎‏بدهیم، برادر باشیم با هم و همه با هم ایران را بسازیم.

عمال اجنبی نمی‌توانند ایران آزاد و مستقل را ببینند

‏‏امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که امروز که ما می‌خواهیم یک ایران آزاد و مستقل درست کنیم، یک دسته‌ای که‏‎ ‎‏از عمال اجانبند، ‎‏نمی‌توانند این موضوع را ببینند، تأکید کردند: یک دسته‌ای که الآن دارند شلوغ می‌کنند، نمی‌توانند ایران را‏‎ ‎‏مستقل ببینند، ایران را باید حتماً یا پیوسته شوروی و یا پیوسته آمریکا ببینند، و بیشتر به نظر‏‎ ‎‏من می‌رسد که این‌ها وابسته به آمریکا هستند به اسم دیگری که نزدیک به شوروی است،‏‎ ‎‏این‌ها را شما هدایت کنید. اگر قابل هدایتند هدایت کنید؛ و جوان‌های ما را هدایت کنید. این‏‎ ‎‏آشوبی که الآن دارد مقابل انقلاب می‌شود ‏‏ [‏‏را جلوگیری کنید‏‏]‏‏، یک انقلاب اسلامی که‏ همه مردم را با هم متحد کرده است، الآن یک دسته‌ای افتاده‌اند توی کار و این انقلاب را‏‎ ‎‏می‌خواهند آلوده کنند. این‌ها را معرفی کنید به شاگرد‌های خودتان، به جوان‌های ما، که‏‎ ‎‏این‌ها برای عمالِ غیر هستند؛ این‌ها آمده‌اند با یک صورت ملی، عمله‌ای‏‎ ‎‏هستند برای غیر، و می‌خواهند وضع ایران را باز به همان حال اول برگردانند، منتها با یک‏‎ ‎‏صورت دیگری. این وظیفه‌ای است که الآن برای شما‌هاست که نگذارید در دانشگاه‏‎ ‎‏این آلودگی‌ها پیدا شود.

ایشان با اشاره به تظاهرات برخی افراد علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: شما بدانید که این تظاهرکنندگان از تتمه همان رژیم فاسد هستند و با این صورت‏‎ ‎‏الآن درآمده‌اند؛ چنانچه آن آدمی که نخست وزیر بود از تتمه همان رژیم فاسد بود به‏‎ ‎‏صورت ملی و «سر قبر مرحوم دکتر مصدق برو» و از این کار‌ها بود! حالا یک صورت‏‎ ‎‏دیگری پیدا کرده‌اند؛ به صورت مثلاً روشن‌فکری و... شما باید آقایان همه‌تان‏‎ ‎‏با هم دست به دست هم بدهید و نگذارید این آشوب‌گران در محیط شما آشوب و‏‎ ‎‏باز شما را ناراحت کنند و باز دست‌های شما را عقب بزنند، نگذارند شما مستقلاً کارتان را‏‎ ‎‏بکنید.

انتهای پیام/ 113‏

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار