سیدهادی سیدافقهی در گفت‌و گو با دفاع پرس:

«بن سلمان» به دنبال تحریک پاکستان علیه ایران است/ پاکستانی‌ها در دام ولیعهد عربستان نیفتند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هدف محمد بن سلمان تحریک پاکستان و ایجاد شکاف بین ایران و این کشور است، گفت: پاکستانی‌ها باید عاقلانه بیاندیشند که اگر آن‌ها در دام عربستان افتادند و دست به جنگ نیابتی زدند؛ ضررش بیشتر از نفعی است که بن‌سلمان وعده‌اش را به آن‌‎ها می‌دهد.
کد خبر: ۳۳۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۳ - 19February 2019

«محمد بن سلمان» بدنبال تحریک پاکستان و ایجاد شکاف بین ایران و پاکستان است«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب‌آسیا پیرامون سفر اخیر محمد بن سلمان به پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس اظهار داشت: روابط عربستان و پاکستان بسیار مستحکم و دیرینه است؛ این پیوند را می‌توان از چندین جهت مورد بررسی قرار داد. هر دو کشور روابط بسیار صمیمانه‌ای با آمریکا دارند، در سوی مقابل آمریکا به این 2 کشور احتیاج دارد. در آن زمان که هندوستان همپیمان اتحاد جماهیر شوروی بود به بمب اتم مجهز شد؛ لذا برای حفظ توازن قدرت و توان بازدارندگی، پاکستان را نیز صاحب بمب اتم کرد. از سویی دیگر بعد از انقلاب اسلامی آمریکا روی مجمع شورای همکاری خلیج فارس سرمایه‌گذاری و عربستان را نیز به عنوان رهبر این تشکل برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تقویت کرد.

وی با بیان اینکه پاکستان پایگاهی برای پیاده‌سازی طرح‌های آمریکا تبدیل شده است، افزود: طی 40 سال اخیر، هرگز روابط ایران با پاکستانی‌ها به سطح روابط بسیار مستحکم، منسجم در جنبه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی به پای عربستان سعودی نرسید.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: همانطور که در جنگ ویرانگر عربستان علیه یمن شاهد هستیم، متاسفانه برخی از فرماندهان و حتی نیرو‌های پاکستانی در این جنگ نابرابر حضوری گسترده دارند. پاکستانی‌ها در کنار آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها، اماراتی‌ها و سعودی‌ها علیه مردم بی گناه یمن می‌جنگند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از روی کار آمدن ترامپ، عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا تصمیم گرفتند که مرز‌های ایران و پاکستان را علیه ایران ناامن کنند و این در راستای استراتژی محمد بن سلمان بود که گفته بود «می‌خواهم جنگ را به داخل خاک ایران بکشانم قبل از اینکه ایران بخواهد جنگ را به داخل عربستان بکشاند» صورت گرفته است. تفسیر این سخنان این است که عربستان در تلاش است که گروهک‌های تروریستی را تقویت کند؛ در سویی دیگر آل سعود با سلطنت طلبان، منافقان، داعش و جیش الظلم رابطه لجستیکی و تنگاتنگی دارند. افزون بر این شکست داعش در عراق و سوریه بسیاری از رهبرانشان را در مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق و در خاک‌های سوریه دپو کرده‌اند و بر حسب نیاز به داخل افغانستان و پاکستان منتقل بکنند.

وی بیان داشت: در داخل افغانستان اگر عربستان بتواند با طالبان کنار بیاید، می‌خواهند جبهه جدیدی علیه ایران تدارک ببینند تا از طریق یک حمله گاز انبری ما را تحت فشار قرار بدهند و این سفر بن سلمان به پاکستان برای تقویت و تثبیت این هدف است. عربستان تا آن جایی که بتواند درصدد است که عناصر تروریستی تحت امرش را برای ایجاد عملیات‌های تروریستی از خاک پاکستان وارد ایران بکند و ایران را مجبور کند تا با پاکستان وارد درگیری شود. می‌توان اینگونه گفت که این نقشه شکاف بین ایران و پاکستان بدون شک مورد تایید و ایده آل آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است.

افقهی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: در پاکستان متاسفانه چنین استعدادی وجود دارد که در همین سفر بن سلمان شاهد بودیم که آل سعود سیبیل پاکستانی‌ها را چرب کرد. توافق‌نامه‌ها و تبادلات تجاری به ارزش 20 میلیارد دلار هم اکنون امضا و به ارتش پاکستان معادل 10 میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و نظامی انجام خواهد گرفت؛ بنابراین گزینه بعدی محمد بن سلمان تحریک پاکستان و ایجاد شکاف بین ایران و پاکستان است. حالا اینجا پاکستانی‌ها باید عاقلانه بیاندیشند که اگر آن‌ها در دام عربستان افتادند و دست به جنگ نیابتی زدند، بدون شک ضررش بیشتر از نفعی است که بن سلمان وعده‌اش را به آن‌‎ها داده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار