دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شرط وارثان یک خانه برای وقف یادگاری شهید

تمام خانواده و تمامی افرادی که وارث خانه شهید قدمی بودند، یک دل می‌گویند، همه بدون هیچ چشم‌داشتی، خانه را به نام فرزند شهید می‌زنیم؛ اما فقط یک شرط دارد: «برای پدرت، نام پدرت و هدف پدرت کار کن.»
کد خبر: ۳۳۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ - 23February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: علیرضا قدمی پس از خرید خانه‌ای کوچک در محله عباسی، رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شد. به وی خانه‌ای هزار متری اختصاص یافت. شهید قدمی در جواب نامه نوشت: «من خانه دارم و آن را به دیگری که سقفی بالای سر ندارد، تحویل دهید.» در آن زمان اطرافیانش گمان کردند که او خانه‌ای مجلل دارد، اما روزی که به خانه شهید برای افطار دعوت شدند، حقیقت ماجرا را دریافتند. او در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کرد و به همین هم قانع بود. وی در عملیات مرصاد به شهادت رسید.

شرط وارثان یک خانه برای وقف یادگاری شهید

داستان خانه همین جا تمام نمی‌شود. پس از شهادت شهید قدمی، پدر ایشان نیز کمتر از یک سال فوت کرد. از سوی دیگر پس از گذشت ۲۰ سال از شهادتشان، خواهر شهید نیز فوت کرد. تا سال ۱۳۸۸ خانه به نام شهید قدمی بود. خانه‌ی کوچک شهید قدمی، بیش از ۳۰ ورثه در خانواده داشت. روزی حسین فرزند شهید قدمی همه‌ی خانواده را جمع کرده و بحث تبدیل سند به یک نفر را مطرح می‌کند. تمام خانواده و تمامی افرادی که وارث این خانه بودند، یک دل می‌گویند، همه بدون هیچ چشم داشتی، خانه را به نام تو می‌زنیم، اما فقط یک شرط دارد: «برای پدرت، نام پدرت و هدف پدرت کار کن.»

این ایده خانواده شهید قدمی، در همان سال ۸۸ مطرح شد و از آن سال تلاش شد تا مبحثی فرهنگی هنری در این خانه انجام شود. ابتدا چند سالی توسط دوستان مذهبی هیات، اداره شد تا اینکه در سال ۱۳۹۴ و پس از ملاقات مقام معظم رهبری از منزل آیت الله اشتهاردی (پدر همسر شهید قدمی و پدر شهیدان اعلمی) این تصمیم جدی‌تر شد، زیرا مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: «شما فرزندان شهدا در عرصه فرهنگی افسران جنگ نرم هستید و نیازی به اجازه گرفتن از ما نیست. معنای افسر یعنی فردی که خود برنامه ریزی و هدف گذاری کند خود تصمیم گیرد و انجام دهد.»

پس از این دیدار تصمیم برای حرکت عظیم در این خانه قطعی شد، اما با جرقه‌ی فرمان آتش به اختیار شور و اشتیاق خانوادگی و محلی موجب بنا نهادن و افتتاح این خانه به طور خصوصی و بدون استفاده از بیت‌المال شد. خانه قدیمی شهید قدمی، در ابتدا تبدیل به موزه و در ادامه راه با هدف فرهنگی و کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرد.

اهداف خانه و موزه شهید قدمی

خانه و موزه شهید قدمی با رویکرد کارآفرینی از سال ۱۳۹۶ تاسیس شد. پس از فعالیت‌های اولیه و ارائه تفکر شهید قدمی، این مکان با عنوان خاص‌ترین خانه شهید تهران شناخته شد. عنوان خاص‌ترین به علت کارآفرینی در حوزه‌های مختلف است که بر این مکان نهادند.

خانه شهید قدمی تنها خانه شهیدی است که به طور کاملا خصوصی و توسط خانواده شهید قدمی و برخی از رفقای محلی، سرمایه گذاری و اداره می‌شود.

بستر این خانه سازمان و اداره نیست که مکانش از بیت‌المال و هزینه‌اش از جیب مردم باشد. بستر این مکان خانه‌ای کوچک است که از پول شهید خریداری شده و امروز توسط خانواده‌ی شهید و با هدف ارتقای فرهنگ و اقتصاد محله و با فرمان آتش به اختیار شروع به فعالیت کرده است.

شرط وارثان یک خانه برای وقف یادگاری شهید

ابتدای کار، با توجه به روند زندگی شهید قدمی ۱۰ هدف استراتژیک تدوین شد، ولی با چهار هدف اصلی: «فعالیت فرهنگی و ایده پردازی در سطح محلی و ملی»، «کارآفرینی و ایده پردازی در سطح محلی و ملی»، «تولید محتوا در حوزه‌ی شهید قدمی و دیگر شهدای معلم» و «آینده پژوهی» آغاز کرد.

براساس این اهداف، گروه‌هایی با ماهیت‌های فرهنگی، محتوایی و کارآفرینی تشکیل و رو به جلو حرکت کردیم. این گروه‌ها آموزش دهنده نیروی خود و پیشرفت دهنده فعالیت کارآفرینی خود می‌باشند. این آموزش‌ها جهت کسب درآمد برای خانه شهید نیست.

در این راستا چندین گروه به شرح زیر مشغول فعالیت هستند:

شکوفه‌های بهشتی: گروه قرآن (برای کودکان) و سبک زندگی (برای مادران)

گروه آوا و نمایش شهید معلم: گروه سرود و نمایش موسسه

دانفن: گروه دانش بنیان و با مبنای اختراع و تولید ملی

ویرا: گروه طراحی و چاپ

تولد پک: گروه تولید لوازم جشن تولد و با هدف جریان سازی در تغییر نگرش و تفکر جشن‌ها و تولید تم‌های ایرانی مانند جشن عبادت، جشن روز مادر، جشن روز پدر و ...

گروه آسا: فعالیت‌های ساختمانی خرد

گروه هونام: تولید نرم افزار و سایت در فضای مجازی

گروه پرنیان: ساخت تیزر و انیمیشن

شعار خادمان خانه شهید قدمی

خادمان این خانه شهید با شعار «خانه‌ای کوچک، با اهدافی بزرگ، زیر چتر ولایت فقیه، برای جمهوری اسلامی ایران و ان شالله سربازی حضرت ولی عصر (عج)» کارهایشان را ادامه می‌دهند. علاقمندان برای بازدید از موزه شهید و شرکت در کلاس‌های این خانه شهید می‌توانند به نشانی تهران، اتوبان نواب، خیابان هلال احمر، خیابان شهید قدمی، کوچه شهید صالحی، بن بست شهید خشم فر، پلاک یک مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار