دفاع مقدس و افق پیش رو؛

انتقال تجربه دفاع مقدس بر عهده نخبگان جامعه

معاون اجتماعی ناجا طی یادداشتی با اشاره به جنگ هشت ساله و سلحشوری های مردان و زنان این خاک پاک، آن سال ها را تعیین کننده سرنوشت انقلاب اسلامی معرفی می کند.
کد خبر: ۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹ - 19September 2013

انتقال تجربه دفاع مقدس بر عهده نخبگان جامعه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در یادداشت سردار سعید منتطرالمهدی معاون اجتماعی ناجا می خوانید: خاطره 8 سال مجاهدت و ایستادگی بزرگمردان و زنان سلحشور میهن اسلامی که هر سال در هفته دفاع مقدس گرامی داشته میشود، یادآوری سالهایی عجین با معنویت، پایمردی و ایثار است. سالهایی که از یک سو تعیینکننده سرنوشت یک ملت بزرگ بود و از سوی دیگر بنیانهای عظمت یک نظام برخاسته از اراده مردم انقلابی را پی میریخت. حال که بیش از دو دهه از فرجام آن دفاع دلاورانه میگذرد و تجاوز رژیم بعث عراق به سردمداری یکی از جنایتکارترین رهبران قرن بیستم به خاک و جان این مرز و بوم بر دوست و دشمن پوشیده نیست، میتوان با مبانی نظری شفافتری به بررسی عملکرد نظام جمهوری اسلامی در دو بعد نظامی و دیپلماسی برای غلبه بر نیروهای متجاوز پرداخت.

شناخت و تبیین دقیق از واقعیت دفاع مقدس و همچنین چرایی و چگونگی ادامه و خاتمه پذیرفتن آن پس از 8 سال بیتردید خواهد توانست به عنوان تجربهای گرانبها از نسل انقلاب و دفاع مقدس به نسلهای آینده منتقل شود که این مهم برعهده اصحاب اندیشه، نویسندگان، پژوهشگران و نخبگان جامعه است. اما آنچه در زمینه دفاع مقدس، امروز شفاف و روشن در برابر دیدگان نسل جوان و آیندهساز کشور ما قرار دارد، تلفیق هنرمندانه شجاعت و منطق ایران اسلامی در جبهههای نبرد و سیاست بوده است. فرزندان خمینی(ره) به رهبری و تبعیت از آن عارف حکیم، از یک سو دلیرانه در میدان جنگ به اتفاق ایستادند و از سوی دیگر با منطق مستدل در مجامع جهانی حضور یافتند تا امروز جهان بداند و به قول دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد خاویر پرز دکوئیار استناد کند که رژیم عراق به سرکردگی صدام حسین آغازگر و مسبب اصلی جنگ دو کشور همسایه بوده است. تجاوزی که بیشک با حمایتهای قدرتهای غربی در تمامی شئون از ابعاد مالی و نظامی گرفته تا کمکهای سیاسی و اطلاعاتی شکل گرفت و ادامه یافت.

امروز نیز که ایران اسلامی به زعم تمامی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، ابرقدرت منطقه و از ارکان ثبات و امنیت در مناسبات جهانی شناخته میشود، مرهون حفظ و پاسداشت همان روحیه و آرمان است. روحیهای که از یک سو قدرت بازدارندگی ایران را در برابر هر نوع تهاجم و تجاوز به مرتبهای عالی رسانده و از سوی دیگر منطق گفتگویی نظام جمهوری اسلامی را در دل و جان ملتهای جهان نشانده است. این همنشینی هنرمندانه بیشک حاصل ترسیم همان افقی است که در بیان و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای در امتداد اندیشه خمینی کبیر آمده و بیتردید هم اوست که پس از این نیز هادی و رهبر این مسیر روشن است. سخنان هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان، پیشکسوتان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از همین مقوله و از جنس اقتدار در عین انعطاف با شناخت طرف مقابل است که میتواند رهنمودی برای همه ما چه در سیاست داخلی و چه در عرصه بینالمللی باشد.
 
لذا ضروری است با پرهیز از شعارزدگی، هیجانات زودگذر و بیتوجهی به منافع ملی این جملات طلایی رهبر معظم انقلاب را که ریشه در آیات و روایات و سیره ائمه اطهار و معصومین(ع) دارد را سرلوحه امور قرار داده و سیاستهای داخلی و خارجی خود را با این خطکش و تراز میزان کنیم.انشاءالله
نظر شما
پربیننده ها