مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی:

عملیات «خیبر» سیدالعملیات‌ها بود

حجت‌الاسلام تقی عزیزی با اشاره به اینکه عملیات خیبر را سیدالعملیات‌ها می‌گویند، گفت: این عملیات یکی از سخت‌ترین و مهمترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بوده است که عملیاتی استراتژیک و تاثیرگذار در سطح بین‌المللی عنوان می‌شود.
کد خبر: ۳۳۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹ - 24February 2019

عملیات «خیبر» سید العملیات ها بودبه گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، حجت الاسلام «تقی عزیزی» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات خیبر در بیرجند، اظهار داشت: خوب است که خاطرات عملیات ها را به نسل جوان منتقل کنیم و بهتر است در کنار این برنامه ها، برنامه هایی برای نسل جوان گذاشته شود تا این خاطرات در حضور آنان گفته شود.

وی بیان داشت: من به فرزندان شهدا و ایثارگران که گاهی به ما مراجعه می کنند، می گویم شما نباید دچار افسردگی شوید و باید مطالعه کنید که پدران شما در آن شرایط سخت چه مقاومت هایی داشتند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با اشاره به این که هرچه افراد ایمانشان قوی تر بود مقاومتشان نیز بیشتر می‌شد، تاکید کرد: باید این حماسه ها به فرزندان شهدا و ایثارگران منتقل شود تا بدانند پدرانشان چه کرده اند.

عزیزی یادآور شد: ما در جنگ اقدامات مهندسی بزرگی انجام دادیم که یک نمونه این بود که در ارتفاعات «قلاویزان» سنگری را بنا کرده بودیم که دشمن نمی توانست آن را تخریب کند و با ادوات مختلفی سعی داشتند آن سنگر را بزنند اما نمی توانستند.

«خیبر» سید العملیات ها است

وی با اشاره به اینکه عملیات خیبر را سیدالعملیات ها می گویند، گفت: این عملیات یکی از سخت ترین و مهم ترین عملیات های دوران دفاع مقدس بوده است و اولین عملیات آبی-خاکی ما در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و استراتژیک و تاثیرگذار در سطح بین المللی عنوان می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی یادآور شد: وقتی در شب عملیات رادیو را روشن کردم آقای «هاشمی رفسنجانی» درحال بیان خطبه های نمازجمعه بود که به صورت استراتژیک اشاره می کرد به این زودی قصد عملیات نداریم.

حجت الاسلام عزیزی اضافه کرد: اگرچه این عملیات ناخودآگاه پیش آمد اما قبل از عملیات اتوبوس هایی در منطقه شروع به جابجا شدن کردند و مانور می دادند تا دشمن منحرف شود و نداند عملیات در چه منطقه ای قرار است انجام شود.

وی با بیان اینکه رزمندگان مثل مهره های شطرنج بودند که دست خداوند آنها را جابجا می کرد، تبیین کرد: به لحاظ استراتژیک بودن این عملیات، دشمن از دست ما عصبانی بود زیرا ایران در این عملیات به چاه های «جزیره مجنون» دست پیدا کرده بود و به همین دلیل بیشتر رزمندگان را مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می داد.

شهیدی که برای سرش جایزه تعیین شده بود!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در خصوص شهید «حسین پاکنهاد» معروف به «افلاطون» مطرح کرد: این شهید دیده بان و اهل «نهبندان» بود و در «لشکر 5 نصر» مسئول آموزش دیده بانی بود و در حدی اثرگذار بود که صدام برای سرش جایزه تعیین کرده بود.

حجت الاسلام عزیزی اضافه کرد: او آموزش هایش را در ارتش فرا گرفته بود و لشکر 5 نصر در آن زمان به ارتش 40 هزار تومان جریمه داد تا بتواند او را حفظ کند تا به ارائه آموزش هایش بپردازد.

اهمیت دیده بانی در دوران دفاع مقدس

وی متذکر شد: دیده بانی در جنگ کار مهمی بود؛ اگر دیده بان خوب عمل می کرد همه او را تشویق می کردند و اگر ضعیف عمل می کرد مورد انتقاد رزمندگان قرار می گرفت و از چشم او می دیدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با بیان اینکه در 2 وضعیت رزمندگان شادی زیادی پیدا می کردند، اظهار داشت: یکی زمانی بود که هواپیماهای ما مواضع دشمن را بمباران می کردند و دیگری وقتی بود که دیده بان خوب کار می کرد.

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: اگر دیده بان خوب عمل می کرد خاکریز دشمن جهنم می شد و خاکریز خودی بهشت و رزمندگان به راحتی می توانستند در طول خاکریز رفت و آمد کنند.

وی با بیان اینکه قبل از شروع عملیات نیروهای دیده بانی تحت امرش را جمع کرد و گفت این عملیات بسیار سختی است و شماها بسیجی هستید و اگر نمی خواهید می توانید برگردید، عنوان کرد: در روز اول عملیات شهید پاکنهاد(افلاطون) اولین کسی بود که وارد منطقه عملیات شد و در همان روز هم به شهادت رسید.

خاکریز قرمز 30 متری!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی یادآور شد: در روز ششم عملیات از شب تا صبح صدای گریدر و بولدوزر می آمد و وقتی صبح شد دیدیم خاکریزی به ارتفاع 30 متر عراق احداث کرده است که با توجه به رنگ خاک آن، به خاکریز قرمز معروف شد.

حجت الاسلام عزیزی افزود: پشت آن خاکریز در یک شب عراق 300 تانک را مستقر کرده بود درحالی که پشت نیروهای ما آبهای هور بود.

وی با بیان اینکه تمام عملیات های ما تحقق آیات الهی بود، متذکر شد: در روز اول عملیات شهید «برونسی» که فرمانده تیپ بود در عمق خاک دشمن به شهادت رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی بیان داشت: در کجای دنیا دیده اید که فرماندهی در روز اول عملیات در خط مقدم شرکت کند و به عمق خاک دشمن برود؟

حجت الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: ما امروز میراث‌دار این حماسه ها و شجاعت ها هستیم و این حماسه ها تمام شدنی نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار