دور زدن تحریم با خودباوری زنانه/ فراز و نشیب‌های پیشرفت علمی در کنار مسؤولیت خانواده

زهرا مزروعی محقق ایرانی است که در حین تولید محصول، پس از برخورد به موانع تحریم به همراه همکارانش مواد مورد نیاز را با خودباوری تولید کردند تا نیاز به تأمین مواد از کشور‌های دیگر نباشد.
کد خبر: ۳۳۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ - 26February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، «زن شایسته یکى از 2 عامل پیشرفت خانواده است»، این حدیث منتسب به پیامبر اسلام است، دینی که از طرفی بر اهمیت حضور زن در خانواده و از طرفی بر پیشرفت در علم تأکید دارد.

زن به عنوان ریحانه آفرینش در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و در انقلاب اسلامی ایران جایگاه زنان ارتقا یافته است، در نظام جمهوری اسلامی بر مبنای دین اسلام بر اهمیت حضور زن در خانواده و جامعه تأکید بسیار شده است به طوریکه مقام معظم رهبری مسئله زن و خانواده را برای کشور، جزو مسائل درجه یک می‌دانند.

بر همین اساس، زنان کشورمان نیز خودشان را باور کرده‌اند و علاوه بر حفظ کانون خانواده و انجام مسؤولیت‌های خانوادگی، در پیشرفت کاری و تحصیلی نیز موفق هستند.

از این دست زنان در کشور کم نیستند که موفقیت‌های علمی‌شان در پیشرفت کشور نیز نقش داشته و با وجود موانع پیش رو، توانستند راه‌هایی برای عبور از مشکلات یافته و به قله علمی برسند.

صحت این ادعا، خبری است که مشاور امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد؛ اینکه 400 شرکت دانش‌بنیان کشور از سوی بانوان تأسیس شده و مدیریت می‌شود.

از همین رو همزمان با روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) که منسوب به روز زن و روز مادر است با یکی از همین زنان موفق کشورمان به گفت‌وگو نشستیم.

زهرا مزروعی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان است که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، پروژه دکتری خود را ادامه داده و با حضور در یک شرکت دانش‌بنیان به همراه همکارانش محصولی را تولید کرده که نه تنها سبب پیشرفت کشور در حوزه علم و فناوری بلکه سبب اشتغال‌زایی برای جوانان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان هم شده است.

مزروعی در گفت‌وگویی بر رفع موانع برای دست‌یابی به هدف از طریق خودباوری و نقش خانواده در موفقیت‌ها و پیشرفت‌های علمی‌اش تأکید کرده و می‌گوید: شاید پیش بیاید که برای انجام یک تحقیق برای تولید محصول جدید لازم باشد که تا صبح پای خط تولید باشیم و این مسأله درک و یاری خانواده‌مان را می‌طلبد که همسر و خانواده‌ام این شرایطم را به خوبی درک کرده و کمک کرده‌اند تا بتوانم در کنار مسؤولیت‌های خانواده، در کار علمی نیز مسیر پیشرفت را به خوبی طی کنم.

این محقق زن ایرانی به همراه همکارانش در حین تولید محصول، پس از برخورد با موانع تحریم، مواد مورد نیاز را با خودباوری تولید کردند تا نیاز به تأمین مواد از کشور‌های دیگر نباشد.

به گفته مزروعی، تحریم‌ها در مقاطعی سبب شد تا تأمین مواد و تجهیزات برای تولید محصول با مشکل مواجه شود، ولی این تیم محققان کشورمان در برابر تحریم و نوسانات اقتصادی کشور تسلیم نشدند و با خودباوری برای تولید مواد موردنیازشان در داخل اقدام کردند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با زهرا مزروعی محقق زن ایرانی را در زیر بخوانید:

در ابتدا از محصولی که تولید کرده‌اید صحبت کنید.

ما لایه انعطاف‌پذیر الیافی را تولید کردیم که با مواد نانوساختار پوشش داده شده و خواص عایق صوت را دارد. ما توانستیم عایق‌های صوتی نازک و سبک را از طریق فناوری نانو به تولید برسانیم. این عایق‌ها موانعی در برابر صدا‌های آزاد دهنده هستند.

کاربرد محصولی که تولید کرده‌اید، چیست؟

براساس اطلاعات کارشناسان، درصدی از افرادی که در محیط‌های پرسر و صدا کار می‌کنند به سمت کم شنوایی پیش می‌روند و تماس مداوم با صدا‌های آزاردهنده سبب رفتار‌های ضد اجتماعی، عصبانیت، اضطراب، بی خوابی، بیماری‌های قلبی و مغزی و فشار خون می‌شود، به هنگام خواب نیز صدا‌ها روی بدن اثرگذار هستند و در این بین کودکان که زمان بیشتری را در خواب سپری می‌کنند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این مساله به حدی است که یک تست آماری نشان داد که ۱۰ درصد مردم آمریکا پدیده زنگ زدن درِ گوش را تجربه کرده‌اند که یکی از عوامل این پدیده، صدا‌های بلند اطراف است و در ۹۰ درصد مواقع منجر به ناشنوایی می‌شود.

به دلیل اینکه ساختمان ها، کوچکتر و سبک‌تر می‌شوند؛ وسیله نقلیه زمینی و هوایی افزایش می‌یابد، ماشین آلات صنعتی صنایع بیشتر می‌شود؛ پخش کننده‌های صدا بلندتر می‌شوند، عایق‌های صوتی روز به روز جذاب‌تر شده و به سمتی پیش می‌رود که جایگاه ویژه‌ای را در بین عایق‌ها کسب کنند.

از همین رو درخواست‌ها برای جاذب‌های صوتی جدید با کیفیت در حال افزایش است و جاذب‌های مرسوم برای ایجاد کیفیت بسیار بالای صوت باید ضخامت بسیار بالایی داشته باشند که ما توانستیم عایق‌های صوتی نازک و سبک را از طریق فناوری نانو به تولید برسانیم.

محصولی با چند مزیت نسبت به مدل‌های دیگر

مزیت محصول شما نسبت به عایق‌های صوتی دیگر چیست؟

مزیتی که این عایق صوتی نسبت به عایق‌های دیگر صوتی دارد این است که انعطاف‌پذیر است و ضخامت بسیار کمتری دارد.

ضخامت کار ما پنج تا شش میلی‌متر است، وزن کمتری دارد، مشکلات زیست محیطی ندارد و به دلیل انعطاف پذیر بودن، راحت‌تر می‌توان با آن کار کرد. گواهی فنی ساختمان را هم گرفته‌ایم و این محصول برای جاذب دیوار نیز به کار برده می‌شود.

این محصول علاوه بر نازکی و انعطاف پذیری، عایق صوتی تولید شده آب گریز هم هست که به راحتی می‌تواند رول شده، انتقال یابد و بر روی سطح نصب شود.

این محصول به صورت مکانیکی و با استفاده از چسب روی سطح مورد نظر چسبانده می‌شود.

میزان جذب صوت این محصول در فرکانس‌های ۳ هزار تا ۵ هزار هرتز که بیشتر صدا‌های اطراف ما را پوشش می‌دهد، به ۸۰ درصد رسیده که در مقایسه با جاذب‌های مرسوم حائز اهمیت است.

تولید بومی عایق صوتی انعطاف پذیر در کشور

از این محصول فقط برای امور ساختمانی استفاده می‌شود؟

پوشاندن فضای داخلی یک اتاقک، ساختمان‌های مسکونی، اداری و تفریحی، صنعت حمل و نقل مانند خودرو، بالگرد، قطار، هواپیما، استودیو، سینما و سالن‌های همایش، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات پرسر و صدای آزمایشگاهی از جمله کاربرد‌های این عایق‌ها به شمار می‌رود.

در حال مذاکره هستیم تا برای لوازم خانگی مانند بدنه ماشین لباسشویی هم مورد استفاده قرار گیرد، اما فروش زیاد ما در ساختمان‌ها بوده است.

البته در قطار‌ها هم می‌توان از این عایق استفاده کرد.

محصول تولیدی ما در ایران مشابه ندارد

تاکنون از این مدل عایق در کشور تولید نشده است؟

از مدل کار ما با این مزیت‌ها در کشور تولید نشده است، مدل‌های دیگر عایق حرارتی و صوتی وجود دارد، اما مدل کار ما مشابه ندارد.

موانع با تلاش قابل عبور است

با توجه به موانعی که وجود دارد، چطور توانستید در این کار موفق شوید؟

این کار پروژه تحصیل من در مقطع دکتری بود که بعد از فارغ‌التحصیلی پروژه را ادامه دادم و پس از آن وارد بخش نانومقیاس در ستاد توسعه فناوری نانو شدم و سپس وارد بخش نانومچ شدم که آنجا از نمونه‌های موفق برای صنعتی شدن حمایت می‌کردند و طرح ما نیز هم مورد حمایت مالی قرار گرفت و هم از کمک‌های غیرمالی و کلاس‌های مشاوره و آموزشی استفاده کردیم.

در این کلاس‌ها به ما آموزش دادند که برای سرمایه‌گذاری به چقدر سرمایه نیاز داریم و آیا کار به صورت مشارکتی به صلاح ما هست یا نه.

از این طریق ما با شرکتی آشنا شدیم که در حال حاضر با این شرکت همکاری داریم.

کار تحقیقی ایست ندارد

برای آینده چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

کار باید به طور مرتب توسعه یابد و از همین رو ما هم برای تحقیق و توسعه آن تلاش کرده‌ایم و موانع را شناخته‌ایم، در بحث اجرا کار می‌کنیم و انواع دیگر مشابه محصول تولیدی مان را بررسی کرده‌ایم چرا که کار را باید هر روز کامل‌تر کنیم و وارد بخش‌های دیگر شویم.

باید کار را از نظر اجرایی و کیفیتی توسعه دهیم و با توجه به اینکه رقبا هم کارشان را توسعه می‌دهند باید به صورت مداوم تحقیق و توسعه داشته باشیم، در کار تحقیقی نمی‌توان ایستاد و باید به صورت مداوم در حال تحقیق و توسعه باشیم.

با خودباوری تحریم‌ها را دور زدیم

برای تحقق اهدافتان موانعی هم داشتید؟

مانعی که داشتیم این بود که چند ماه پیش با اوضاعی که برای ارز کشور پیش آمد در مواد اولیه که اتفاقاً از داخل هم تهیه می‌شد به مشکل خوردیم.

چطور از این مانع گذشتید؟

ما خودمان شبیه آن را برای کارمان جایگزین کردیم، چند ماه وقت گذاشتیم، اما مواد را خودمان تهیه کردیم و از نظر قیمت به نفع ما شد و حالا می‌توانیم روی ورژن بعدی هم کار کنیم تا با کیفیت بهتر تولید کنیم. تا جایی که بتوانیم ادامه می‌دهیم و موانع را برطرف می‌کنیم.

مسؤولیت بیشتری را پذیرفتم تا به پیشرفت برسم

با توجه به اینکه شما متاهل هستید به چه صورت وظایف خانه و مسؤولیت کار و تحقیق را هماهنگ می‌کنید که در هر دو موفق باشید؟

به هر حال کارِ خانه و تحقیق و توسعه تحت تأثیر هم قرار دارند، اما کسی که این مسیر را انتخاب می‌کند باید مسؤولیت بیشتری را هم قبول کند، شاید استراحت کمتری داشته باشد، باید تلاش بیشتری کنیم.

خانواده‌ام کار شبانه‌ام را درک می‌کنند

خانواده‌تان چه نقشی در موفقیت شما داشته‌اند؟

همکاری خانواده بسیار مهم است، اگر همکاری خانواده نباشد کار‌ها سخت‌تر می‌شود، همسر من شرایط پیشرفت را درک می‌کند، در کار ما تحقیق بسیاری لازم است، گاهی اوقات ممکن است شب‌کاری داشته باشیم و برای تحقیقات شب‌ها هم کار کنیم چرا که باید تا صبح پای خط تولید باشیم، باید این مسائل از سوی خانواده درک شود و همسر و خانواده من این مسائل را درک کرده و بسیار به من کمک کرده‌اند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار