تعامل با ایران امتیاز بزرگ برای اوباما / احتمال تاثیرپذیری امریکا از گروه های تندرو

آنچه بیشتر تحلیل گران امریکایی بر آن تاکید دارند این موضوع می باشد که تعامل مستقیم با ایران می تواند با امتیازات و دستاوردهای گسترده ای برای اوباما در رابطه با مسائل دوجانبه و همچنین منطقه ای همراه شود که برای دسترسی به این دستاوردها، اجتناب از تاثیرپذیری از گروه ها و کشورهای تندرو برای رئیس جمهور امریکا ضروری است.
کد خبر: ۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵ - 20September 2013

تعامل با ایران امتیاز بزرگ برای اوباما / احتمال تاثیرپذیری امریکا از گروه های تندرو

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور جدید کشورمان گمانه زنی های مختلفی در مورد تغییر تاکتیک های مذاکراتی ایران با گروه 1+5 شنیده می شود ولی آنچه در روزهای اخیر مورد توجه بیشتر محافل سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است به تعامل مستقیم و امکان گفتگوی مقامات ایران و امریکا در حاشیه اجلاس سازمان ملل بر می گردد.

در این راستا آنچه بیش از هر چیز می تواند مورد توجه قرار گیرد به تغییرات تدریجی در موضع گیری های امریکا در رابطه با تعامل با ایران بر می گردد؛ به گونه ای مقامات مختلف امریکایی از افزایش احتمال تعامل مستقیم با ایران سخن گفته اند، هر چند باید نسبت به اهداف امریکا از تعامل با ایران هوشیار بود. این در حالی است که حتی در هفته گذشته سخنگوی کاخ سفید تعامل مستقیم با مقامات ایرانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل را تکذیب کرده بود.

در این رابطه می توان ادعا نمود همانطور که "وال استریت ژورنال" طی گزارشی تحلیل نموده است، کاخ سفید در روزهای اخیر خود را آماده تعامل مستقیم با ایران و حتی دیدار باراک اوباما با رئیس جمهور کشورمان نموده است. در واقع در حالی که تا هفته گذشته کاخ سفید از تداوم سیاست هایش در مقابل ایران سخن می گفت، طی روزهای اخیر "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید طی سخنانی از احتمال دیدار اوباما و روحانی و تمایل دولت امریکا برای این امر سخن گفته است؛ هر چند شروطی برای آن تعیین نموده که البته این موضوع در نوع موضع گیری سیاست خارجی کشورها امری طبیعی است و تاحدودی ژستی دیپلماتیک محسوب می شود.

در واقع آنچه به طور کلی می توان بیان داشت این موضوع است که به دلایل مختلفی دولت باراک اوباما متمایل به برقراری تعامل مستقیم با ایران است و این امر مورد استقبال ایران نیز قرار گرفته است. در رابطه با دلایل و زمینه های تمایل امریکا می توان به مشکلات این کشور در خاورمیانه و دستاوردهای منطقه ای همکاری با ایران برای امریکا اشاره داشت؛ هر چند این موضوع را نیز باید در نظر داشت که یکی از وعده های انتخاباتی اوباما نیز تعامل با ایران بود که به نظر می رسد در این برهه زمانی در پی بهره برداری از فرصت به وجود آمده در این راستا است.

در رابطه با منطقه نیز می توان بیان داشت که امریکا در شرایطی گرفتار موضوع سوریه شده است که هنوز با مشکلات گسترده ای در عراق و افغانستان مواجه است و با توجه به نفوذ ایران در این سه کشور، تعامل و همکاری با ایران می تواند دستاوردهای گسترده ای برای پیشبرد سیاست های امریکا برای دولت اوباما داشته باشد. این موضوعات را می توان انگیزه اصلی امریکا برای همکاری با ایران در زمان کنونی تفسیر نمود هر چند حل اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران نیز یکی از دلایل شکل دهی به تمایل امریکا برای تعامل با ایران محسوب می شود.

با وجود همه این زمینه ها برای گسترش تعامل و همچنین تمایل دو طرف برای حل برخی مشکلات موجود، که به نظر می رسد ایران نیز با حفظ تمامی حقوق و آرمان های خود متمایل برخی گفتگوها می باشد، باید توجه داشت برخی بازیگران داخلی در امریکا و همچنین برخی عوامل و کشورهای منطقه ای منافع خود را در تقابل هر چه بیشتر ایران و امریکا تعریف کرده اند و این احتمال وجود دارد که موانعی را برای اوباما در راستای تعامل و همکاری با ایران ایجاد نمایند. از جمله این بازیگران و عوامل می توان به گروه های جنگ طلب و همچنین لابی صهیونیسم در امریکا و کشورهایی نظیر عربستان و بازیگری مانند رژیم صهیونیستی اشاره داشت. لذا می توان ادعا نمود هر چند فضای مناسبی برای تعامل ایران و امریکا ایجاد شده است ولی باید توجه داشت حتی در صورت وجود نیت واقعی در دولت امریکا برای برقراری تعامل و بهبود همکاری، این احتمال نیز وجود دارد که این دسته از بازیگران موانعی را در این روند ایجاد نمایند و برای دولت اوباما اجتناب از تاثیرپذیری از فشار این گروه ها ضروری به شمار می رود.

در پایان آنچه باید نسبت به آن هشدار داد به تاریخچه سیاست های امریکا در قبال کشورمان بر می گردد؛ بدین نحو که با وجود اظهارنظرات برای تعامل مستقیم با ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل، این امکان نیز وجود دارد که امریکا اهداف پنهان دیگری را نیز در سر داشته باشد و یا حتی در صورت توافقاتی میان دو طرف باید نسبت به پایبندی امریکا به این توافقات نیز به دیده تردید نگریست.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار