جزئیاتی از پروژه مهم شهید طهرانی‌مقدم؛

موشک ۴ مرحله‌ای «قائم» برای ورود به مدار ۱۰۰۰ کیلومتری

برای اینکه اهل فن بدانند آخرین پروژه شهید طهرانی‌مقدم چه ارزش، سختی و تکنولوژی بالایی دارد، در مرحله اول آن، از یک موتور با قطری در حدود ۳.۵ متر و طول ۲۰ متر استفاده می‌شد.
کد خبر: ۳۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ - 14November 2014

موشک ۴ مرحله‌ای «قائم» برای ورود به مدار ۱۰۰۰ کیلومتری

به گزارش دفاع پرس، روز یکشنبه ۲۱ آبان ۹۰ سردار شهید حسن طهرانی مقدم رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حین انجام یکی از مهمترین پروژههای هوافضا، در پی وقوع انفجاری مهیب به همراه تعدادی از نیروهای صنعت موشکی سپاه به شهادت رسید.

شواهد و قرائن نشان میداد که این پروژه یکی از مهمترین و موثرترین پروژههایی بود که توسط این شهید بزرگوار پیگیری میشد.

به گفته سردار محمد طهرانی مقدم (برادر شهید)، حاج حسن ۲ روز قبل از شهادت -در روز جمعه- خدمت مادر بزرگوار خود رسیده و به ایشان می گوید که ما «کار بزرگی» در پیش داریم و ۳مرتبه از مادر می خواهد برای موفقیت در این پروژه دعا کند.

چند روز قبل و در آستانه سومین سال شهادت طهرانی مقدم، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در یک نشست خبری از «به ثمرنشستن» آخرین پروژه شهید طهرانی مقدم سخن گفت اما جزئیاتی از آن اعلام نکرد.

در همین راستا فتح الله اُمّی معاون معاونت علمی رییس جمهور و استاد رشته هوافضا که از دوستان و همکاران نزدیک شهید طهرانی مقدم بود، به جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخت.

اُمّی که در برنامه تلویزیونی ثریا سخن میگفت، با بیان اینکه ما بواسطه کارمان جلسات متعددی با شهید طهرانی مقدم داشتیم، به ورود این شهید بزرگوار در حوزه فضایی و ساخت موشکهای حامل ماهواره (ماهوارهبر) اشاره کرد و گفت: وقتی توانستیم با استفاده از موشک سوخت مایع ماهواره «امید» را در مدار لئو -فاصله مدار لئو ۲۴۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است- قرار دهیم، از همانجا شهید طهرانی مقدم هدفگذاری بعدی خود را اعلام کرد. او هیچگاه نمی گفت که ما موفق شدیم و کار تمام است، میگفت حالا باید بریم به سمت مدار بالاتر تا بتوانیم ماهواره را در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری قرار دهیم.

وی اظهار داشت: شهید مقدم میگفت باید راهی را انتخاب کنیم که ماهوارهبر، سادهتر ولی با توان بیشتری باشد. برای همین بود که سوخت جامد را انتخاب کرد.

این استاد رشته هوافضا ادامه داد: سوخت جامد در مقایسه با سوخت مایع سادهتر است اما خطرات و ریسک بسیار بالایی دارد به طوری که در دنیا تنها فرانسه از فضاپیماهای با سوخت جامد استفاده میکند که آن هم تکنولوژی پیچیدهای دارد که لو نمیدهد.

اُمّی افزود: با این حال، شهید مقدم گفت من این خطر را قبول میکنم و شروع به ساخت پروژه جدید کرد تا ماهواره بر با سوخت جامد بتواند ماهواره را در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه «موشک قائم» بود که یک موشک «۴ مرحلهای» تماما با سوخت جامد است. در سه مرحله تستها موفق بود و در مرحله آخر این اتفاق افتاد.

استاد رشته هوافضا با بیان اینکه بسیاری از مشخصات این پروژه محرمانه بوده و قابل بیان نیست، گفت: فقط برای اینکه اهل فن بدانند این پروژه چه ارزش، سختی و تکنولوژی بالایی دارد، در مرحله اول ما از یک موتور استفاده میکردیم که قطری در حدود ۳.۵ متر و طول ۲۰ متر داشت و کارشناسان این حوزه میدانند کار بر روی این موتور با سوخت جامد چقدر سخت است.

امی تصریح کرد: سردار مقدم برای اولین بار توانست «کنترل بردار رانش» (TVC (Thrust Vector control را در ایران تست کند.

 این سیستم در حین ماموریت موشک خصوصا در فضای خارج از جو برای هدایت و تغییر مسیر موشک به کار گرفته میشود که مدلهای سادهتر آن در موشکهای دیگر ایرانی نظیر شهاب (با سوخت مایع) استفاده شد و نمونه اول این سامانه نیز در موتور مرحله دوم ماهواره بر سفیر (با سوخت مایع) استفاده عملیاتی شده بود.


منبع:فارس

نظر شما
پربیننده ها