اولین فرمانده دفاع مقدس را بهتر بشناسیم

خلاقیت و پشتکار «مجید بقایی» در جبهه باعث توجه بیشتر فرماندهان عالی‌رتبه به این فرمانده جوان، اما جسور شد تا به این وسیله در معادلات نظامی منطقه جنوب، از توان فکری و عملی وی بهره بیشتری ببرند.
کد خبر: ۳۳۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ - 29March 2019

دپوی عید/ اولین فرمانده دفاع مقدس را بشناسیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در دوران دفاع مقدس شهر شوش به واسطه فاصله کمی که با خط مقدم جبهه داشت پایگاهی برای حضور نیروهای رزمنده محسوب می شد. رزمنده ها به این شهر وارد می شدند تا در زمان کمی به خطوط اصلی نبرد با دشمن بروند. برای بسیاری از رزمنده ها که در ماه های ابتدایی جنگ خود را به خوزستان می رساندند اولین اعزامشان به خط مقدم جبهه از شهر شوش انجام می گرفت. در این میان حضور جوان کم سن و سالی به عنوان فرمانده جبهه شوش توانست به وضعیت منطقه و انسجام نیروها نظم بخشد. فرمانده شهید «مجید بقایی» به فعالیت رزمنده ها در این جبهه انسجام بخشید.

اولین فرمانده منصوب جنگ

دریادار علی شمخانی در این خصوص می گوید: «اوایل جنگ مجید بقایی فرمانده سپاه شوش بود. آن زمان دشمن در خوزستان در سه منطقه حضور ویژه داشت: یکی شمال خوزستان که همان سمت «جسر نادری» و «شوش» بود، دیگری جبهه میانی که هویزه، سوسنگرد، بستان و حمیدیه را شامل می شد و یکی هم جبهه جنوبی بود که آبادان و خرمشهر را شامل می شد. چنانچه دشمن می توانست جبهه شمالی خوزستان را که همان شوش بود ببندد، می توانست در جبهه میانی و جنوبی هم تاثیر مستقیمی بگذارد. به این دلیل شوش منطقه مهمی محسوب می شد و لازم بود کسی آن جا برود که بتواند آن جبهه را به درستی اداره کند.

مجید بقایی اولین فرمانده منصوب زمان جنگ است که در همان منطقه شوش به شهادت رسید. بعد از سپاه شوش با توجه به اینکه کلیت و ظرفیت سپاه شوش رو به رشد بود و ما می بایست ظرفیت های مدیریتی گسترده تری از مدیریت شهری ایجاد می کردیم، مشغول تشکیل گردان، تیپ، قرارگاه و لشکر شدیم. شهید بقایی به خاطر تجربه و آگاهی به مناطق ابتدا به عنوان فرمانده قرارگاه فجر منصوب شد و تا قبل از شهادت فرمانده قرارگاه کربلا شد.»

خلاقیت و پشتکار مجید بقایی در این جبهه باعث توجه بیشتر فرماندهان عالی رتبه به این فرمانده جوان اما جسور شد تا به این وسیله در معادلات نظامی منطقه جنوب، از توان فکری و عملی وی بهره بیشتری ببرند.

سردار «محمدعلی جعفری» در ارتباط با فعالیت های شهید بقایی در جبهه شوش تعریف می کند: «علاقه مندی و حساسیت شهید بقایی در ماه های اول جنگ نسبت به ضربه زدن به عراقی ها خیلی زیاد بود و به شدت دنبال این بود که از عراقی ها انتقام بگیرد. لحظه ای هم آرام و قرار نداشت. خوب یادم می آید که بعد از عملیات امام مهدی (عج) در 26 اسفند 59 در سوسنگرد، با عده ای از فرماندهان در پایگاه منتظران شهادت جمع شده بودیم. مجید برای شنیدن نحوه عملیات ما از همه مشتاق تر بود. او دنبال انجام عملیاتی در جبهه شوش بود. به همین خاطر با دقت به توضیحات ما در مورد نحوه عملیات گوش می داد. همین هم شد، همزمان با عملیات امام علی (ع) که در تپه های الله اکبر در سوسنگرد انجام شد او و نیروهایش در جبهه شوش عملیات موفقی انجام دادند.

بعدها سپاه در عملیات فتح المبین فرماندهی قرارگاه فجر را به او سپرد، عملکرد مثبت و قوی مجید باعث می شد در هر عملیات احساس نیاز به وجودش بیشتر از عملیات قبل شود.»

شهید بقایی از لحظه اولی که وارد منطقه شد معتقد بود تحرکاتی از سمت ما انجام گیرد تا دشمن فکر نکند با نیروهای ساده ای رو به رو است و هر عملیاتی که بخواهد می تواند انجام دهد. او توانست یک سازماندهی منسجم در آن جبهه به وجود بیاورد و با جمع آوری اطلاعات از قلب دشمن درجه ضربه پذیری آن ها را در ذهن فرماندهان بالا ببرد. در قدم بعدی او به نیازسنجی پرداخت و واکنش های دشمن را در برابر حملات سنجید و به این نتیجه رسید که دشمن می تواند با چند بالگرد تمام مواضع نیروهای خودی را منهدم کند. زیرا نیروهای خودی در مناطق محدودی در آن سوی کرخه حضور داشتند و دشمن می توانست آن ها را به راحتی هدف قرار دهد.

روحیه فرماندهان ایرانی از عملیاتی به فرماندهی مجید بقایی

مهمترین عملیات محدود جبهه شوش در منطقه زعن و شلبیه عملیاتی بود که در 25 فروردین 1360 به فرماندهی مجید بقایی به اجرا درآمد. نیروهای خودی که در آن سوی کرخه، سرپل محدودی را در دست داشتند از چند جبهه به دشمن حمله بردند. عملیات امام مهدی (عج) پنج روز ادامه یافت و با این که ارتش عراق موفق شد بسیاری از مواضع از دست رفته را پس بگیرد اما این عملیات اعتماد به نفس فرماندهان و نیروها را در جبهه مقابل شهر شوش بالا برد.

همزمان با اقدامات مجید بقایی در جبهه شوش فرماندهان ارشد جبهه جنوب هم در تدارک اقدامات به مراتب گسترده تری برای آزادسازی مناطق تحت اشغال ارتش عراق بودند که برای این منظور طرح ریزی و راه اندازی قرارگاه های رزمی متعدد در بخش های مختلف جبهه جنوب ضروری به نظر می رسید.

یکی از ویژگی های شهید بقایی در جبهه شوش شناسایی استعدادهای رزمی محلی بود که از توان این نیروها برای شناسایی مناطق تحت اشغال دشمن و طرح ریزی برای عملیات مختلف بهره می برد. بسیاری از فرماندهان به‌نام دفاع مقدس در جبهه شوش به این طریق شناسایی و به فرماندهان عالی رتبه جبهه جنوب معرفی شدند.

با تلاش و همت شهید مجید بقایی، شهید حسن درویشی و سردار مرتضی صفاری، جبهه شوش سازماندهی شد. طوری که در فرماندهی کل سپاه و فرماندهی عملیات جنوب ستاد عملیات شوش همانند ستاد عملیات آبادان، دزفول و سوسنگرد دارای جایگاه و نماینده شد و بعد از آن می بایست شهید بقایی برای ارائه توضیحات و گزارشات در جلسات هفتگی حضور می یافت. با تصمیم ستاد عملیات جنوب، انجام فعالیت شناسایی دشمن در کلیه محورهای منطقه برای عملیات فتح المبین شروع شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها