سردار عراقی‌زاده عنوان کرد؛

الگوسازی نیروهای مسلح در حوزه بهداشت و درمان

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: نیرو‌های مسلح از سیستم کلی کشور جدا نیستند و نمی‌توانند ساز جدایی از سیستم بیمه‌ای کشوری بزنند؛ اما در چهارچوب اختیارات خود می‌توانند حساب‌شده‌تر عمل کرده و در حوزه بهداشت و درمان الگوسازی کنند.
کد خبر: ۳۳۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ - 06March 2019

الگوسازی نیروهای مسلح در حوزه بهداشت و درمانبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسن عراقی‌زاده» رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح امروز در جمع مسئولان انجمن‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوری و نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز در دنیا حدود ۱۹۷ کشور وجود دارد، اظهار داشت: در بررسی‌ها و رده‌بندی‌های که در حوزه بهداشت و درمان انجام می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در میانه این رده‌بندی‌ها قرار می‌گیرد و امیدواریم در سال‌های آینده وضعیت بهداشت و درمان کشور به شرایط مطلوب‌تری برسد.

وی ادامه داد: در بحث بهداشت و درمان زمانی که سازمان بهداشت جهانی براساس شاخص‌های مختلف بهداشت و درمان کشور‌های مختلف را درجه‌بندی می‌کند، نتیجه قابل توجهی که به دست آمده این است که بالاترین رده و بهترین شرایط بهداشتی و درمانی را پولدار‌ترین کشور‌ها به دست نیاورده‌اند و جالب است بدانید بالاترین رتبه‌ها را کشور‌هایی به دست آورده‌اند که به لحاظ درآمد سرانه در میانه لیست رده‌بندی جهانی قرار دارند.

سردار عراقی‌زاده گفت: آمریکا به عنوان ثروتمند‌ترین کشور دنیا از نظر وضعیت بهداشت و درمان در رده‌بندی جهانی، جایگاه بیستم را دارد؛ یعنی حدود ۲۰ کشور از لحاظ بهداشتی شرایطی به مراتب بهتر از آمریکا دارند در حالی که درآمد سرانه کمتر دارند؛ مانند کشور‌های اسکاندیناوی و بلژیک. زمانی که دلایل جایگاه نامناسب آمریکا در رده‌بندی جهانی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که دلیل قرار گرفتن آمریکا در این جایگاه، نظام سلامت بی در و پیکری است که در ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

رئیس سازمان اداره بهداشت، درمان و آموزش ستاد کل نیرو‌های مسلح نظام سلامت بی در و پیکر آمریکا را پاشنه آشیل دولت آمریکا در دوره‌های مختلف دانست و گفت: اوباما تلاش کرد تا قدری این آشفتگی را سامان دهد، اما نتوانست. در حوزه بهداشت و درمان در کشور ما نیز متأسفانه از قبل از انقلاب اسلامی یک الگوی ناقص از نظام بهداشت و درمان آمریکا پیاده شده است.

وی افزود: در مقابل این نظام، گروهی از کشور‌ها قرار دارند که بسیار منظم عمل کرده‌اند و در بخش نظام سلامت خود چهارچوب‌های خاصی قرار داده‌اند که در این چهارچوب بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع وجود دارد و با یک سیستم کاملا هدایت شده توانسته‌اند با سرانه‌ای نصف آمریکایی‌ها رتبه یک بهداشت و درمان را در جهان به خود اختصاص دهند.

سردار عراقی‌زاده نوع و مصرف درست دارو را در ارتقا سطح سلامت جامعه بسیار مهم دانست و گفت: البته وظیفه برنامه‌ریزی در حوزه بهداشت و درمان بر عهده وزارت بهداشت است و آن‌ها باید برای کشور برنامه ریزی کنند؛ اما در خانواده نیرو‌های مسلح قالب و چهارچوب قانونی مشخصی، استاندارد شده و بر اساس بهره‌وری بالا وجود دارد و ما از هر برنامه‌ای که ما را در این جهت یاری کند، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته نیرو‌های مسلح از سیستم کلی کشور جدا نیستند و نمی‌توانند ساز جدایی از سیستم بیمه‌ای کشوری را بزنند، اما در چهارچوب اختیارات خود می‌توانیم حساب‌شده‌تر عمل کرده و الگوسازی کنیم. در نیرو‌های مسلح نظم یک شاخص مهم و نقطه قوتی است که امیدواریم در سایه فعالیت‌های علمی و عزم و نظمی که وجود دارد، بتوانیم یک الگوی مناسب در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار