سفیر ایران در عراق:

آمریکایی‌ها به هیچ عهدی پایبند نیستند/ هیچ خدشه‌ای به روابط ایران و عراق وارد نمی‌شود/ عراقی‌ها التزام به تحریم علیه ایران را نمی‌پذیرند

مسجدی گفت: دولت عراق اعلام کرده که نمی‌تواند التزام به تحریم‌ها را بپذیرد این برای ما حائز اهمیت است، اما در رابطه با روش‌های اجرا و همکاری‌ها بین 2 کشور توافقات خوبی صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۳۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ - 10March 2019

آمریکایی‌ها به هیچ عهدی پایبند نیستند/ هیچ خدشه‌ای به روابط ایران و عراق وارد نمی‌شود/ عراقی‌ها التزام به تحریم علیه ایران را نمی‌پذیرندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگوی تفصیلی با العالم، درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق و توافقات صورت گرفته بین 2 کشور توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفت‌وگو آمده است.

در مورد سفر آقای روحانی به عراق توضیحاتی بفرمایید.

سفر روحانی رییس جمهوری محترم کشورمان به عراق که بنا به دعوت دولت محترم این کشور انجام می‌شود، با توجه به این که اولین سفر ایشان به عراق در دوران ریاست جمهوری است و با توجه به اهمیت روابط تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مردمی بین 2 کشور از اهمیت زیادی در روابط 2 جانبه و هم روابط منطقه‌ای و بین المللی برخوردار است. امیدوارم این سفر باعث خیر و برکت برای هر دوکشور باشد.

همراه دکتر روحانی هم یک هیات بزرگ سیاسی، تعدادی از وزرا و مسئولین و مقامات کشور و هم یک هیات اقتصادی حضور خواهند داشت، لذا این سفر با 2 هدف همکاری‌های سیاسی و اقتصادی برنامه ریزی شده که ان شاالله انجام خواهد شد.

چه سرفصل‌های سیاسی و اقتصادی در مذاکرات مسئولان ایرانی و عراقی در سفر روحانی به بغداد مورد تاکید قرار خواهد گرفت؟

موضوعات زیادی بین 2 کشور است که در راستای ادامه همکاری‌های گذشته و همکاری‌هایی که امروز درحال انجام است، می‌تواند قابل بحث و توافق باشد، اما به سرفصل‌های مهمی که اگر بخواهم اشاره کنم اول همکاری‌های سیاسی، سپس همکاری‌های اقتصادی و بعد همکاری در زمینه‌های امنیتی و مرزی است، اما در هر بخش از جمله دربخش اقتصادی موضوع خط آهن خرمشهر به بصره مورد نظر است، ایجاد شهرک‌های صنعتی بین 2 کشور، همکاری‌های انرژی، مساله برق و گاز و همکاری‌های بانکی از جمله بانک مرکزی 2 کشور و سایر بانک‌ها از جمله مواردی است که مورد اهتمام 2 طرف است.

قبل از حضور رییس جمهور، هیاتی با مسئولیت «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به عراق سفر کردند و با همتایان عراقی مذاکراتی را صورت دادند تا تفاهم نامه‌ها و توافقاتی که باید انجام بگیرد را برای سفر رییس جمهور محترم آماده کنند؛ بنابراین در بخش‌های سیاسی و هم اقتصادی موضوعات خیلی خوبی برای همکاری وجود دارد از جمله دربحث روادید و تسهیل آن بین 2 کشور، همچنین موضوع قرارداد 1975 الجزایر و مساله شط العرب و هم موضوع لایروبی رودخانه اروند رود مواردی هستند که در دستور کار قرار دارد.

چه موضوعاتی در سفر روحانی به عراق برای همکاری 2 طرف مد نظر خواهد بود؟

موضوعات مختلف زیادی هست که باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد، اما این که کدام را بتوانند جمع بندی کرده و به نتیجه برسانند و آماده سازی و توافق کنند، باید منتظر ماند که این کار انجام بگیرد که قبل از سفر رییس جمهور مشخص خواهد شد. الان موضوعات برای همکاری زیاد است، اما این که کدامش برای سفر رئیس جمهور نهایی و آماده سازی می‌شود، باید منتظر نتایج مذاکرات ماند.

روابط اقتصادی 2 کشور در چه زمینه‌هایی است و این که آیا مذاکراتی برای گسترش این روابط صورت خواهد گرفت؟

همان طور که اشاره کردید مناسبات تجاری و اقتصادی ما با عراق، یکی مربوط به مبادلات بازرگانی و تجاری است که نزدیک 10 میلیارد دلار در سال است، فروش برق و گاز ایران است که کمک خوبی در زمینه تامین انرژی و برق به عراق است و چیزی حدود سالانه 2 میلیارد دلار برآورد می‌شود، در زمینه خدمات فنی و مهندسی و حضور شرکت‌های ایران است که در بحث قرارداد‌های پیمانکاری و بازسازی است که آن هم همکاری‌های خیلی خوب و مهمی هم برای عراق و هم جمهوری اسلامی ایران است، موضوع زوار است که سالانه بیش از هفت میلیون زوار ایرانی و عراقی به زیارت امکان مقدس در 2 کشور می‌روند. قطعا ظرفیت‌های دوکشور برای گسترش این روابط بیش از این است، علاقه 2 کشور، هم ایران و هم عراق برای توسعه روابط بسیار زیاد است. طبیعتا این 20 میلیاردی که اشاره کردید و در سفر دکتر جهانگیری معاون رییس جمهور هم مطرح شد، می‌تواند بین روسای 2 کشور مورد بحث و توافق قرار گیرد.

در بحث صادرات برق چه توافقاتی صورت گرفته است؟

وزیر نیروی جمهوری اسلامی، اردکانیان سفری به بغداد داشتند و بعد از آن جناب آقای خطیب، وزیر نیروی عراق به ایران سفر کردند که منجر به توافقات خوبی در جهت تقویت همکاری‌ها در زمینه برق شد به طور مثال ما بین هزار تا یک هزار و 200 مگاوات برق مستقیما به عراق برق صادر می‌کنیم، به دلیل نیاز عراق در فصل تابستان، طبق توافق بین 2 کشور قرار بر این شد که اولا در تابستان به دلیل شدت نیازمندی به برق کاهش پیدا نکند دوما هم اینکه تا سقف یک هزار و 500 مگاوات برق در روز افزایش پیدا کند که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را به طرف مقابل اعلام کرد. یا در اصل امضای توافق فروش و خرید برق که، چون این توافق نامه سالیانه انجام می‌گیرد، باید تمدید می‌شد یکی از توافقاتی که صورت گرفت و امضا شد برای ادامه کار همین توافق فروش برق بود.

در بحث ساخت نیروگاه‌ها، ساخت سیستم‌های برق در داخل عراق که به آن نیاز جدی دارند، همچنین در حال حاضر نمایشگاهی در محل نمایشگاه دایمی عراق در بغداد در رابطه با تجهیزات برقی دایر است؛ مثل ترانس و کابل و انواع و اقسام نیازمندی‌هایی که صنعت برق عراق نیاز دارد؛ لذا همکاری بین 2 کشور در زمینه برق یک موضوع بسیار جدی است تا اقدامات جدی‌تر مثلا توسعه شبکه برق عراق، موضوع ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگا‌هایی با مصرف سوخت انرژی گاز یا به اشکال دیگر؛ بنابراین فکر می‌کنم پرونده همکاری‌های انرژی و برق می‌تواند موضوع بسیار مهمی برای 2 کشور باشد. علاقه جمهوری اسلامی بر این است که هر چه می‌تواند به عراق کمک و همکاری کند.

روند ساخت نیروگاه در عراق توسط ایران چگونه است؟

شرکت مپنا در شمال بصره منطقه رمیله در حال ساخت یک نیروگاه است که ان شا الله اگر تمام شود بسیار کمک بزرگی به تولید برق عراق می‌شود ظرفیت آن تا سه هزار مگاوات برق خواهد بود تا جایی که من اطلاع دارم 450 مگاوات در حال بهره برداری است و یکی از نکات مثبت این نیروگاه این است که شرکت و مهندسین ایرانی با همکاری خود برادران عراقی مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند کمک خوبی است هم به جذب جوانان عراقی، مهندسین و تکنسین‌های عراقی؛ هم برای شرکت مپنا (طرف ایرانی) قرارداد خوبی است. در سقف 2 میلیارد دلار این پروژه در حال اجراست؛ بنابراین خود این اقدام یک اقدام موثر و همکاری خیلی ارزشمندی برای 2 کشور است که بخصوص در آینده موضوع برق و توسعه آن به عراق کمک می‌کند، بحث احداث نیروگاه‌های مختلف در مناطق مختلف در دستور کار همکاری‌های 2 کشور نیز قرار دارد و بستگی به نیاز طرف عراقی و همچنین آمادگی جمهوری اسلامی برای این کار است که باید دوستان ما در وزارت نیرو و وزارت نیروی عراق به تفاهم برسند.

در تابستان پیش رو آیا عراق مشکل برق نخواهد داشت؟

من فکر می‌کنم ایجوری بشود. فکر می‌کنم انشاءالله تابستان امسال مشکلاتی را که عزیزان و مردم شریف عراق داشتند با تلاشی که صورت می‌گیرد، ما از جانب جمهوری اسلامی قول همه گونه همکاری را در حد توانمان و در حد امکاناتمان دادیم. این معنایش این نیست که همه مشکلات عراق به دست ما حل خواهد شد یا مشکل برق دیگر وجود نخواهد داشت. نه، کسی نمی‌تواند چنین ادعایی بکند، اما من می‌توانم این قول را بدهم که از ناحیه ایران کمال همکاری و مساعدت واقعا انجام بگیرد که مشکل برق در تابستان امسال انشاءالله کمتر باشد.

واکنش عراق نسبت به تحریم‌ها علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای ما مهم این است که دولت عراق اعلام کرده و پذیرفته که به هیچ وجه این فشار‌ها را نمی‌پذیرد واز نظر کلی و سیاسی التزام به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد را نمی‌پذیرد و این را هم اعلام کرده است. منطق هم همین را حکم می‌کند که عراق به دلیل نیازمندی‌هایی که خودش دارد باید این نیازمندی‌ها تامین بشود و یکی از راه‌های تامین آن‌ها بخصوص در موضوع انرژی، برق و مشکلات دیگری که در بخش اقتصاد وجود دارد، یکی از بهترین و راحت‌ترین راه‌ها جمهوری اسلامی ایران است.

اگر آمریکائی‌ها مشکلی با ایران داشته باشند یا بحث تحریم را پیش بکشند، گناه این تحریم‌ها که نباید متوجه مردم یا دولت عراق بشود، بنابراین این که دولت عراق اعلام کرده که نمی‌تواند التزام به تحریم‌ها را بپذیرد این برای ما حائز اهمیت است، اما در رابطه با روش‌های اجرا و همکاری‌ها، نحوه آن بین 2 کشور جمهوری اسلامی و جمهوری عراق است که باصطلاح با همدیگر توافق بکنند و انجام بشود. از طرف دیگر من می‌خواهم اینجا عرض کنم که شما ببینید تحریم‌های ایران چیز جدیدی نیست که بگوییم آقای ترامپ یا دیگری اعمال کرده انست، از چهل سال بعد از انقلاب اسلامی آمریکائی‌ها موضوع تحریم را مطرح می‌کنند فشار‌های سیاسی و غیر سیاسی را به جمهوری اسلامی متوجه کرده‌اند، اما روز به روز الحمدالله ایران هم قدرتمند‌تر شده هم مشکلاتش را خودش حل کرده، نتیجه این تحریم‌ها باعث شده که رشد تولید داخلی و قدرت داخلی خودش را بالا ببرد وابستگی اش را به فروش نفت روز به روز کمتر کند بنابراین تحریم را کسی نمی‌پسندد تحریم را کسی دوست ندارد و تایید نمی‌کند، اما اینطور نیست که آمریکائی‌ها فکر کنند با تحریم جمهوری اسلامی را می‌توانند از پا در بیاورند یا به تسلیم وادارند من به شما عرض می‌کنم جمهوری اسلامی روز به روز قدرتمند‌تر انشاءالله پیش می‌رود در این رابطه هم همکاری‌هایی بین ایران و سایر کشور‌ها در حال انجام است.

بحث فقط عراق نیست با اروپا، چین، هند، پاکستان، کشور‌های شمال جمهوری اسلامی، همسایگان و همچنین با عراق این روابط به قوت خودش بلکه روز به روز بیشتر ادامه خواهد داشت و پیش خواهد رفت طبیعتا مناسبات دوجانبه ما و عراق به عنوان 2 کشور همسایه مسلمان که پیوند‌های عمیق و اشتراکات بزرگی با همدیگر داریم. عرض کردم در کجای دنیا هفت میلیون جمعیت بین 2 کشور در سال در حال رفت و آمد است؛ بنابراین ما و عراقی‌ها نیاز به همدیگر داریم نیاز به همکاری با هم داریم این همکاری‌ها مطمئن باشید روز به روز توسعه پیدا می‌کند هم عراق به ایران نیاز دارد هم ما به عراق نیاز داریم که این دوجانبه است آمریکائی‌ها هم هر کاری می‌خواهند بکنند برای خودشان بروند انجام بدهند ما خیلی تحت تاثیر این فشار‌ها و تحریم‌ها قرار نمی‌گیریم انشاءالله.

ما سال گذشته مناسباتمان اقتصادی تجاری مان 6.5 میلیارد دلار بوده با عراق، امسال شده 9 میلیارد دلار. این تاثیر آن است. کم شده یا زیاد شده؟

آمریکایی‌ها بیخود حرف می‌زنند. ترامپ باید بداند که جمهوری اسلامی یک کشوری است که باید ایشان بیاید با منطق بنشیند مذاکره کند و حرف بزند این که با تهدید با زور و این‌ها هیچ کس نمی‌پذیرد. خروج او از برجام یکی از اشتباهات تاریخی آمریکا است، بی احترامی به دولت قبلی آمریکا، اروپا، شورای امنیت و به همه دنیا است. این را شما توافق کردید یک طرفه می‌کشید کنار، معلوم می‌شود آمریکائی‌ها به هیچ عهدی پایبند نیستند لذا آمریکائی‌ها باید بدانند ساز دیگری را باید با جمهوری اسلامی بنوازند نه ساز تهدید و ارعاب و فشار و این‌ها. من به شما عرض می‌کنم جمهوری اسلامی را روز به روز قدرتمند‌تر و قوی‌تر می‌کند و نیازمندی ما را الحمدالله روز به روز به خارج از توانمندی‌های خودمان کمتر می‌کند نتیجه این تحریم‌ها این خواهد بود و قطعا به ضرر آمریکائی‌ها خواهد بود شما خواهید دید در بحث مناسبات هم شما، چون سؤال کردید من عرض می‌کنم در موضوع عراق، نتیجه اش این است که ما سه میلیلارد دلار افزایش مبادله در یک سال گذشته که تحریم‌های ترامپ بوده، انجام شده است. آمریکائی‌ها باید برگردند به یک موضع درست و اصولی، امروز زمان زمان منطق است زمان زورگویی نیست که ترامپ فکر کند کدخدای دنیاست برای همه تصمیم بگیرد.

ارزیابی شما از سفر ترامپ به عراق چیست؟

من اول لازم است از موضع سیاسی رهبران عراق در موضوع سفر ترامپ تشکر بکنم، ببینید ترامپ چگونه به خودش اجازه می‌دهد این طوری کسی را تحقیر کند که بیاید در یک پایگاه نظامی بنشیند و این گونه درخواست کند که مقامات یک کشور بزرگی مثل عراق به دیدن ایشان بروند، این چه منطقی است چه حرفی است و خیلی خوشحال هستم و تشکر می‌کنم که مسئولین عراقی به هیچ وجه این را نپذیرفتند و به اعتقاد بنده درستش هم همین است لذا همین جایگاه آمریکا را نشان می‌دهد که به قول شما شبانه بیاید و برود در یک پایگاه نظامی و بعد هم از ترس و نگرانی از هر چیزی بخواهد برگردد.

سفر دکتر روحانی، قبل از آن سفر آقای دکتر ظریف وزیر خارجه ایران، یک سفر آشکار، رسمی، اعلانی و خطاب به همه ملت عزیز و دولت محترم عراق است. یک سفر چند روزه است با ملاقات‌های متعدد با اعلان رسمی و مذاکرات مختلف. جایگاه نظام جمهوری اسلامی و روابط برادری و ارتباط 2 کشور، این شانیت را دارد که ایجوری انجام بگیرد. مگر اصلا میشود مقایسه کرد. خود شما اشاره کردید، آقای ترامپ رئیس جمهوری که ادعا می‌کند می‌خواهد دنیا را اداره بکند مخفیانه می‌آید و بر می‌گردد این معلوم می‌شود جایگاهش کجاست.

الحمدالله، جمهوری اسلامی در نزد عراقی‌ها و برعکس عراق در دیدگاه جمهوری اسلامی، دولت عراق، مردم عراق، عشائر عراق، همه علمای بزرگوار عراق، همه و همه این‌ها نزد دولت و ملت ایران، در نزد رهبر معظم انقلاب اسلامی ما جایگاه بسیار ارزشمند و مورد احترامی دارند ما به عراق احترام می‌گذاریم عراق به ما احترام می‌گذارد. این احترام هم یک احترام بزرگی است. احترام دولتی، شعبی، رسمی، احترام مردمی است. مردم ایران و عراق همدیگر را دوست دارند.

میلیون‌ها زائر در هفته و ماه و سال بین 2 کشور رفت و آمد می‌کنند. واقعا شما ایام اربعین را ببینید عراقی‌ها چه کار می‌کنند، با تمام وجود از میلیون‌ها زائر ایرانی استقبال می‌کنند امروز من خوشحالم که زوار عراق روز به روز به سمت مشهد و قم و شهر‌های زیارتی و شهر‌های سیاحتی ایران از شمال و حتی جزیره کیش و بقیه افزایش پیدا می‌کنند، لذا روابط ما با عراق اصلا قابل مقایسه با آمریکا یا کس دیگرنیست. 2 ملت پیوند بسیار عمیقی با همدیگر دارند. 2 دولت ایران و عراق بسیار به همدیگر پیوند دارند و نیازمند و علاقمند به همدیگر هستند، هیچ کس نمی‌تواند جای این را بگیرد. جغرافیا و تاریخ 2 کشور با همدیگر پیوند خورده است و علاقات وجود دارد. شما ببینید ما بیش از یک هزا و 400 کیلومتر مرز مشترک با هم داریم تمام این مرز‌ها مرز تبادل، تجارت، امنیت، برادری و رفت و آمد است؛ و امروز ما به دنبال لغو روادید با عراقی‌ها هستیم که امروز هم درخواست کردیم و از جانب عراقی هم انشاءالله امیدوارم که آن‌ها هم یک روزی این را توافق بکنند و اصلا مشکل روادید را بین 2 کشور برداریم و مردم ایران و عراق بتوانند راحت بین 2 کشور رفت و آمد کنند؛ بنابراین مناسبات ایران و عراق مناسبات بسیار مهم و ارزشمندی برای هر 2 کشور است. نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری، من به شما عرض می‌کنم قطعا نمی‌تواند بیاید و در این روابط خللی اجاد بکند نه ما اجازه می‌دهیم و مطمئنم عراقی‌ها هم الحمدالله آنچنان سیادتی دارند و مدیریت و حکمتی دارند که اجازه نمی‌دهند کسی بخواهد این روابط را مورد خدشه قرار بدهد.

آیا هنوز بحث اختلافات مرزی مطرح است؟

در بحث مرز‌ها، اتفاقیه قرارداد 1975 ملاک عمل ما خواهد بود. در مرز‌های زمینی الآن دیگر مشکلی نداریم الحمدالله همه تعیین وضعیت شده، حل شده، موضوع شط العرب هم یکی از موضوعاتی است که در حال حل و فصل این مسئله هستیم؛ بنابراین به دلیل اینکه در این چهل سال بعد از انقلاب اسلامی ایران و در ادامه اش مسئله جنگ و اتفاقاتی که افتاده و مغروقه‌های زیادی که در رودخانه هست باید انشاءالله این موضوع هم در دستور کار قرار دهیم که حل و فصل بشود و ما هم بتوانیم رودخانه را هم لایروبی بکنیم هم این مغروقه‌ها را از آب دربیاوریم رودخانه به بستر اصلی خودش که کشتیرانی برگردد و انشاءالله رونق پیدا کند. احیای بنادر خرمشهر، بصره و آبادان و استفاده از دریا موضوع بسیار مهمی است بخصوص برای عراقی‌ها هم برای ما و من فکر می‌کنم انشاءالله در این سفر یا قبل یا بعد از این سفر این موضوع هم در دستور کار ما و عراق هست که موضوع حل و فصل بشود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار