فرمانده پایگاه نوژه همدان:

اقتدار و امنیت کشور در سایه رشادت‌ مردانی چون هادی‌مقدم بدست آمده است

فرمانده پایگاه شکاری شهید محمد نوژه گفت: اقتدار و امنیت امروز کشور در سایه رشادت‌های دلاورمردانی همچون شهید سعید هادی‌مقدم بدست آمده است.
کد خبر: ۳۳۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ - 11March 2019

به گزارش دفاع پرس از همدان، امیر سرتیپ دوم «محمد زال بیگی»، فرمانده پایگاه شکاری محمد نوژه، امروز (دوشنبه ۲۰ اسفند ماه) در مراسم بزرگداشت خلبان شهید «سعید هادی‌مقدم» اظهار داشت: این شهید والا مقام در سال ۱۳۳۱ در شهرستان ملایر همدان دیده به جهان گشود.

وی افزود: شهید مقدم در سال ۱۳۵۰ در دانشکده خلبانی نیرو هوایی جمهوری اسلامی پذیرفته میشود، پس از طی دوره‌های مقدماتی پرواز جهت گذراندن دوره‌های آموزشی پیشرفته به کشور آمریکا مراجعت می‌کند‌.

زال بیگی ادامه داد: شهید مقدم پس از ۲ سال آموزش در آمریکا به ایران بازمی‌گردد و با رتبه عالی فارغ التحصیل و به عنوان خلبان هواپیما بمب افکن انتخاب می‌شود در ادامه به تهران، بوشهر و در نهایت به پایگاه شکاری شهید نوژه منتقل می‌شود.

فرمانده پایگاه نوژه همدان با بیان اینکه شهید مقدم از ابتدای جنگ در خدمت نیرو هوایی بوده و عملیات‌های سنگینی را انجام دادند ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود معاندان در غرب کشور به ویژه کردستان، نیرو هوایی در این منطقه ۶۳۶ ماموریت انجام دادند.

زال بیگی عنوان کرد: شهید محمد نوژه نیز یکی از شهدای همین عملیات‌ها در شهر پاوه بود. نام پایگاه سوم شکاری نوژه قبل از شهادت ایشان به نام پایگاه حر معروف بود که بعد‌ها با شهادت شهید نوژه به این نام مزین شد.

وی گفت: در سال ۱۳۵۹ همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، دشمن ۱۷ شهر و پایگاه هوایی را مورد حمله قرار داد و تمام فرودگاه‌ها و باند‌های پروازی ایران را مختل ساخت، در این بین نیرو هوایی با سرعت بسیار وارد عمل شده و با طراحی عملیات «انتقام» پاسخ دندان شکنی به دشمن داد.

فرمانده پایگاه نوژه همدان اظهار کرد: مأموریت سرنوشت ساز دوم نیرو هوایی با نام «کمان ۹۹» با استفاده از ۲۰۰ فروند هواپیما توسط نیرو نهاجا مراکز استراتژی دشمن را مورد حمله قرار داد. 

زال بیگی با اشاره به اینکه نقش نیرو هوایی در جنگ تحمیلی سرنوشت ساز بود ابراز کرد: نیرو هوایی در ۶ ماه اول جنگ توانست دشمن را زمین گیر کند، نیرو زمینی در هر جایی که کشور نیاز به کمک و پشتیبانی داشت فعالانه وارد میدان شد. 

وی با بیان اینکه هر کشوری که فضا و هوا را در اختیار داشته باشد در سایه امنیت فضا، زمین و نیرو‌های دیگر را در اختیار خواهد داشت افزود: یکی از مسئولیت‌های نیرو هوایی پشتیبانی از نیرو‌های نظامی و انتظامی است.

زال بیگی افزود: یکی دیگر از وظایف نیرو هوایی، پشتیبانی نزدیک هوایی است به گونه‌ای که در کمترین زمان ممکن بتواند از اقصی نقاظ کشور نیرو‌های را جمع آوری و عملیات خود را در منطقه مورد نظر اجرایی کند.

فرمانده پایگاه نوژه همدان اضافه کرد: نیرو هوایی در هشت سال دفاع مقدس وظیفه خود را به نحو احسنت انجام و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب نمود که نمونه بارز آن شهید سعید هادی مقدم است که در عملیات‌های بسیاری همچون والفجر ۲، بیت المقدس، ثامن الائمه و ... است.

وی گفت: شهید مقدم در ۳۰ تير ماه سال ۱۳۶۲ پس از انجام يك عمليات برون مرزی با جنگنده اف-۴ راهی مأموریت هوایی Cap یا گشت رزمی هوایی شد که این مأموریت به مقام رفيع شهادت نائل گشت.

زال بیگی ابراز کرد: اقتدار و امنیت امروز کشور در سایه رشادت‌ها ودلاور مردانی همچون، شهید سعید هادی مقدم حاصل شده است، قلب این عزیزان مخزنی مملو از نگفته‌های جنگ است بر ماست تا با تمام وجود پاسدار خون شهدا باشیم. 

شایان ذکر است بخشي از خاطرات اين شهيد والامقام به نقل از همسر ايشان در كتاب «مهمان صخره‌ها» از انتشارات نشر سوره مهر به رشته تحرير در آمده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار