ما پیروزیم- ۱۶۲/ سرلشکر جعفری:

دفاع مقدس روزهای سرنوشت‌سازی را برای اسلام رقم زد/ پیروزی کربلای ۵ مدیون عملیات کربلای ۴ بود

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس مقطعی بسیار تاریخی و مهم در طول تاریخ اسلام است، گفت: دفاع مقدس در مناطق جنگی مخصوصا منطقه شلمچه و خرمشهر رخ داد و روزهای سرنوشت سازی را برای اسلام رقم زد.
کد خبر: ۳۳۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱ - 11March 2019

دفاع مقدس روزهای سرنوشت سازی را برای اسلام رقم زدبه گزارش خبرنگار اعزامی دفاع‌پرس به راهیان نور، سردار سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم روز ملی راهیان‌نور که امروز دوشنبه (۲۰ اسفند ماه) در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه روز ۲۰ اسفند روز ملی راهیان نور است و این روز یک روز بسیار مهم و تاریخی در تقویم جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در این روز هشت سال پشتوانه و عقبه معنویی و ایمانی وجود دارد که در قالب این روز نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس ما مقطعی بسیار تاریخی و مهم در طول تاریخ اسلام است که به جز صدر اسلام در هیچ مقطعی از تاریخ اسلام تکرار نشده است، گفت: دفاع مقدس در همین مناطق مخصوصا منطقه شلمچه و خرمشهر رخ داد و روزهای سرنوشت سازی برای اسلام رقم زد.

سرلشکر جعفری با طرح این سوال که چرا می‌گوییم دفاع مقدس و چرا این سفر بابرکت تحت عنوان راهیان نور نامگذاری شده است؟ خاطرنشان کرد: رزمندگان اسلام در دفاع مقدس، ایرانی و غیر ایرانی و آنهایی که دل در گرو انقلاب اسلامی داشتند، در این مناطق حضور یافتند و برگ زرینی را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند. رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس گفتند خدای ما بزرگ تر از آمریکا و همه ابرقدرتهای شرق و غرب است.  وجود رزمندگان ما مملو از ایمان بود و می دانستند که صاحبشان خدای متعال است و تعین کننده سرنوشت ملت ‌ها خداوند بزرگ است.

وی گفت: چون رزمندگان ما مقاومت و استقامت کردند؛ لذا در طول هشت سال دفاع مقدس دائما شاهد نصرت های الهی و امدادهای غیبی در عملیات های مختلف بودیم.

سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه نصرت الهی مبنای حرکت رزمندگان، مردم و انقلاب ما بود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس قدر این حرکت بزرگ و با ارزش و اثرات ماندگار آن را می بینیم و در آینده نیز خواهیم دید.

فرمانده سپاه پاسداران در ادامه به مشابهت سفر نورانی راهیان نور با راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و بیان داشت: راهپیمایی اربعین برای این است که بگوییم حرکت امام حسین (ع) ادامه دارد و دفاع از مظلوم در برابر ظالم نیز ادامه دارد.

وی با طرح این سوال که مکتب حسینی و فرهنگ ایثار و شهادت چگونه رقم خورده است؟ گفت: فلسفه وجود راهیان نور نیز آشنایی جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت است تا پیوند ناگسستنی بین جوانان نسل حاضر با جوانان اوایل انقلاب ایجاد شود.

سرلشکر جعفری گفت:  نیروهای مردمی شهادت طلب این حماسه بزرگ را آفریدند. حضور مردم در دوران دفاع مقدس فتح الفتوح انقلاب اسلامی است. تربیت نسل جوان انقلابی نیز فتح الفتوح بود و وجه تشابه بین حماسه دفاع مقدس و کاروان راهیان نور جوان بودن این دو حرکت است.

سرلشکر جعفری گفت: بیش از ۹۵ تا ۹۸ درصد رزمندگان دفاع مقدس از جوانان داوطلب بودند. امروز هم اکثریت افرادی که در راهیان نور حضور پیدا می کنند، نیروهای جوان هستند و این رمز پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه چرا در سفرهای راهیان نور حضور پیدا می کنیم، گفت: این سفر باعث می شود پیام شهیدان را بهتر بشناسیم.

سرلشکر جعفری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند شهدا تا زنده هستند با جسم‌خود در خدمت اسلام هستند و پس از شهادت با نطق و سخن خود به اسلام خدمت می‌کنند، گفت: محتوای اصلی پیام شهدا چیست؟ آن ها به دنبال رونق حیاط معنوی جامعه ما هستند، شهدا دلنگران هستند و آن‌ها جان شیرین خود را دادند و خداوند این اجازه را داده که بعد از شهادت در این راهی که جان خود را دادند تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران خنثی سازی توطئه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی دشمن را مرهون خون شهدا است، گفت: اگر بعضی گوش شنوا داشتند روحیه خود را از دست نمی‌دادند. خوشبختانه روحیه ما رو به روز افزایش پیدا کرده و صدای آن به منطقه و جهان رسیده است.

وی بیان داشت: در سال ۵۹ که کمتر از دو سال از انقلاب گذشته بود جنگ شروع شد، تازه قانون اساسی تصویب شده بود و ارتش در آن زمان بهم ریخته بود و ارتش آمادگی لازم را نداشت و دشمن و دنیا این را می‌دانستند. برای همین جنگ را شروع کردند و صدام خائن را اماده کردند با حمایت دیگر کشور به ایران حمله کند.

وی با تقسیم جنگ به سه بخش ۹ ماهه نخست، ۹ ماه دوم و مابقی اظهار داشت: در ۹ ماهه دوم بنی صدر شکست خورد و تسلیم شد و به محضر امام راحل رفت و به دنبال مذاکره بود. حضرت امام جواب بنی صدر را داد و فرمودند کار را به نیروهای جوان و مردمی واگذار کنید.

سرلشکر جعفری گفت: نیروهای مردمی در اوایل جنگ به دنبال کسب تجربه بودند و عملیات های نسبتا کوچکی انجام می دادند. در  آن زمان در ارتش نیروهایی بودند که تفکر لیبرالی بنی صدر را  قبول نداشتند و تفکر مردمی را داشتند؛ صیاد شیرازی یکی از این افرادی بود که مخالف نگاه بنی صدر بود، لذا بنی صدر ایشان را از ارتش خارج کرد؛ اما پس از عزل بنی صدر امام  شهید صیاد را وارد ارتش کردند و با تفکر انقلابی با اجرای چهار عملیات بزرگ خرمشهر آزاد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: نیروی جدیدی به جبهه اضافه نشد، اما موفقیت‌های جدید کسب شد و صدام را به تسلیم شدن نیز وا‌داشت. آزادی خرمشهر پیروزی بزرگ قاطع ما در دوران دفاع مقدس بود بعد از آن تا پایان هشت سال جنگ رزمندگان ما دائم بر دشمن هجوم می‌بردند. تفکر کلاسیک مبتنی بر ابزار مادی می‌گوید برای حمله باید نیرو‌ها حداقل سه برابر دشمن باشد و پدافند هوایی و تجهیزات کافی باشد در حالی که مهمات نداشتیم و محدودیت‌های زیادی در این زمینه داشتیم و مجبور به صرفه جویی بودیم، اما چه شد که با این شرایط خرمشهر آزاد شد؟

سرلشکر جعفری گفت: اما تفکر اسلامی مبتنی بر ارزش‌ها برای دفاع از میهن سبب این پیروزی شد. برای همین نیز خدای متعال آن‌ها را یاری می‌کرد و ملائک الهی به داد ما می‌رسید و به ما کمک می‌کرد. عملیات کربلای ۴ فدای کربلای ۵ شد و پیروزی کربلای ۵ را مدیون عملیات کربلای ۴ بودیم. علت این‌که شلمچه معنویت دیگری دارد و وجب به وجب آن معنویت موج می‌زند این است که این زمین شبیه به زمین کربلا است.

وی گفت: بدون تردید تداوم چهل سالگی انقلاب و اغاز نهضت بیداری در منطقه و توسعه آن تا قلب فرانسه و اروپا مدیون هشت سال دفاع مقدس و درس پایداری و انقلاب است. ما در جنگ انقلابمان را به دنیا صادر کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار