توسط معاون فرهنگی و امور زائران صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های فرهنگی مذهبی سال نو و ایام رجبیه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

عباس سلیمی در نشست خبری با اهالی رسانه برنامه‌های فرهنگی مذهبی سال نو و ایام رجبیه این آستان را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۳۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱ - 12March 2019

به گزارش دفاع‌پرس از تهران، خادم القرآن عباس سلیمی با تبریک ایام رجبیه و سال نو اظهار داشت: فضا‌های سرپوشیده‌ای در حرم برای استقرار و رفاه زائران در هنگام تحویل سال نو آماده شده است؛ همچنین فضای شبستان جدید الاحداث امام خمینی (ره) آماده شده تا بستگان اموات بتوانند هنگام تحویل سال نو بر سر مزار حاضر شوند و البته انتظار می‌رود با توجه به الحاق این شبستان به حرم، زائران گرامی از بهمراه آوردن گلدان بر سر مزار اموات خودداری و بجای آن اقدام به مشارکت در امور خیر برای اموات عزیز خویش کنند.

عباس سلیمی با اشاره به برنامه‌های متنوع فرهنگی حرم در ایام اعتکاف خاطرنشان ساخت: حلقه‌های معرفتی به منظور ارتقاء دینی معتکفین در ایام اعتکاف و وفات حضرت زینب (س) ایجاد خواهد شد.

وی به برگزاری مراسم اعتکاف در مسجدجامع حرم اشاره کرد و گفت: ستاد اعتکاف در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم (ع) تشکیل شده تا در برگزاری مراسم اعتکاف اقدامات لازم را انجام دهند.

سلیمی خاطرنشان ساخت: مراسم اعتکاف با حضور 300 نفر از معتکفین از 29 اسفند ماه آغاز و در دوم فروردین ماه سال آینده به پایان می‌رسد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) عنوان کرد: با توجه به لزوم احیای سنت نبوی اعتکاف در ایام نیایش و بندگی ماه پرفیض رجب، برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری هرچه مطلوبتر مراسم اعتکاف در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) انجام شده و برنامه‌ها و فعالیت‌های گوناگونی معنوی و فرهنگی به منظور بهره گیری هر چه بیشتر معتکفین در ایام اعتکاف پیش بینی شده که این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

سلیمی ادامه داد: کادر پزشکی درمانگاه دارالشّفاء کوثر و نیرو‌های آتش نشانی نیز در محل برگزاری مراسم اعتکاف حضور خواهند یافت و خدمات لازم را ارائه خواهند داد.

خادم القرآن عباس سلیمی اظهار داشت: ویژه برنامه شکوفه‌های بهاری با همت اداره کل برنامه‌های فرهنگی و آموزشی آستان مقدس تدارک دیده شده که بر این اساس از دوم فروردین تا 11 فروردین این طرح اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: اصلی‌ترین گروه جامعه هدف و مخاطبان این ویژه برنامه، نوجوانان و جوانان بوده که برنامه‌هایی از جمله نقاشی، بازی، سرگرمی، قرآن بخوانید هدیه بگیرید، قصه‌های قرآنی و... در این ایام ویژه علاقمندان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح تکریم حجاب و کتابخوانی از طرح‌های برنامه شکوفه‌های بهاری به شمار می‌رود، یادآور شد: هدایایی نیز تدارک دیده شده که در این ویژه برنامه‌ها به منظور ترویج و تشویق، به جوانان، نوجوانان و نونهالان اهدا خواهد شد.

سلیمی یادآور شد: طبق هماهنگی با روحانیون سازمان اوقاف در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف، مشاوره و گفتمان و همچنین فعالیت‌های منفی برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی برای جوانان و نوجوانان تشریح و آموزش‌های لازم داده خواهد شد.

عباس سلیمی با اشاره به برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی گفت: مسابقات فرهنگی با هدف آشنایی بیشتر معتکفین در خصوص زندگی نامه امام زمان (عج) و مسابقه ویژه فرهنگی از کتاب «مهدی (عج) و حکومت جهانی» اثر آیت الله سید محمد ضیاء‌آبادی برای معتکفین در ایام اعتکاف برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: تصحیح قرائت نماز و احکام مربوط به آن توسط روحانیون حوزوی از دیگر برنامه‌های فرهنگی در این ایام به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ادامه داد: بیش از سه هزار خادم افتخاری در شیفت‌های مختلف با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ایام نوروز کار می‌کنند که برخی از آن‌ها ائمه جمعه، استاد دانشگاه و از افراد برجسته کشور هستند.

خادم القرآن عباس سلیمی تصریح کرد: خادمان بر اساس نیاز و بررسی صلاحیت‌های مربوطه مشغول به فعالیت می‌شوند و خادمانی که افتخار خدمت به سید الکریم را دارند، دارای شاخصه‌های اسلامی و ارزشمندی هستند که حضور آن‌ها در ایام تعطیلات نوروزی کمک مؤثری در راستای خدمات رسانی بهتر به زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک وارد حرم حضرت عبدالعظیم (ع) می‌شوند به شمار می‌رود.

سلیمی ادامه داد: سالانه حدود 13 میلیون زائر در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حضور پیدا می‌کنند که این تعداد زائر، به خدمات و امکانات رفاهی در حرم نیاز دارند.

وی اضافه کرد: استراحتگاه، پارکینگ، زائر سرا و سرویس‌های بهداشتی از ملزومات ضروری برای زائران به شمار می‌رود که در این راستا به دنبال ارتقاء نیاز‌های زائران به ویژه در ایام نوروز هستیم.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: هتل و زائرسرایی در شهرری برای استقرار زائران وجود ندارد، در حالیکه این موضوع به عنوان اصلی‌ترین نیاز زائران باید برای آن‌ها فراهم شود.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش روز افزون حضور زائران از نقاط مختلف کشور و جهان به حرم سیدالکریم، امکانات موجود پاسخگو نبوده و باید نیاز‌های زائران در حوزه‌های رفاهی و بهداشتی بیش از پیش تأمین گردد.

سلیمی با بیان اینکه اسکان مسافران، مطالبه آستان مقدس از سایر ارگان‌ها نیز بوده است، گفت: با توجه به اینکه شهرری فاقد هتل و زائرسرایی برای استقرار و استراحت زائران است، باید همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در راستای ارائه خدمت و فراهم نمودن تسهیلات رفاهی به این گروه وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: اداره اماکن، فرمانداری ویژه شهرستان ری و شهرداری می‌تواند تا فراهم شدن شرایط، منازل افراد صالح و واجد شرایط را در نظر گرفته و در صورت صلاحدید و تأیید، آن‌ها را مانند منازل ساکنان شهر‌های زیارتی قم و مشهد در اختیار زائران قرار دهند.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس افزود: هتلی در ضلع شرقی حرم در حال آماده سازی برای زائران است و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) تمام سعی خود را در افزایش سرعت اتمام و تکمیل این هتل به کار گرفته تا زائران بدون دغدغه بتوانند از این محل برای استقرار و استراحت استفاده کنند.

سلیمی به برنامه‌ها و اقدامات حرم در آستانه ماه رجب اشاره کرد و گفت: مراسم جشن تکلیف پسران و جشن عبادت دختران دانش آموز از دیگر برنامه‌های فرهنگی این آستان مقدس بوده و اتاق عقد نیز برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان مهیا شده است و آستان مقدس آمادگی دارد تا این اتاق را برای امر خیر در اختیار آن‌ها قرار دهد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: موزه آستان مقدس در ایام نوروز به غیر از روز‌های یکم، یازدهم و دوازدهم فروردین و روز‌های جمعه در خدمت زائران خواهد بود و در روز‌های اداری نیز از ساعت هشت تا 13 و 14 تا 18 میزبان زائران است.

وی با اشاره به تأمین امنیت زائران و بهداشت آنان، گفت: با توجه به اینکه باید بهداشت و امنیت زائران در طی این ایام بیش از گذشته باشد، لازم است درب‌های حرم در ایام عادی آخر شب تا یک ساعت قبل از اذان صبح بسته و کار‌های نظافتی آن انجام شود.

سلیمی به مراسم جمع‌خوانی خادمان در مناسبت‌های ویژه از جمله عید مبعث اشاره کرد و افزود: در این ایام میز مشاوره برای پاسخگوئی به سوالات شرعی زائران در بخش خواهران و برادران برقرار خواهد بود و روحانیون ارجمند و بانوان فاضله حوزوی پاسخگوی مراجعین و زائرین گرامی خواهند بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار