هجوم ناجوانمردانه هواپیماهای متجاوز رژیم بعثی به مراسم تشییع شهدا

هنگامی که همه مردم آبدانان سال 66 گردهم آمده بودند تا پیکر پاک و مطهر 6 نفر از فرندان دلبند خود که در منطقه عملیاتی شاخ شمیران در غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمده بودند را تشییع و به خاک بسپارند مورد هجوم ناجوانمردانه هواپیماهای متجاوز رژیم بعث عراق قرار گرفتند.
کد خبر: ۳۳۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ - 16March 2019

هجوم ناجوانمردانه هواپیماهای متجاوز رژیم بعث عراق به مراسم تشییع شهدابه گزارش دفاع‌پرس از ایلام، در آخرین روزهای سال 66 که مردم جنگ‌زده آبدانان خود را برای سالی نو آماده می‌کردند، ناگهان اتفاقی رخ داد که برای همیشه در تاریخ این شهرستان ماندگار شد.

26 اسفندماه سال 66 مصادف با بمباران هوایی شهرستان آبدانان توسط رژیم بعثی عراق است که مردم آبدانان، این اتفاق را به‌خوبی به یاد دارند اما از زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای این روز و عدم برگزاری یادواره‌ای به‌پاس گرامیداشت مقام شامخ شهدای این روز گله‌مندند.

اما تاکنون برای نام‌گذاری این رویداد مهم در تقویم ملی و برگزاری یادواره‌ای برای آن، هیچ تلاشی نشده و پس از گذشت 31 سال از این ماجرا همچنان غبار فراموشی، این رخداد مهم و تکان‌دهنده را به کام خود فرو برده است.

«سیدیعقوب شفیعی» که در آن روز چندتن از خانواده و تعدادی از فامیل‌هایش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، به‌خوبی این روز را به یاد دارد این مطلب را بیان می کند و می‌گوید: ساعت 9 صبح روز 26 اسفند سال 66 در آن هنگام که همه مردم آبدانان گردهم آمده بودند تا پیکر پاک و مطهر 6 نفر از فرندان دلبند خود که در منطقه عملیاتی شاخ شمیران در غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمده بودند را تشییع و به خاک بسپارند مورد هجوم ناجوانمردانه هواپیماهای متجاوز رژیم بعث عراق قرار گرفتند.

وی افزود: این اولین باری بود که شهر آبدانان مورد بمباران هوایی قرار می‌گرفت که محل اصلی اصابت موشک هواپیماهای عراقی کوچه شهید کرمی بود که در این اتفاق، مادر، برادر، خواهر، برادرزاده و چند تن از اقوامم به شهادت رسیدند.

شفیعی گفت: تا جایی که به خاطر دارم تعداد 5 یا 6 موشک بزرگ 12 متری در نقاط مختلف این کوچه رها شد که یکی از این موشک‌ها به منزل خانم خیزران باقری اصابت کرد و خانواده باقری و خانواده برادرش که مهمان آن‌ها بودند، به شهادت رسیدند و به‌پاس زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای بمباران هوایی آبدانان در این محله، این مکان پس از گذشت چند سال از بمباران هوایی سال 66 آبدانان به دارالقرآن تبدیل شد و اکنون مایه خیر و برکت برای تعداد زیادی از همشهریان عزیزمان شده است.

وی گفت: در کنار منزل شهیده «خیزران باقری» نانوایی هم قرار داشت که در روز 26 اسفند سال 66 تعداد زیادی از همشهریان در صف نانوایی بودند و یک موشک به همان نانوایی نیز اصابت کرد و تعدادی از کسانی که در صف نانوایی بودند نیز به شهادت رسیدند.

این شهروند آبدانانی از خلأ رسانه‌ای بمباران هوایی آبدانان انتقاد کرد و گفت: اتفاقی به این مهمی نباید به فراموشی سپرده شود و ارگان‌های ذی‌ربط در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای بمباران هوایی آبدانان همت کنند.

«سیدعظیم متقی» عکاس آبدانانی که بمباران هوایی آبدانان را به تصویر کشیده نیز در این‌باره گفت: روز قبل از بمباران هوایی، به من گفته بودند که فردا به بخشداری آبدانان مراجعه کنم و از مراسم تشییع پیکر شهدای این شهرستان در دوران دفاع مقدس تصویربرداری کنم، من هم روز 26 اسفند برای تصویربرداری مراسم تشییع پیکر شهدا رفتم اما قبل از تشییع، هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق در آسمان آبدانان پدیدار شدند و شهر آبدانان را بمباران کردند.

وی ادامه داد: پس از دیدن این اتفاق، سریع خودم را به محل بمباران رساندم که دیدم تعداد زیادی از همشهریانم به شهادت رسیده بودند و تنها کاری که از دستم برمی‌آمد این بود که از این رخداد تاریخی عکس بگیرم تا برای آیندگان به یادگار بماند و سندی باشد برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای آن روز ثبت شد.

متقی متذکر شد: تعداد 24 قطعه عکس در آن روز گرفتم که تعدادی از آن‌ها موجود است و سندی مهم برای تاریخ این شهرستان است.

در بمباران هوایی شهر آبدانان، 33 نفر از شهروندان آبدانانی به شهادت رسیدند و 29 نفر دیگر به درجه جانبازی نائل آمدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار