گام دوم/ یادداشت/

مدیریت جهادی؛ پیشران کشور به سمت شکوفایی اقتصاد

مدیران ارشد و مردم باید با روحیه جهادی همچون هشت سال دفاع مقدس برای مقابله با بحران‎های اقتصادی کشور عزم و همت جدی داشته باشند تا از این پیچ تاریخی به راحتی عبور کنند.
کد خبر: ۳۳۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ - 18March 2019

//گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس - سمانه حسن‎خانی؛ رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاورد‌های شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

یکی از کلیدواژه‎های مهم این بیانیه «مدیریت جهادی» است که می‌تواند به عنوان منطقی‎ترین و کارآمد‌ترین الگوی مدیریتی برای تحقق آرمان‌ها، اهداف انقلاب و نظام اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

این مولفه آنقدر حائز اهمیت است که معظم‎له شعار سال ۹۳ را اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیدند. ایشان گفتند: «نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر این حقیر مهم‌تر از همه است، دو مسئله است: یک مسئله همین مسئله‌ی اقتصاد و دیگری مسئله‌ی فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقعی که وجود دارد، تلاش مشترکی میان مسئولان کشور و آحاد مردم است.»

«آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقق‌پذیر نیست؛ بنابراین علاوه بر مدیریتی که مسئولین باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه‌ی اقتصاد، هم عرصه‌ی فرهنگ. بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقق پیدا نخواهد کرد. مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملی می‎توانند نقش‌آفرینی کنند. مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آن‌ها هم بایستی با توکل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد و هم در زمینه‌ی فرهنگ.

«لذا به گمان من آنچه در این سال جدید پیش رو داریم، عبارت است از اقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند و فرهنگی که با همت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حرکت بزرگ کشور ما و ملت ما را معین کند.»

امروز ۴ سال از بیانات مقام معظم رهبری می‎گذرد. اگر با دید وسیع به شرایط امروز کشور نگاه کنیم می‎توانیم به سخنان هوشمندانه معظم‌له پی ببریم که همواره دلسوزانه بر اصل مدیریت جهادی و عزم ملی مسئولان و مردم تاکید دارند.

کشورمان تقریباً از بدو شکل‌گیری مورد تحریم آمریکا و متحدان این کشور قرار داشته، اما از سال ۱۳۸۴ به بهانه غنی‌سازی اورانیوم این تحریم‌ها وارد دور تازه‌ای شد. هدف اصلی تحریم‌کنندگان ایجاد تغییر بنیادین در رویکرد‌ها و سیاست‌های ایران است. در حال حاضر ایران با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در تاریخ اقتصاد جهانی روبروست؛ به طوری که می‌توان درباره آن اصطلاح جنگ اقتصادی را به کار برد.

آمریکا توانسته است با به کارگیری ابزار‌های مختلف، متحدان خود و بسیاری کشور‌های دیگر را مجاب کند تا در راستای فشار اقتصادی بر ایران با این کشور همکاری کنند. با نگاهی به روند کلیه تحریم‌های وضع شده از سوی غرب بر علیه کشورمان می‌توان تحریم‌های تکنولوژیک، سرمایه‌گذاری و تجهیزات نظامی، محدودسازی نقل و انتقالات مالی، تحریم بانک مرکزی، تحریم‌های فروش نفت و گاز و ممنوعیت مبادلات فلزات گران‌بها و طلا و مسدودسازی وجوه را شناسایی کرد.

تحریم‎های ناعادلانه ایران که بخش‎های مختلف اقتصاد کشور را متأثر کرده و گرانی‌های افسار گسیخته در بازار کالا‌های اساسی مردم تمرکز بیش از پیش مسئولین به عزم ملی و مدیریت جهادی را می‎طلبد تا با اتخاذ تدابیر مناسب اثرات تحریم‎ها را به درستی مدیریت کنند. مدیریتی که هم با علم و دانش روز سر و کار دارد و با مفهوم جهاد بار معنایی انقلابی و ارزشی آن، ارتباطی تنگاتنگ دارد.

مدیریت جهادی را می‎توان یکی از مولفه‎ها در هدایت و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دانست که یکی از اولویت‎های اصلی آن حمایت از تولید ملی و مدیریت منابع ارزی است در بخش حمایت ملی باید واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی فعال شوند تا کشور در زمینه صادرات و واردات کالا بتواند به نتایج قابل قبولی برسد.

برای تحقق این مهم، مدیران ارشد، مردم، مسئولان و صاحبنظران باید با «روحیه جهادی» همچون هشت سال دفاع مقدس برای مقابله با بحران‎های اقتصادی کشور عزم و همت جدی داشته باشند تا از این پیچ تاریخی به راحتی عبور کنند.

رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده‎ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیان عراق صف آرایی کرده و درسی فراموش نشدنی را به دشمنان این مرز و بوم آموختند. شاید بتوان مهم‎ترین دستاورد انقلاب اسلامی در آن دوران را احیای فرهنگ جهاد و شهادت در دوران دفاع مقدس نامید.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها