دفاع‌پرس بررسی کرد؛

«انصارالله» یمن نهالی که تبدیل به درخت تنومند شد

از زمان تشکیل انصارالله یمن در سال ۲۰۰۲ توسط «حسین الحوثی» پرچم دلاوری این گروه با الله اکبر آغاز همچنان عزتمندانه برافراشته مانده و با همه جنایت‌هایی که ائتلاف سعودی با همدستی رژیم صهیونیست و آمریکا در قبال مردم مظلوم و بی‌پناه یمن مرتکب شده‌اند، ایستادگی کرده است.
کد خبر: ۳۳۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۸ - 25March 2019

«انصارالله» یمن نهالی که درخت تنومند شدبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، به راستی چه کسی می‌توانست باور کند نهال نوپایی را که «حسین الحوثی» در سال ۲۰۰۲ میلادی در یمن کاشت، امروز به درخت تنومند مقاومت در جنوب غربی خاورمیانه تبدیل شود؟ قطع به یقین الگوگیری شیعیان در یمن از فریاد رهایی بخش سید و سالار جوانان اهل بهشت، چنین افتخاری را برای‌شان رقم زد. وقتی از اعماق وجود باور کردند «مرگ در راه عزت، زندگی جاوید است و زندگی با ذلت جز مرگی فاقد حیات نیست» و نیز دل به رهبری پیر جماران سپردند؛ هنگامی که جهان استکبار را با همه امکاناتش در پناه قدرت ایمان به زانو درآورد.

قطعا مردم یمن به خوبی یادشان است که در سال ۱۹۹۹ میلادی «علی عبدالله صالح» دیکتاتوری که بیش از ۲۰ سال زمام قدرت را در دست داشت با کمک پسران و برادرزاده‌های خود که آن‌ها را در پست‌های مهم امنیتی گماشته بود، به اولین رئیس‌جمهور منتخب تبدیل شد و رکورددار حکمرانی در یمن شد.

صالح با قبیله‌گرایی و در انحصار گرفتن قدرت توسط قبیله خودش سنحان روز‌های تاریک و سیاهی را برای مردم یمن ایجاد کرده بود. فقر مالی و آموزشی از مؤلفه‌های اصلی حکومت عبدالله صالح در یمن آن روزگار به حساب می‌آید که اتفاقا رییس جمهور وقتش هم تمایلات سوسیالیستی پیدا کرد و پایبندی چندانی به شعائر مذهبی نداشت.

سرانجام حوثی‌ها از سیاست کژدار و مریز همراهی با حکومت صالح خارج شده و بیش از گذشته، به تبعیض علیه مردم اعتراض کردند. واکنش دولت مرکزی یمن در دهه نخست ۲۰۰۰ جنگ و سرکوب آن‌ها بود. واکنشی که نشان از خوی جنایتکارانه صالح داشت.

قبایل دیگر یمن نیز که خود را رانده از قدرت می‌دیدند به شورش علیه دولت مرکزی روی آوردند. سرخوردگی بخش‌هایی از مردم و نخبگان سیاسی جنوب یمن از اتحاد با شمال و تشدید گرایش‌های جدایی‌طلبانه، دلیل دیگری برای بروز جنگ شد. باوجود اینکه، صالح در این جنگ پیروز شد؛ ولی گرایش‌های جدایی‌طلبانه پایان نیافتند.

مشی سیاسی صالح مانع از شکل‌گیری اعتماد اجتماعی، نهاد‌های مدنی پایدار و دولتی مسنجم شده بود که بتواند سامان دهنده مناسبات اجتماعی در دوره بحران‌ها و تسهیل دوران‌گذار باشد؛ اما نکته اصلی در این میان دشمنی عبدالله صالح با ملت ایران و انقلاب اسلامی بود. وی به صراحت از حمله صدام به کشورمان حمایت کرده و به نوعی متحد دیکتاتور عراق به حساب می‌آمد حتی وقتی که عراق به کویت حمله کرده و آن کشور را به اشغال خود درآورد صالح همچنان حامی صدام بود.

در شرایط ذکر شده، و در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی «حسین بدر الدین الحوثی» فرزند عالم بزرگ شیعیان «بدر الدین الحوثی» که ملجاء و پناهگاه مردم محسوب می‌شد و مردم به ایشان اعتقاد داشتند با درک صحیح کنش خارجی با عوامل داخلی با الهام از تعالیم دینی خود و انقلاب اسلامی ایران درصدد حل مشکلات یمن برآمد و این امر نیازمند یک واکنش اجتماعی بود.

علمای شیعه از متن مردم برخاسته و درمیان مردم زندگی کرده و از نزدیک با مشکلات زندگی توده‌های مردم آشنایی کامل داشتند و همین امر باعث شد مردم یمن، آنان را به‌عنوان پیشروان و پیش گامان قیام‌ها علیه ظلم به رسمیت بشناسند.

حسین الحوثی از ابتدای ورود به عرصه سیاسی برای بهبود وضعیت مردم محروم منطقه صعده، با مقامات یمنی دیدار و گفت‌وگو می‌کرد؛ ولی به نتیجه قابل قبولی دست نیافت و به این نتیجه رسید که مقامات یمنی توجه خاصی به آن‌ها نمی‌کنند. در این خصوص تلاشی را در زمینه یک جنبش اجتماعی را آغاز کرد. برای شکل‌گیری یک جنبش می‌بایست، نیرو‌های اجتماعی وارد صحنه شوند، این نیرو‌ها که همان شیعیان محروم بودند را به تدریج وارد عرصه کرد.

با حضور نیرو‌های اجتماعی، هئیت حاکمه به ریاست علی عبدالله صالح به ترس افتاد و اقدام به سرکوب آن کرد همین امر موجب شد تا این جنبش اجتماعی به یک جنبش مسلحانه تبدیل شود و وارد چند جنگ خونین با دولت علی عبدالله صالح شود.

تا این که در یک اتفاق تاریخی و در سال ۲۰۰۲ حسین الحوثی در یک سخنرانی معروف اهداف بلند این جنبش را اعلام کرد که امروز نماد انصارالله محسوب می‌شود که عبارت بود از: «الله أکبر، الموت لأمریکا، الموت لإسرائیل، اللعنة على الیهود، النصر للإسلام.»

با شهادت حسین الحوثی در ۲۰۰۴ و رهبری برادر کوچکترش عبدالمالک الحوثی تحول بزرگ دیگری هم در جنبش انصارالله اتفاق افتاد. از جمله دلایل انتخاب عبدالمالک عبارت بودند از: قدرت رهبری انقلابی، قدرت کلامی و کاریزمای شخصیتی ایشان که موفق شد در یک دهه انقلاب یمن را در ۲۰۱۴ به اهداف خود نزدیک کند.

آنچه که از همان سال‌های ابتدایی شکل گیری انصارالله در یمن موجب هراس مقامات آل سعود شد بی شک چیزی نبود جز عشق و ارادت بدرالدین الحوثی رهبر معنوی حوثیه به اندیشه‌های والای امام خمینی و به همین جهت سفری هم به ایران داشت و یکی از علاقمندان این گفتمان بود و این علاقمندی را نیز در فرزندانش حسین و عبدالمالک نیز به یادگار گذاشت.

از همان روز‌های اولیه تشکیل انصارالله یمن در سال ۲۰۰۲ توسط شهید بزرگوار حسین الحوثی پرچم دلاوری این گروه که با الله اکبر آغاز شده و به النصرالاسلام ختم می‌شود؛ همچنان عزتمندانه برافراشته مانده و با همه جنایت‌هایی که ائتلاف سعودی با همدستی رژیم غاصب صهیونیست و آمریکا در قبال مردم مظلوم و بی پناه یمن مرتکب شده‌اند ذره‌ای ترس در دل راه نداده و مقابل دشمن عبری- عربی زانو نزده و همچنان شعار هیهات من الذله ارباب بی کفن را با تمام وجود در صحنه میدان جنگ نابرابر معنا کرده‌اند.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار