دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

«جنگ» و پیامدهای آن در تنگه راهبردی «هرمز»

نیروی دریایی ایران تنگه هرمز را منطقه‌ی جنگی اعلام کرد و از کشتی‌ها خواست تا بعد از عبور از تنگه در نیمه‌ی غربی خلیج فارس باقی بمانند.
کد خبر: ۳۳۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷ - 03April 2019

آثار جنگ در تنگه هرمزبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی ۲ کشور وارد کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود. دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه الشرق الأوسط روزنامه معتبر و مشهور عرب زبان در کشور بریتانیا است؛ یکی از ابزار‌های رسانه دشمن بود که در 2 مهرماه ۱۳۵۹ گزارشی را با این عنوان «آثار جنگ در تنگه هرمز» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

فرماندهی نیروی دریایی ایران روز گذشته تنگه هرمز را منطقه‌ی جنگی اعلام کرد و از کشتی‌ها خواست تا بعد از عبور از تنگه در نیمه‌ی غربی خلیج فارس باقی بمانند. همچنین از کلیه کشتی‌ها خواستار برافراشتن پرچم ایران و اطاعت از هر دستوری که از جانب نیروی دریایی ایران صادر می‌شود، گردید؛ در غیر این صورت پیامد‌های امر متوجه خود آن‌ها خواهد بود. در این رابطه «شرکت کشتیرانی خاورمیانه» اظهار داشت: ایران نیمی از خلیج فارس را که وابسته به آن کشور می‌باشد منطقه‌ی جنگی اعلام کرده و کشتی‌ها از این منطقه فاصله گرفته و در آب‌های عربی تردد می‌کنند. از طرف دیگر روز گذشته در بیانیه‌ای به نقل از رادیو تهران اعلام شد که مقامات نظامی ایران در خصوص کشتی‌های تجاری که تاکنون شط العرب را ترک نکرده‌اند، هیچ گونه مسئولیتی ندارد. این بیانیه افزود: نیرو‌های نظامی ایران روز گذشته کانال منتهی به شط العرب را نیز مسدود کرده‌اند. تعداد نفت کش‌های بزرگی که در مدخل تنگه‌ی هرمز متوقف مانده و یا در آب‌های نزدیک سواحل عمان حرکت می‌کنند، در حدود ۳۰ فروند برآورد می‌شود.

انتظار می‌رود تعداد این نفتکش‌ها در چند روز آینده افزایش یابد. کارشناسان بحرین اشاره می‌کنند که یک سوم از سه میلیون بشکه نفتی که عراق روزانه تولید می‌کند از طریق خط لوله‌هایی که در معرض بمباران احتمالی قرار دارد به شط العرب منتقل می‌شود، در حالی که ایران حدود یک میلیون بشکه تولید می‌کند و آن را به جزیره‌ای که در فاصله‌ی ۳۰۰ کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد منتقل می‌کند. در صورتی که از عبور نفتکش‌ها به بخش شمالی خلیج فارس ممانعت به عمل آید، انتقال یک و نیم میلیون بشکه‌ی نفتی که کویت تولید می‌کند، ناممکن خواهد شد.

شورای فرماندهی انقلاب عراق اعلام کرد: این کشور کلیه‌ی اقدامات مناسب جهت ضمانت حفظ خط کشتیرانی که طبق قوانین بین‌المللی در مورد تنگه‌ی هرمز تضمین شده را اتخاذ خواهد کرد. بیانیه شورا می‌افزاید: عراق در مقابل اقدام ایران در تسلط بر خط بین‌المللی کشتیرانی تنگه هرمز و جلوگیری از حرکت کشتی‌ها ساکت نخواهد نشست. زمانی که ایران تسلط خود بر کشتیرانی بین‌المللی در تنگه هرمز و ممانعت کشتی‌ها از عبور در این تنگه را اعلام کرد، این اقدام بار دیگر نشانگر دشمنی با عراق و امت عرب و فقدان ساده‌ترین شکل مسئولیت بین‌المللی است و این اعلان جنگ همه جانبه و فراهم نمودن زمینه‌ی مناسب برای مداخله نیرو‌های خارجی در امور منطقه است، عراق در مقابل این وضعیت جدید دست بسته نخواهد بود و کلیدی تصمیمات لازم جهت مجبور کردن افراد فاقد مسئولیت، برای احترام گذاردن به حقوق دیگران و قوانین بین‌المللی را اتخاذ خواهد کرد.

سیاستمداران عراقی در آنکارا اظهار داشتند که پیشروی روز گذشته‌ی نیرو‌های عراق در خاک ایران به منظور تسلط بر تنگه هرمز در مدخل خلیج فارس می‌باشد. به گفته این دیپلمات‌ها پیشروی عراق که در ساعت سه بامداد دیروز به وقت محلی آغاز شد، به مقدار ده کیلومتر در منطقهی آبادان و خرمشهر در کرانه‌ی شط العرب که استان نفتی ایران
خوزستان را از میدان‌های نفتی عراق جدا می‌سازد، بوده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار