چگونه سوسنگرد شهر عاشقان شهادت نام گرفت؟

در دوران دفاع مقدس سوسنگرد را شهر عاشقان شهادت نامگذاری کرده بودند شهری که مدتی به تصرف دشمن بعثی درآمد، ولی به واسطه رشادت‌های رزمندگان اسلام آزاد شد.
کد خبر: ۳۳۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵ - 04April 2019

دپوی عید/ چگونه سوسنگرد شهر عاشقان شهادت نام گرفت؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سوسنگرد در محدوده شمال غرب شهر اهواز در 60 کیلومتری آن قرار دارد. کمی مانده به ساعت 10 صبح روز 31 شهریور سال 59 دستوری به سرلشکر «وفیق السامرایی» یکی از فرماندهان ارشد ارتش بعث رسید. به او گفته بودند تا قبل از ظهر خود را به قرارگاه فرماندهی جنگ برساند. جایی که مرکز فرماندهی و هدایت ارتش عراق برای یکی از پیچیده ترین جنگ‌های قرن بود.

ساعت 12 به وقت عراق و ساعت یک و نیم به وقت ایران 192 فروند هواپیمای جنگنده عراقی اولین تهاجم وحشیانه خود را به شکلی کاملا غافلگیرانه به خاک ایران آغاز کردند و آتش جنگی را که صدام حسین دیکتاتور عراق آن را قادسیه دوم نامید افروختند. صدام این روز را «یوم الرعد» نامید.

با این یورش، شهرها و روستاهای مرزی ایران به تصرف اشغالگران بعثی درآمد و مردم آن آواره بیان‌ها شدند. سوسنگرد نیز از شهرهایی بود که در مسیر این تهاجم قرار داشت.

روز مهر 1359 دشمن که پشت دروازه بستان قرار داشت به واسطه خیانت عده‌ای از عناصر ضد انقلاب که به شهر نفوذ کرده بودند وارد شهر شد و بستان به دست عراقی ها افتاد. تخریب پل بستان توسط مدافعین شهر نیز نتوانسته بود مانع پیشروی دشمن شود. ششمین روز جنگ در حالی که آتش سنگینی بر سر شهر می‌بارید تانک های عراقی از رود کرخه عبور کردند و وارد شهر شدند، تعداد اندکی نیروی مسلح که از شهر دفاع می‌کردند نتوانستند کاری کنند و در نهایت سوسنگرد سقوط کرد.

پیش از اشغال شهر توسط نیروهای بعثی به واسطه حملات و تحرکاتی که از قبل دشمن در مناطق مرزی انجام داده بود شهر خالی از سکنه شد، و تنها عده ای از مدافعان شهر باقی مانده بودند، اما پس از ورود سربازان عراقی به خاک ایران و تصرف روستاهای در مسیر عده زیادی از مردم به دست نیروهای بعثی و در فجیع ترین وضع به شهادت رسیدند، خاطرات زیادی از حضور نیروهای عراقی و قتل عام مردم بی گناه روایت شده است.

جنگ سوسنگرد 2 وجه داشت، یک وجه بیرونی و دیگری درونی. گروه هایی که از شهرهای مختلف برای دفاع از سوسنگرد آمده بودند وجهه درونی آن بودند. تعدادی از نیروهای اعزامی از تبریز به فرماندهی علی تجلایی توانستند دشمن را به عقب برانند. سرلشکر عراقی خلیل الدوری فرمانده لشکر 9 زرهی ارتش بعث عراق بود که شکست سختی از علی تجلایی و نیروهای آن خورد. او در توصیف روحیات تجلایی و نیروهایش می گوید: «فرق نیروهای من با نیروهای شما این است که اگر این‌ها حمله کردند و موفق نشدند و فشار آمد، سریع عقب نشینی و فرار می کنند، اما در مرام نیروهایی مثل علی تجلایی عقب نشینی معنا ندارد، یا مقاومت یا شهادت و همین روحیه ما را در سوسنگرد شکست داد.»

شهر سوسنگرد از جبهه های مهم جنگ عراق علیه ایران بود، این شهر می‌توانست دروازه ورود دشمن به جبهه میانی خوزستان باشد که به تصرف اهواز منجر شود، دفاع جانانه مدافعان خرمشهر و شکستن محاصره شهر توسط نیروهای جنگ های نامنظم به فرماندهی شهید چمران توانست ‌ای بزرگ را در نبرد با دشمن بعثی خلق کند پیروزی‌ای شیرین که به قیمت شهادت صدها نفر از مردم بیگناه سوسنگرد و رزمنده‌های وطن به دست آمد. به احتمال زیاد تصویر تابلوی شهر سوسنگرد را دیده‌اید که روی آن نوشته شده بود، سوسنگرد، شهر عاشقان شهادت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها