وزیر آشتی ملی یمن:

اجازه کنترل بندر الحدیده را به متجاوزان نمی‌دهیم

«احمد القنع» با تاکید بر تداوم مقاومت مردم یمن در برابر حملات ددمنشانه رژیم متجاوز سعودی اعلام کرد که پایان جنگ توسط مذاکرات صلح یا موشک‌های یمنی‌ها محقق می‌شود.
کد خبر: ۳۳۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶ - 29March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، روز ششم فروردین ۱۳۹۸، دقیقاً چهار سال از آغاز جنگ ویرانگر رژیم آل سعود و متحدانش علیه یمن به بهانه حمایت از رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور می‌گذرد که طی این مدت ده‌ها هزار شهروند بی‌دفاع به شهادت رسیده یا زخمی شده‌اند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹چهار با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیم‌های مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاست‌های خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است که این حملات هیچ نتیجه‌ای به‌جز قربانی شدن میلیون‌ها انسان بیگناه و ویران شدن زیرساخت‌های حیاتی یمن نداشته است، چرا که مردم یمن در این چهار سال نشان دادند هرگز حتی یک قدم هم در برابر متجاوزان عقب نشینی نکرده و با تمام وجودشان مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

در همین رابطه مهر با «احمد القنع» وزیر امور گفتگو و آشتی ملی یمن گفت‌وگو کرده است که شرح آن از نظر می‌گذرد.

چهار سال از تجاوز رژیم سعودی به یمن می‌گذرد و مردم یمن همچنان ایستادگی می‌کنند. پیام این مقاومت یمنی‌ها و علت آن چیست؟

پس از چهار سال از تجاوز وحشیانه دشمن، خطاب به آن‌ها اعلام می‌کنیم که مردم یمن، ملتی مقاوم هستند و شما به ملت مظلوم حمله کرده‌اید. به کشور‌ها متجاوز می‌گویم که امروز آخرین روز از چهارمین سال حملات شما نیز به پایان رسید، ولی ما همچنان ایستاده‌ایم. بدون هیچ تعارف یا مدحی باید بیان کنم که هیچ ملتی در جهان نمی‌تواند مانند مردم یمن ایستادگی و مقاومت کند. به عنوان مثال مردم در کشور‌های حوزه خلیج فارس به دلیل رفاه قادر به زندگی در شرایط جنگی حتی برای یک روز هم نیستند.

این سبک زندگی عادت آن‌ها شده است، ولی مردم یمن در وهله نخست و پیش از هر چیز از قرآن کریم کمک و قدرت می‌طلبند و با شناخت معارف آن و میدان، شرایط محاصره دائم را تحمل می‌کنند. از جمله علت‌های اصلی مقاومت و ایستادگی مردم یمن، ایمان آن به خداوند و دفاع آن‌ها از مظلومین و وطن و دین است. به اذن خداوند همانگونه که طی چهار سال اخیر ایستادیم، در چهار سال بعد و چهار سال بعدش نیز مقاومت خواهیم کرد. البته ورود ما به سال پنجم با سال‌های قبل متفاوت خواهد بود و عبدالملک بدرالدین الحوثی نیز به این نکته اشاره داشتند.

آینده این نبرد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا سعودی‌ها شکست خود را خواهند پذیرفت؟

آینده نبرد با کشور‌های متجاوز مانند سعودی‌ها و امارات و حامیانشان یعنی آمریکا و اسرائیل، به اذن خداوند اعلام شکست آن‌ها در آینده نزدیک خواهد بود. علت آن نیز ایستادگی مردم یمن و پیشرفته‌تر شدن منظومه تسلیحاتی و موشکی و پهپاد‌های یمنی هاست. متجاوزان رو به ضعف هستند و شکست و منهدم شدن مزدوران نیز در شبکه‌های رسانه‌ای قابل رؤیت است و هراسان هستند.

به آن‌ها اعلام می‌کنیم که شما دشمن نیستید و به سوی یمنی‌ها بازگردید. سعودی‌ها و امارات و آمریکا و اسرائیل شکست خورده‌اند و خواهند خورد. به این دلیل که آن‌ها اعلام کرده بودند طی چند هفته یا ماه، یمنی‌ها را شکست می‌دهند، اما پس از چهار سال نتوانسته‌اند.

روند مذاکرات اخیر صلح یمن که در سوئد برگزار شد، به چه صورت بود؟ تا چه میزان برای شما حامل دستاورد بود؟

ما همچنان دستان خود را برای صلح و روند مذاکرات دراز می‌کنیم، اما متأسفانه آن کسانی که با آن‌ها مذاکره می‌کنیم، نه اراده و نه قدرتی دارند؛ تصمیم اول و آخر را امارات و سعودی می‌گیرد، اما ما با این حال با آن‌ها مذاکره می‌کنیم تا در وهله نخست خودشان بازگردند و هویت یمنی خود را حفظ کنند.

شاید در قلوبشان رحمی نسبت به اهل و هم وطنان خودشان باشد. در واقع مذاکره و گفتگوی اصلی ما با سعودی‌ها و امارات است که یا منجر به صلح می‌شود یا منجر به گفتگو با موشک و پهپاد و ارتش یمن و کمیته‌های مردمی ما.

سازمان ملل در حل بحران یمن تا چه اندازه جدی و بی طرف است؟

ما همچنان به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات، روی نقش سازمان ملل برای پایان دادن به تجاوز‌ها حساب می‌کنیم و امیدواریم که سازمان ملل و دبیرکل آن به عنوان ناظر بر روند مذاکرات صلح یمن در سوئد در رسانه‌ها حاضر شده و طرفی که مانع تراشی می‌کند، معرفی نمایند. ما امروز دستانمان را برای صلح دراز کرده‌ایم، اما طرف مقابل با کارشکنی از ما می‌خواهد که عقب نشینی کرده و منطقه را به دشمن و مزدورانش تحویل دهیم.

ما با تشکیل گروه ناظر بر توافق الحدیده موافق کردیم، اما طرف مقابل این توافق را به نفع خود تفسیر کرد و خواهان تحویل گرفتن کامل این بندر است! که نمی‌پذیریم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار