گام دوم/ یادداشت/۱۵

«مشارکت مردمی» ضامن بقای انقلاب است

انقلاب اسلامی ایران در بیان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مردمی‌ترین انقلاب اسلامی است که بدون مردم امکان حرکت و پیشرفت ندارد و «مشارکت مردمی» است که ضامن ماندگاری آن است.
کد خبر: ۳۳۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ - 29March 2019

«مشارکت مردمی» ضامن بقای انقلاب استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده علی رغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.
مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که بخش چهارم از قسمت یازدهم آن را در ادامه می‌خوانید.

مشارکت مردمی، انقلاب مردمی

مقام معظم رهبری چهارمبن دستاورد انقلاب را مشارکت حداکثری مردم در تمام مسائل سیاسی و اجتماعی و پنجمین دستاورد انقلاب را رشد بینش سیاسی و قدرت تحلیل مسائل سیاسی عنوان کرده‌اند. وی در این بخش از بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند:
«مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملی و استکبار ستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعالیت‌های نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشم‌گیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت می‌کنند.»

ایشان در ادامه می‌فرمایند:

«بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ شگفت‌آوری ارتقاء داد. تحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ فلسطین و ظلم تاریخی به ملت آن، مسئله‌ جنگ‌افروزی‌ها و رذالت‌ها و دخالت‌های قدرت‌های قلدر در امور ملت‌ها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحت‌های زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.»

هیچ انقلابی بدون حضور مردم به پیروزی نخواهد رسید و اگر برسد دوام و بقایی نخواهد داشد. حتی انقلاب‌هایی که با حضور مردم به پیروزی رسیده‌اند نیاژمند این است که مردم مرتبا آن انقلاب را بازنگری کرده و اصول آن را تبیین و سره و ناسره‌اش را از هم تفکیک کنند.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز چنین بود، از رهبر این انقلاب تا مبارزین و تئوریسین‌هایش همگی از بطن امت بودند. مردمی که انقلاب را به پیروزی رسانده‌اند و در همه کوران‌ها و بحران‌‌ها آن را حفظ کرده‌اند بهتر از هر نخبه و صاحبنظری می‌توانند دشمنانش را بشناسند. همچنین رمز بقا و رشد آن را می‌دانند.

مردم بودند که در هشت سال جنگ تحمیلی با ایثار و از خودگذشتگی نه فقط از سرمایه‌های مادی که از جان عزیزان و فرزندان‌شان گذاشتند تا نهال انقلاب ریشه بدواند. این انقلاب و مردمش نه نیازی به قیم دارند و نه محتاج روشنفکرمآب‌هایی هستند که انقلاب را به آنها بشناسانند.

حضور حداکثری مردم در مقاطع مختلف و مشارکت آنها در وقایع و رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی نشانه مردمی بودن انقلاب و مردمی ماندن آن است. اگر مردم بعد از چهار دهه همچنان مطیع فرامین رهبری هستند دلیل آن تبعیت از یک مقام سیاسی نیست. مردم رهبر انقلاب از خود می‌دانند و او را بخشی از بدنه خویش به حساب می‌آورند.

این ارتباط دوسویه بین مردم و رهبری رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است. بگذریم از اینکه برخی با خیانت به دو رکن مهم مردم و رهبری سفره انقلاب را ارثیه پدری می‌دانند و سعی دارند همه چیز را به ماترک خویش ملحق کنند و نه حرمتی برای رهبری قائلند و نه برای مردم.

اما از آنجایی که انقلاب اسلامی ایران ریشه در اعتقادات دینی مردم دارد، این انقلاب فنا ناپذیر، مردمی خواهند ماند. در این ماندگاری مسئولیت مردم بیش از مسئولیت رهبری است. چنان که حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه فرموده‌اند امام مانند خانه کعبه است مردم باید به سوی کعبه بروند و نه بالعکس. برای بقای انقلاب مردم باید به سوی رهبر انقلاب که نایب عام امام زمان (عج) است بروند نه آنکه رهبر انقلاب به سوی مردم برود.

رهبر انقلاب تا زمانی مکلف است در جایگاه بلند رهبری بماند که مردم او را بخواهد اگر به هر دلیلی مردم این مقام بلند را تنها بگذارند مسئول عواقب این امر نیز بر عهده مردم است نه بر عهده رهبر انقلاب.

مشارکت مردم و حضور فعال آنها در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی تائید انقلاب و رهبری و اعلام برائت از دشمنان داخلی و خارجی نظام است. تبعیت از ولی فقیه بود که فتنه ۸۸ را که می‌رفت توسط معاندان انقلاب به یک تراژدی اسف‌بار تبدیل شود به یک حماسه ماندگار بدل کرد. حماسه‌ای که به انقلاب سوم تبدیل شد و جایگاه مردم و رهبری را بیش از پیش مستحکم کرد.

این تبعیت و ولایت‌مداری به زعم برخی روشنفکران جاهل و غافل نتیجه یک تحجر و ارتجاع دینی نیست بلکه ماحصل رشد عقلانیت مدنی و بینش سیاسی مردمی است که اکثر قریب به اتفاق آنان را تحصیل کرده‌ها و اندیشمندان و نخبگان جوانی تشکیل می‌دهند که اغلب آنان بعد از پایان جنگ تحمیلی متولد شده‌اند.

این جوانان غیور هستند که همچنان با بینش سیاسی که از برکات نهضت حضرت امام خمینی (ره) است آینده انقلاب را تضمین و نسل ولایی آینده را تربیت خواهند کرد. رهبر معظم انقلاب نیز به آینده انقلاب خوش‌بین و با نگاهی امیدوارانه به جوانان انقلابی و یاران شهادت طلب خویش می‌نگرند.
ادامه دارد:

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار