وضعیت خوزستان در پی سیل اخیر؛

تخلیه ۲۷ روستا و هشدار به ۷۱ روستای در معرض تهدید سیلاب در خوزستان/ هشدار ستاد مدیریت بحران حمیدیه

استاندار خوزستان با بیان اینکه سیلاب‌ها به تدریج در حال وارد شدن به سد‌های استان است، گفت: تاکنون ۲۷ روستا تخلیه و به ۷۱ روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است.
کد خبر: ۳۳۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ - 01April 2019

وضعیت خطرناک منطقه کوی سیدخلف اهواز در برابر سیل/ امدادرسانی صلیب سرخ ترکیه به سیل‌زدگان ایرانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «منصور کتانباف» شهردار اهواز با اشاره به اینکه از شهروندان اهوازی انتظار می‌رود صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشند، اظهار داشت: از نزدیک شدن به سواحل اجتناب کنند؛ زیرا ازدحام جمعیت موجب شده فعالیت‌های عمرانی شهرداری در مناطقی مانند شهرک پیام با کندی روبه‌رو شود و با توجه احتمال خطر برخورد ماشین‌آلات با شهروندان از مردم تقاضا داریم در محل اجرای عملیات‌ها و فعالیت‌های عمرانی تجمع نکنند.

وی درباره وضعیت منطقه کوی سیدخلف اهواز عنوان کرد: متاسفانه منازل این منطقه در بستر رودخانه روی نخاله‌های ساختمانی احداث شده و فاصله این منازل با رودخانه کمتر از یک و نیم متر است و بدین ترتیب در معرض خطر سیلاب قرار دارند که بسیار خطرناک است، با اهالی این منطقه صحبت و از آن‌ها درخواست کردیم منازل خود را تخلیه کنند.

شهردار اهواز ادامه داد: به اهالی کوی سیدخلف اخطار و هشدار‌های لازم را داده‌ایم و مکانی برای اسکان آن‌ها هم آماده کردیم، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین استادیوم تختی پذیرای این عزیزان هستیم.

هشدار ستاد مدیریت بحران حمیدیه

ستاد مدیریت بحران حمیدیه در اطلاعیه شماره یک با اشاره به افزایش دبی خروجی سد کرخه همچنین بالا آمدن آب رودخانه کرخه، نسبت به نزدیک شدن مردم به رودخانه هشدار داد و از روستا‌ئیان و دامداران خواست تا وسایل ضروری و دام‌های خود را فوراً به اماکن امن منتقل کنند.

تعیین سه منطقه برای اسکان اضطراری مردم منطقه الهایی و بامدژ

«محسن شیخی علیزاده» رئیس جمعیت هلال احمر اهواز هم اظهار داشت: با توجه به افزایش دبی رودخانه‌ها و لزوم ایجاد اسکان اضطراری در منطقه برای ساکنان روستا‌های منطقه الهایی و بامدژ پس از هماهنگی‌های صورت گرفته سه منطقه برای اسکان اضطراری آن‌ها مشخص شد.

وی افزود: حوزه بسیج منطقه الهایی، مدرسه شهید بلک یک و مدرسه شهید بلک ۲ برای اسکان مردم تدارک دیده شدند که تاکنون ۲۰۳ نفر در قالب ۶۹ خانوار در قالب ۲۹ چادر و ۵ کلاس در مدرسه شهید بلک اسکان داده شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر اهواز با اشاره به اینکه مردم روستا‌های سیدهاشم، جعاوله، سید یدی و سیدنبی تاکنون اسکان داده شدند، عنوان کرد: تغذیه در بسته‌های ۷۲ ساعته در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته و غذای گرم نیز برای آن‌ها تأمین می‌شود.

درخواست ارسال امکانات سایر استان‌ها به خوزستان

«جواد کاظم نسب الباجی» نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از کمبود امکانات و خدمات ارائه شده در روستا‌های مسیر بامدژ، اظهار داشت: اغلب امکانات فرسوده و دارای مشکل فنی را به سمت این مناطق ارسال کرده‌اند؛ شرکت‌های نفت و حفاری که دستگاه‌های سبک و سنگین در اختیار دارند باید هرچه سریع‌تر امکانات را به سمت این مناطق گسیل کنند.

وی افزود: تمام ماشین‌های شرکت نفت و حفاری روستا‌های مسیر بامدژ را ترک کردند و حتی نیروی انتظامی نتوانست مانع رفتن آن‌ها شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با درخواست ارسال امکانات از سوی استان‌های دیگر به استان گفت: اگر چاه نفتی در استان دچار آتش‌سوزی شده بود، همه جای مملکت برای حل مشکل ورود می‌کرد.

کاظم نسب با بیان اینکه سازمان آب و برق بدون گرفتن هزینه آب‌ها به کشاورزان آبی اختصاص نمی‌داد، عنوان کرد: عدم لایروبی رودخانه‌ها و ساماندهی آنها، جرم بزرگی است که سازمان آب و برق مرتکب شد.

وی با اشاره به بی‌ثمر بودن سفر رئیس جمهور به خوزستان برای بررسی وضعیت سیل در استان، بیان کرد: انتظار می‌رفت پس از این سفر، استان‌های دیگر در حل بحران سیل معین خوزستان می‌شدند و امکانات خود را به استان ارسال می‌کردند.

حضور مسؤولان در کنار مردم تلفات را کمتر خواهد کرد

آیت الله «عباس کعبی» هم با تاکید بر وحدت، انسجام، همبستگی و هم‌افزایی میان مسؤولان و مردم برای عبور از وضعیت سیل، اظهار داشت: همه باید به هوش باشیم که این وضعیت سیل تلفات جانی نداشته باشد و حضور مسؤولان در صحنه و همکاری مردم این تلفات را کمتر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: امیدواریم وعده ریاست جمهوری مبنی بر پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل عملی شود و علاوه بر سیل کنونی، خسارت‌های سیل ۹۵ و ۹۷ نیز پرداخت شود.

آیت الله کعبی افزود: جبران خسارت‌های سیل باید به قیمت واقعی باشد و همچنین باید هر کسی که به هر نحوی از این سیل آسیب و یا خسارت ببیند، خسارت آن جبران شود.

۷۱ روستا در معرض خطر قرار دارد

«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در مناطق بالادست سد‌های خوزستان اظهار داشت: در پی بارندگی‌های روز گذشته و امروز دبی آب ورودی به سد دز از یک هزار و ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه به یک هزار و ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین دبی آب ورودی به سد کرخه نیز از حدود ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه به یک هزار و ۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه سیلاب‌ها به تدریج در حال وارد شدن به سد‌های استان است، گفت: تاکنون ۲۷ روستا تخلیه و به ۷۱ روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است.

شریعتی با اشاره به اینکه شدت بارش‌ها و حجم مخازن سد‌ها شرایط را بسیار سخت کرده است، ادامه داد: تاکنون خروجی سد‌ها به صورت کنترل شده تنظیم شده‌اند و کارشناسان سازمان آب و برق در حال مدیریت آن هستند.

امدادرسانی خیریه‌ها و صلیب سرخ ترکیه به سیل‌زدگان ایران

بعد از انتشار اخباری مبنی بر تلاش مردم عراق برای کمک به سیل‌زدگان ایران، روزنامه «دیلی صاباح» گزارش کرد که خیریه‌های ترکیه نیز در حال آماده‌سازی کمک‌های خود برای سیل‌زدگان ایران و کلمبیا هستند.

طبق این گزارش، صلیب سرخ ترکیه و انجمن همکاری و هماهنگی ترکیه (TİKA)، کمک‌هایی را برای مناطق سیل‌زده ایران و همچنین کلمبیا آماده کرده‌اند.

این گزارش حاکی از آن است که روز گذشته (یکشنبه) پنج کامیون حامل کمک‌های انسان‌دوستانه صلیب سرخ ترکیه از طریق گذرگاه مرزی «گوربولاغ» عازم ایران شد.

«آنیل کوکابال» رئیس هیأت صلیب سرخ ترکیه به ایران می‌گوید که این کمک‌های امدادی شامل ۳۲۰ چادر و ۵۰۰ رختخواب، ۱۰۰ بسته لوازم بهداشتی، یک هزار و ۶۲۵ پتو، ۳۶۰ ظروف آشپزخانه و ۶۰ گرمکن و بخاری می‌شود.

وی توضیح داد: «اولین محموله ما شامل بسته لوازم رفاهی (چادرها) می‌شود که برای ۳۲۰ خانوار است. ما با هلال احمر ایران همکاری می‌کنیم تا بتوانیم به تمامی آن‌هایی که در این فاجعه آسیب دیده‌اند، دسترسی پیدا کنیم».

در دیگر اخبار روز گذشته، شاهد آن بودیم که جنبش نجباء عراق با برپایی کمپینی تحت عنوان «زیر آتش بودیم و ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است»؛ دفاتر نمایندگی خود در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، دیاله، بابل، میسان، مثنی، ذی‌قار و صلاح الدین را به عنوان مراکز دریافت مساعدات اعلام عمومی کرده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار